Burse - Fonduri mutuale

Brokerii: Preţul neatractiv şi promovarea insuficientă au făcut din oferta Petrom un eşec

Brokerii: Preţul neatractiv şi promovarea insuficientă au făcut din oferta Petrom un eşec

Autor: Mediafax

24.07.2011, 12:45 441

"Sunt convins că vor depăşi acel 80%, deci va fi o subscriere100% şi va fi o acţiune reuşită această vânzare", afirma marţiministrul Economiei, Ion Ariton, pentru ca trei zile mai târziu săîncerce estomparea eşecului usturător la oferta Petrom invocând"preţul corect".


Brokerii şi investitorii spun că preţul prea ridicat a fostelementul determinant pentru acest insucces, arătând că inclusivintermediarul ofertei a propus un nivel de referinţă sub celaprobat de Guvern.


Promovarea insuficientă, absenţa informaţiilor privind nivelulsubscrierii pe parcursul ofertei şi nu în ultimul rând stabilireape ultima sută de metri a preţului de referinţă au condus şi ele laamânarea, cel puţin până la anul, a celei mai mari oferte pe bursade la Bucureşti, consideră jucătorii de pe piaţa de capital.
A fost ratat astfel un moment important pentru relansarea pieţei decapital, mai ales pentru că brokerii şi investitorii se aşteptau caoferta să fie un catalizator şi să pregătească succesul unoroperaţiuni similare la companii de stat.


În plus, vânzarea unui pachet de 9,84% din acţiunile OMV Petromface parte din înţelegerile convenite de autorităţile române cu FMIşi Comisia Europeană.
Mihai Chişu, broker la IFB Finwest, spune că Guvernul trebuia săţină cont de preţul minim propus de intermediar, întrucât acestareflecta aşteptările potenţialilor cumpărători.


"Acest preţ (stabilit de Guvern - n.r.) a fost neinteresant pentrucei care sunt deja pe piaţă deoarece dacă puneai comisioane detranzacţionare, sumele blocate pe mai multe zile şi alte comisioanece apăreau în urma transferurilor bancare puteai liniştit săcumperi la preţul pieţei şi era relativ similar ca achiziţie. Unalt factor care a dus la acest eşec ţine de promovarea aproapeimperceptibilă a acestei oferte. Era scos un pachet la cea mai marecompanie românească, însă acest eveniment nu a avut puterea săpenetreze în mediul social, practic persoanele noi care să fieatrase de această ofertă au lipsit cu desăvârşire", a declaratChişu pentru MEDIAFAX.


Oferta a adus o noutate pe piaţa de capital din România, preţulfinal urmând să fie anunţat abia la închidere. Statul a anunţat laînceput, un preţ maxim de 0,46 lei/titlu, iar marţi a stabilit unnivel minim de vânzare, de 0,3708 lei/titlu.


Preţul minim a părut unul bun în comparaţie cu cel maxim, însă afost total neatractiv faţă de cotaţiile de pe bursă, care erau înmomentul anunţului de aproximativ 0,38 lei/acţiune. Deşi, potrivitunor surse intermediarii ofertei au propus un preţ minim de 0,33lei/acţiune, Executivul nu a fost de acord cu această valoare.Preţul propus de intermediari era cu 13% sub cotaţia bursieră aacţiunilor de la momentul respectiv, în contextul în care brokeriişi investitorii considerau atractiv un discount de 10% - 15%.


Preşedintele Asociaţiei Investitorilor pe Piaţa de Capital, DumitruBeze, spune că eşecul ofertei arată că Guvernul nu a înţelesimportanţa pieţei de capital.
"Faptul că nu a fost dat un preţ atractiv, măcar pentruinvestitorii de retail, nu a făcut-o populară, iar procedura desubscriere a fost destul de slab organizată. Cauza principală afost că, deşi au avut sprijinul investitorilor, cei care auorganizat această vânzare nu au ţinut cont de sfaturile din piaţă,considerând că ei se pricep. Asta a dus la acest dezastru", aafirmat Beze.


Liviu Avram, şeful departamentului de vânzări la firmei de brokerajNBG Securities România, crede că un preţ "realist" ar fi fost de0,32 -0,35 lei/acţiune.
"Fără îndoială, eşecul acestei operaţiuni este un mesaj cătrevânzator: «Dorinţa nu este totuna cu realitatea»", a adăugatAvram.
Şi directorul de tranzacţionare al Rombell Securities, Adrian Tod,consideră că un preţ de 0,3-0,35 lei/acţiune ar fi fost atractivinclusiv pentru speculatori.
"Cred că mai interesant ar fi fost ca statul să spună de la începutpreţul minim la care ar fi dispus să vândă acţiunile, nu preţulmaxim. Un alt impediment a fost, în opinia mea, lipsa totală detransparenţă în legătură cu evoluţia subscrierilor pe perioada dederulare a ofertei", adăugat Tod.


