Burse - Fonduri mutuale

Barometrul Socep: traficul a scăzut în portul Constanţa în decembrie. Scade şi economia?

Barometrul Socep: traficul a scăzut în portul Constanţa în decembrie. Scade şi economia?

Transportul internaţional de măr­furi a primit o lovitură pe final de an 2011 în contextul în care economiile majore ale lumii şi-au încetinit ritmul de creştere

Autor: Adrian Cojocar

23.01.2012, 00:04 696

Conducerea operatorului portuar Socep Constanţa (SOCP) spune că în ultimele luni traficul de mărfuri manevrate de companie cât şi la nivelul întregului port Constanţa a înregistrat o scădere importantă astfel că perspectivele pentru noul an sunt destul de sumbre.

Aceasta în condiţiile în care în primele nouă luni ale anului trecut compania a manevrat un volum de mărfuri cu 40% mai ridicat faţă de perioada similară a anului precedent.

"Finalul de an 2011 a fost mai slab faţă de restul anului şi începutul din noul an pare să confirme acest lucru. În decembrie 2011 şi ianuarie traficul a scăzut cu cel puţin 20% faţă de primele 11 luni ale anului trecut. Senzaţia mea este că anul acesta ne vom întoarce la rezultatele din 2010 într-un caz fericit", a declarat Daniel Linteş, directorul general al Socep Constanţa.

Potrivit lui, scăderile cele mai pronunţate au avut loc pe segmentele de cereale şi produse chimice, unde traficul a cunoscut un declin mai mare de 20%, tendinţă care se manifestă la nivelul întregului port.

Şeful Socep a mai spus că deşi există o anumită ciclicitate privind traficul pe unele categorii de produse în luna ianuarie a anului trecut traficul a mers bine. "Sunt semnale neliniştitoare în special pe măr­furile de tip vrac. Anul acesta nu pare a fi nici un an agricol bun. Pe segmentul de laminate traficul pare că se menţine cam la nivelul anului trecut", a precizat Linteş.

Transportul internaţional de măr­furi a primit o lovitură pe final de an 2011 în contextul în care economiile majore ale lumii şi-au încetinit ritmul de creştere, iar pe plan european analiştii anticipează chiar un declin economic.

Baltic Dry Index, un proxy pentru comerţul maritim care ia în calcul peste 20 de rute comerciale şi reflectă evoluţia costurilor de transport din industria navală a materiilor prime, a înregistrat numai în ultima lună un declin de 43% şi a atins un mimin multianual de circa 974 de puncte. Un nivel mai scă­zut nu a fost înregistrat decât în anul de criză 2008. Situaţia pare asemănătoare cu cea de la sfâr­şitul anului 2008, când traficul maritim a coborât brusc odată cu declanşarea crizei mondiale. Atunci însă declinul traficului la nivelul portului a fost unul mult mai abrupt, acesta prăbuşindu-se atunci cu 50% în decurs de câteva luni.

Profitul net raportat de Socep pe primele nouă luni ale anului trecut a urcat de 12 ori, până la 7,2 mil. lei (1,7 mil. euro) pe fondul traficului în creştere, care a majorat afacerile companiei cu 40,8% în acelaşi interval, la aproape 44 mil. lei (10,5 mil. euro). Cantitatea de mărfuri vehiculată a cunoscut un avans similar, ajungând după nouă luni la aproape 2 milioane de tone.

Potrivit conducerii companiei, grupul TTS, deţinut de Mircea Mihăilescu, este unul dintre primii cinci parteneri ai companiei ca aport la cifra de afaceri a operatorului portuar.

Compania deţinea la 30 septembrie lichidităţi în valoare de 8,7 mil. euro şi intenţionează să înfiinţeze o societate de investiţii şi plasament, despre care conducerea nu a oferit mai multe detalii.

Socep este controlată de verii Ioan şi Niculae Duşu, proprietarii producă­torului de BCA Celco, care deţine 44% din acţiuni. Principalii acţionari minoritari sunt grupul TTS, deţinut de Mircea Mihăilescu, cu 14%, şi Stere Samara, cu 10,5%. Socep are o capitalizare de 24,6 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO