Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a avizat norma numărul 39 din 2015 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS), aplicabile entităţilor autorizate, reglementate şi supravegheate din sectorul instrumentelor şi investiţiilor financiare.
Prevederile normei intră în vigoare începând cu situaţiile financiare anuale aferente exerciţiului financiar 2015. Entităţile care sunt obligate să raporteze rezultatele financiare anuale pe IFRS sunt societăţile de brokeraj, societăţile de administrare a investiţiilor, organismele de plasament colectiv, depozitarii centrali, casele de compensare şi bursele de valori. Între standardele româneşti de contabilitate şi cele internaţionale există diferenţe, în special cu privire la modalitatea de evaluare a activelor.
La începutul acestui an, ASF a amânat pentru 1 ianuarie 2016 obligaţia de implementare a standardelor internaţionale de contabilitate (IFRS) pentru companiile din piaţa de capital şi cea a asigurărilor. Băncile au trecut la standardele IFRS încă din anul 2012, iar companiile listate pe bursă au avut obligaţia din 2013 de a raporta rezultatele financiare pe 2012 în standarde internaţionale.
Potrivit normei 39/2015, notele explicative la situaţiile financiare anuale trebuie să cuprindă şi următoarele informaţii, dacă acestea nu sunt cerute de IFRS: numărul mediu de persoane angajate în cursul exerciţiului financiar, defalcat pe categorii, precum şi cheltuielile cu personalul aferente exerciţiului financiar, defalcate pe salarii şi indemnizaţii, cheltuieli cu asigurările sociale şi cheltuieli cu pensiile. De asemenea, notele explicative trebuie să conţină suma indemnizaţiilor acordate în exerciţiul financiar membrilor consiliului de administraţie, directorilor, respectiv membrilor directoratului şi ai consiliului de supraveghere, în virtutea responsabilităţilor acestora, precum şi orice angajamente generate sau asumate privind pensiile pentru foştii membri ai acestor organe, indicându-se valoarea totală a angajamentelor pentru fiecare categorie, dar şi suma avansurilor şi creditelor acordate membrilor consiliului de administraţie, directorilor, respectiv membrilor directoratului şi ai consiliului de supraveghere, cu indicarea ratelor dobânzii, a principalelor condiţii şi a oricăror sume restituite, precum şi a angajamentelor asumate în numele acestora sub forma garanţiilor de orice fel, cu indicarea totalului pe fiecare categorie. Norma mai prevede ca notele explicative să redea totalul onorariilor percepute pentru exerciţiul financiar de auditorul statutar sau de firma de audit, pentru auditul statutar al situaţiilor financiare anuale, precum şi onorariile totale percepute pentru alte servicii de asigurare, servicii de consultanţă fiscală şi alte servicii non audit.