Banii tăi, regulile tale

Banii tăi, regulile tale: Lecţii financiare de la femei de succes - un proiect ZF în parteneriat cu Raiffeisen Bank. Andra Asaftei, CFO, STADA România: Finanţele nu sunt magie: trebuie să planifici, să ai un buget bine construit şi rezerve pentru evenimentele neaşteptate

17.04.2025, 00:07 Autor: Ramona Cornea

„Cea mai importantă lecţie financiară pe care o aplic în plan personal şi în plan profesional merge în două direcţii: să ai un plan foarte bun, un buget foarte granular, şi să ai un fond de rezervă pentru evenimentele neaşteptate.”

Planificarea este esenţială, iar imprevizibilul trebuie anticipat – aceasta este filozofia financiară pe care Andra Asaftei, CFO al companiei farmaceutice STADA România, o aplică atât în viaţa profesională, cât şi în cea personală. Ea subliniază importanţa unui buget granular, a monitorizării constante a cheltuielilor şi a existenţei unui fond de rezervă solid, capabil să susţină un echilibru în faţa oricărei situaţii neprevăzute.

„Cea mai importantă lecţie financiară pe care o aplic în plan personal şi în plan profesional merge în două direcţii: să ai un plan foarte bun sau, cum îi spunem noi în termeni financiari, să ai un buget foarte granular, şi să ai un fond de rezervă pentru evenimentele neaşteptate”, a spus Andra Asaftei în cadrul emisiunii Banii tăi, regulile tale: Lecţii financiare de la femei de succes — un proiect ZF în parteneriat cu Raiffeisen Bank.

Andra Asaftei are o experienţă de 16 ani în management financiar şi management de proiect şi 18 ani în domeniul farmaceutic. În cadrul STADA România ocupă din anul 2021 poziţia de head of finance & operations, coordonând procesele financiare şi operaţionale.

 Planul să financiar are la bază cinci principii: un buget bine structurat, controlul asupra gradului de îndatorare, existenţa unui fond de rezervă echivalent cu cel puţin şase luni de cheltuieli, actualizarea anuală a ofertelor din piaţă şi, poate cel mai important, monitorizarea atentă a lichidităţilor imediate.

„Urmăresc fondul de rezervă, care este bine să fie la nivelul a şase luni de cheltuieli de funcţionare, ideal un an. Apoi îmi actualizez anual ofertele din piaţă, să-mi dau seama unde sunt eu şi furnizorii mei şi chiar şi unde mă plasez eu faţă de colaboratorii mei. Nu în ultimul rând, mă uit la lichidităţile imediate, vorbim foarte mult de profit, de venituri, de cheltuieli, dar cel mai important lucru sunt lichidităţile imediate, disponibilităţile băneşti pe care le avem în conturi şi şi ele trebuie la fel de bine bugetate”, a completat CFO-ul STADA.

Pentru tinerele aflate la început de drum, mesajul ei este clar: planificarea carierei trebuie să pornească de la un obiectiv bine definit şi un plan clar pentru a ajunge acolo. La fel de importantă este şi încrederea în propriile instincte.

„Unei tinere la început de drum  i-aş spune să-şi stabilească un obiectiv foarte clar de carieră, să îşi facă un plan foarte bun, cum să ajungă acolo şi atunci când ajunge în nişte momente cheie sau în nişte situaţii dificile să-şi asculte intuiţia, să fie curajoase şi să lupte cu toate puterile ei pentru idealurile şi credinţele pe care le are. Forţa este în noi şi este dată de dorinţa noastră de a ajunge acolo unde vrem să ajungem”, este de părere Andra Asaftei.

De asemenea, ea susţine că educaţia financiară i-a înlesnit foarte mult succesul profesional, dar a ajutat-o foarte mult şi în viaţa personală. Pe tinerele care sunt la început de drum le sfătuieşte să citească sau să-şi însuşească nişte definiţii financiare.

„Ele îţi echilibrează deciziile, te ajută să-ţi construieşti un plan de carieră pe termen mediu şi lung şi te ajută să-ţi setezi direcţiile strategice ale tale personale pe o perioadă lungă. Ar spune chiar 10 ani, deşi perioada care trebuie considerată din punctul meu de vedere este între 5 şi 10 ani.”

Andra Asaftei a urmat cursurile Facultăţii de Finanţe-Bănci din cadrul Academiei de Studii Economice şi a avut de ales, încă de la absolvire, dintre mai multe oferte – inclusiv din partea unor mari corporaţii. A ales însă o companie locală din industria farmaceutică, ghidată de intuiţie şi de conexiunea cu misiunea acesteia.

„Pe vremea aceea, multinaţionalele obişnuiau să recruteze studenţii de pe băncile facultăţii, astfel că mi-am depus CV-ul la două dintre cele mai mari corporaţii.  Dar în acelaşi timp am aplicat şi la o companie locală, o companie care producea medicamente parafarmaceutice şi suplimente alimentare. Am fost absolut fascinată de interviul cu CEO-ul acestei companii locale, în special în momentul când am discutat despre misiunea industriei de a avea grijă de sănătate a oamenilor. Astfel că s-a născut visul de a fi CFO sau CEO în cadrul unei multinaţionale. Am primit oferte pentru toate cele trei interviuri, inclusiv cele de la celelalte două corporaţii. Am acceptat oferta de la compania locală, care, de altfel, era şi mai mică din punct de vedere financiar, însă mi-am ascultat intuiţia”, a povestit ea.

Pasiunea pentru partea financiară a început pentru din familie.

„Tatăl meu a fost inginer şi îmi aduc aminte că lucram împreună şi desluşeam probleme de matematică, el mi-a insuflat dragoste pentru cifre. Educaţia financiară am cunoscut-o de mic copil. Prima mea lecţie despre bani a fost că banii se fac prin muncă şi de aici a venit tot parcursul meu. Am muncit foarte mult să intru la facultatea pe care mi-am dorit-o dintotdeauna”, explică Andra Asaftei.

Astăzi, ocupă funcţia de CFO al STADA România, o companie cu două linii de business pe piaţa locală: una comercială, cu trei divizii, şi una de producţie, lansată în octombrie 2024. Este un proiect greenfield cu o valoare de 70 de milioane de euro, dintre care 21 de milioane reprezintă ajutor de stat.

„Linia de business de producţie este nou-născută, am lansat-o anul trecut, în octombrie 2024. Activitatea noastră creşte de la lună la lună, este din ce în ce mai diversă. Este cel mai mare proiect greenfield din România de după revoluţie încoace, cu o investiţie de 70 de milioane de euro, dintre care 21 de milioane de euro ajutor de stat. Vom produce antidepresive, antihistaminice, antiinflamatoare şi vom extinde portofoliile“.

Detalii pe www.zfcorporate.ro

„Cert este că avem 12 linii de producţie şi estimăm că până la finalul anului ne vom apropia de capacitatea maximă de producţie”, a detaliat CFO-ul STADA.

Planurile STADA România merg mai departe, cu accent pe extinderea capacităţii de producţie şi pe dezvoltarea pe pieţele externe, în special în Uniunea Europeană.

„Nu este simplu deloc, eforturile sunt foarte mari. Extindere înseamnă, în primul rând extinderea capacităţii de producţie. Încă lucrăm, este în stadiu de proiect, deci nu putem să dezvăluim încă foarte multe, dar capacitatea maximă de producţie, ca să-i dăm o dimensiune, înseamnă 150 de milioane de cutii pe an. Vom vinde în Uniunea Europeană, dar şi pe piaţa din România.”

Cu o prezenţă globală în 120 de ţări, 17 fabrici şi aproximativ 11.500 de angajaţi, STADA înregistrează o cifră de afaceri de peste 4 miliarde de euro şi o EBITDA de 900 de milioane de euro.

Despre 2025, Andra Asaftei crede că este un an cu multe provocări, dar şi cu oportunităţi care pot părea din aceste provocări.

„Ne provoacă pe toţi. În primul rând ne provoacă estimările, de fapt cred că se schimbă tot mediul de afaceri. Sunt noi factori de risc, în primul rând sunt schimbările geopolitice, chiar săptămânale, declaraţiile diferite ne fac să fim un pic mai pragmatici. Pe de altă parte, trebuie să ne gândim că şi aceste schimbări geopolitice la un moment dat se vor aşeza, iar noi suntem într-o zonă care ne aduce foarte multe oportunităţi. Suntem aproape de Ucraina şi reconstrucţia Ucrainei va fi, va însemna foarte mult şi pentru România”, a explicat ea.

În ceea ce priveşte miturile financiare întâlnite în carieră, CFO-ul STADA demontează două mituri financiare larg răspândite, oferind o perspectivă pragmatică şi modernă asupra banilor.

„Vreau să demontez două mituri financiare. Primul dintre ele este că banii nu aduc fericirea – eu cred că aduc, banii sunt un instrument, într-adevăr, dar faptul că îţi dau libertatea financiară de a alege ce faci cu timpul tău şi îţi dau controlul asupra vieţii tale spun eu că înseamnă fericire. Al doilea este că banii sunt ochiul dracului - eu aş spune că nu sunt, atât timp cât suntem echilibraţi în deciziile de consum şi atât timp cât avem un plan solid de a cheltui şi o disciplină în construcţia acestuia”, a concluzionat Andra Asaftei.

 

Lecţii de business de la Andra Asaftei pentru tinerele la început în carieră:

Planificarea este esenţială!

Bugetul personal nu e restrictiv, ci eliberator!

Investeşte în educaţia ta financiară!

Trebuie să ai un obiectiv foarte clar de carieră!

Ascultă-ţi intuiţia!

 

Mituri financiare demontate de Andra Asaftei:

Banii nu aduc fericirea –  „Eu cred că aduc, banii, sunt un instrument, îţi dau libertatea financiară de a alege ce faci cu timpul tău.”

Banii sunt ochiul dracului – „Nu sunt, atât timp cât suntem echilibraţi în deciziile de consum şi atât timp cât avem un plan solid de a cheltui.”

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea
Raiffeisen