Burse - Fonduri mutuale

Blue Air a primit a primit prima tranşă din creditul garantat de stat de 300 mil. lei. Oana Petrescu, CEO: Ne pregătim pentru o iarnă complicată şi pentru redresare din primăvara anului 2021

Oana Petrescu

Oana Petrescu

Autor: Liviu Popescu

26.10.2020, 12:24 871

Blue Air, cea mai mare companie de transport aerian cu capital majoritar privat românesc, a anunţat luni că a primit prima tranşă din creditul garantat de stat de 300,7 milioane de lei şi că se pregăteşte pentru o iarnă complicată şi redresare începând cu primăvara anului 2021. Prima tranşă echivalează cu aproximativ jumătate din această sumă.

„Ne bucurăm să anunţăm pasagerii şi partenerii noştri comerciali că, după 6 luni de la adoptarea de catre Guvernul României a Memorandum-ului prin care s-a decis sprijinirea companiilor TAROM si Blue Air pentru a compensa efectele deciziei de suspendare a zborurilor de catre statul român, vineri, 23 Octombrie 2020, au fost finalizate toate demersurile de operaţionalizare a creditului de 300.775.000 milioane lei acordat de Eximbank cu garanţie de stat. Pentru referinţă, este vorba de un credit pe 6 ani, cu dobânda ROBOR Ă 4% Ă comision pentru fondul de risc de 2% pe an, garantat cu o serie de active, inclusiv 75% din acţiunile Blue Air Aviation S.A. si ale acţionarului principal, Airline Invest S.A”, se arată într-un anunţ al Blue Air semnat de CEO-ul Oana Petrescu.

Compania precizează faptul că obţinerea acestei finanţări a stat la baza deciziei Blue Air de reluare a zborurilor regulate începând din luna iulie 2020, ceea ce a făcut posibilă acoperirea pierderilor şi deficitului de lichiditate generate de situaţia de oprirea zborurilor pe perioadă stării de urgenţă.

„Sprijinul pe care Guvernul României a decis să îl acorde Blue Air ne onorează şi ne crează o responsabilitate în plus - aceea de a continua să susţinem aviaţia româneasca în această perioadă dificilă pentru noi toţi. Mai mult, acest sprijin vine ca o confirmare a faptului că suntem o companie de importanţă strategică în România şi putem fi un important motor de relansare economică”.

Obţinerea garanţiei de stat pentru acordarea împrumutului de 300,7 mil. lei a reprezentat un proces extraordinar de complicat, mult întârziat faţă de previziunile anterioare, pe parcursul căruia am fost nevoiţi să facem multe ajustări faţă de planul iniţial prezentat autorităţilor române şi europene, dar şi creditorilor concordatari, menţionează compania.

„Astfel, ca urmare a condiţiilor, considerate de noi abuzive, impuse de Ministerul Finanţelor Publice, primele trageri din împrumut, au fost folosite pentru plata integrală a datoriilor către Statul Român (ANAF, AACR şi Romatsa) deşi aproximativ 80% din sumele achitate către ANAF nu erau scadente iar achitarea lor împiedică societatea să beneficieze de facilităţile fiscale acordate tuturor contribuabililor de către acelaşi Stat Român”.

„Din păcate, ştiind ca urmează o iarnă şi mai grea decât  cele cu care am fost obişnuiţi, iar nivelul cererii de zbor se reduce de la o saptămână la alta, suntem foarte dezamăgiţi că a trebuit să renunţăm la reeşalonarea agreată de către ANAF în iunie 2020, ceea ce pune o presiune suplimentară asupra organizaţiei în următoarele luni”, spune Oana Popescu.

Astfel, Blue Air menţionează că se simte nevoit să revizuiască încă o data planul de redresare şi oferta de concordat. „Fiecare leu din cei rămaşi trebuie bine drămuit până la primăvară când, odată cu atenuarea pandemiei, suntem pregătiţi să ne redresăm.  Garanţia primită de la Statul Român reprezintă un vot de încredere în capacitatea echipei Blue Air de a trece cu bine prin aceasta perioadă complicată şi de a continua să zburăm, să plătim taxe Statului Român şi să rambursăm creditul”.

Deşi cererea de zbor este de sub 20% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, vom continua să operăm zboruri spre destinaţiile cele mai solicitate de pasagerii noştri.  „În plus, cu ajutorul acestui credit vom putea începe să rambusăm sumele datorate pasagerilor care au decis că nu mai doresc să călătorească în următoarele 24 de luni şi care au făcut deja cerere pentru rambursarea sumelor în numerar. Ne bucurăm ca pasagerii noştri, în marea lor majoritate, au decis să ne susţină prin utilizarea portofelului electronic pentru achiziţionarea de biletele sau servicii Blue Air în următorii 2 ani”.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO