Patria Bank (simbol bursier PBK), bancă românească orientată spre susţinerea companiilor antreprenoriale locale, a încheiat primul trimestru din 2025 cu un profit net de 10 milioane de lei, în creştere cu 24% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, pe fondul consolidării activităţii comerciale şi optimizării operaţiunilor. Venitul net bancar a urcat cu 13% comparativ cu primul trimestru din 2024, ajungând la 56,8 milioane de lei, în timp ce cheltuielile operaţionale au crescut cu 2%, în ciuda presiunilor inflaţioniste şi a investiţiilor în dezvoltarea sistemelor IT şi de securitate cibernetică realizate de bancă, scriu reprezentanţii Patria într-un comunicat de presă.
„Rezultatele înregistrate în primul trimestru din 2025 confirmă stabilitatea modelului nostru de afaceri şi capacitatea de adaptare la un mediu economic volatil. Prin consolidarea echipei comerciale, diversificarea portofoliului de produse şi eficientizarea proceselor, am reuşit să creştem profitabilitatea şi să ne menţinem indicatorii de risc la un nivel scăzut. Continuăm să susţinem mediul antreprenorial românesc, având ca direcţie principală finanţarea companiilor de dimensiuni micro, mici şi mijlocii, a sectorului agro şi a proiectelor de energie verde”, spune Valentin Vancea, director general Patria Bank.
Rata cost/venituri s-a redus semnificativ, de la 81% în primele trei luni din 2024 la 73% în T1 2025, iar în absenţa taxei pe cifra de afaceri de 2%, acest indicator s-ar fi situat la 71%. Rentabilitatea capitalurilor proprii (RoE) a crescut la 9,3%, de la 8,1% în T1 2024, iar rentabilitatea activelor (RoA) a urcat la 0,9% de la 0,8%.
La nivelul activelor, banca a înregistrat o creştere de 4% faţă de sfârşitul anului 2024, totalizând 4,7 miliarde de lei. Portofoliul de credite nete a crescut cu 7%, până la 2,5 miliarde de lei, ca urmare a intensificării activităţii de creditare în segmentele Micro, IMM & Corporate şi Agro. Vânzările de credite noi către companii au crescut cu 56% faţă de perioada similară din 2024, ajungând la 408 milioane de lei. Segmentul IMM & Corporate a avut o evoluţie solida, înregistrând o creştere de 61% a vânzărilor de credite noi, în timp ce segmentul Micro a crescut cu 60%, iar cel Agricol cu 39%.
În zona creditelor destinate persoanelor fizice, Patria Bank a continuat promovarea activă a produselor de creditare, înregistrând un avans de 72% al vânzărilor de credite negarantate, până la 50,7 milioane de lei. De asemenea, vânzările de credite garantate au crescut cu 57%, susţinute de lansarea unui nou produs de creditare pentru investiţii imobiliare în euro, cu dobândă fixă în primii cinci ani.
Banca a menţinut o politică prudentă în ceea ce priveşte gestionarea riscurilor, rata expunerilor neperformante (NPE) scăzând de la 5,2% în martie 2024 la 3,9% la finalul primului trimestru din 2025, iar Rata de acoperire a creditelor neperformante s-a situat la 57%, mai reiese din comunicat.
Acţiunile PBK afişează o scădere de 2% în ultimul an, la o evaluare bursieră de circa 270 mil. lei Principalul acţionar este EEAF Financial Services Amsterdam, cu 84% din capital.