Şeful firmei de brokeraj Eldainvest, Adrian Mănăilă, crede că dacăstatul vroia să încaseze preţul maxim trebuia să vândă acţiunileprintr-un plasament privat şi nu să facă o ofertă pe bursă.
"În România anului 2011 un discount mai mare de 15% ar fi fostsatisfăcător pentru investitorii de retail. În ceea ce priveşteinvestitorii instituţionali, cred că oferta n-a ajuns la cinetrebuie", a afirmat el.


"Lipsa publicităţii, lipsa implicării politicului în promovareainternă a ofertei, mecanismul netransparent de formare a preţului,toate au condus la insucces. Statul trebuie să înveţe din aceastăexperienţă, că nu comisionul cel mai mic este criteriul de selecţiea unui intermediar, ci capacitatea şi experienţa lui în astfel deevenimente, precum şi garantarea unui preţ minim de execuţie decătre consorţiu", a afirmat directorul general al SSIF Broker,Grigore Chiş.
Pe de altă parte, brokerii recunosc că perioada de incertitudine pecare o traversează pieţele externe determină investitorii laprudenţă, mai ales în cazul plasamentelor în zone cu care nu suntfamiliarizaţi.


"Traversăm o perioadă în care incertitudinile ce guvernează pieţeleîngreunează decizia de participa la astfel de oferte. Un preţ de0,33 - 0,34 lei/acţiune poate ar fi generat o competiţie întrecumpărători şi, astfel, statul să fi reuşit să vândă la un preţapropiat de 0,37 lei/titlu. Totuşi, să nu fim extrem de pesimiştişi să recunoaştem că climatul financiar prezent este unul care adus la eşecul multor oferte în această perioadă, Petrom nefind niciprima, nici ultima", a afirmat Chişu.
Condiţiile dificile de pe pieţele internaţionale şi agravarea lorpe parcursul ofertei sunt invocate şi de Renaissance Capital, bancarusă de investiţii care a condus consorţiul de intermediere.


"Condiţiile dificile de pe pieţele internaţionale şi înrăutăţirealor pe parcursul procesului de marketing al ofertei Petrom au făcutextrem de dificilă încheierea tranzacţiei. În acest context,apetitul la risc al investitorilor, mai ales pe pieţe de capital cucare nu sunt familiarizaţi, este destul de limitat. Vom continua săcolaborăm cu Guvernul şi suntem încrezători că oferta Petrom vaputea fi încheiată cu succes când condiţiile de piaţă se vorstabiliza", a declarat, într-un comunicat, John Porter, managingdirector, head of Financing Group în cadrul băncii ruse deinvestiţii Renaissance Capital.


Rareş Nilaş, directorul general al BT Securities, spune căvolatilitatea pieţelor externe i-a determinat pe investitori să fiemai prudenţi în ceea priveşte expunerile pe piaţa de capital şinivelul plasamentelor.


Oferta a fost intermediată de către consorţiul format dinRenaissance Capital, BT Securities, Romcapital şi EFG Securities,iar nivelurile minim şi maxim de preţ au fost stabilite de ocomisie de privatizare.
Din această comisie au făcut parte ministrul Economiei, Ion Ariton,ministrul Finanţelor, Gheorghe Ialomiţianu, şeful OPSPI, VictorCazana, secretarul de stat Karoly Borbely şi consiliera primuluiministru Andreea Paul Vass.


Premierul Emil Boc a declarat înainte de aflarea rezultatuluiderulării ofertei că România nu este disperată la acest momentpentru a vinde acţiunile Petrom la orice preţ şi în oricecondiţii.
"Avantajul ţării este însă că nu avem o situaţie disperată astfelîncât să vindem la orice preţ şi în orice condiţii", afirmat şefulExecutivului.
Ministrul Economiei, Ion Ariton, a declarat vineri că oferta devânzare va fi reluată anul viitor, cel mai devreme "începând cuprimul trimestru".


"Vom relua oferta de vânzare a acţiunilor Petrom cel mai devreme înprimul trimestru al anului viitor. Vom căuta cele mai bune condiţiide piaţă pentru reluarea tranzacţiei. Vrem să vindem la un preţcorect", a spus Ariton pentru MEDIAFAX.
Întrebat dacă decalarea ofertei pentru 2012 impune modificareaacordului cu FMI, ministrul a precizat că va discuta la începutulsăptămânii viitoare cu oficialii Fondului, dar a apreciat că nu vafi necesară revizuirea înţelegerii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO