♦ Planurile Purcari de dublare a principalilor indicatori până la bicentenarul companiei în 2007 includ un CAPEX mediu anual de 72 mil. lei ♦ Totodată, grupul vrea să se extindă prin M&A şi poartă discuţii de preluare cu două crame din România şi alte două internaţionale.
Purcari Wineries Public Company Limited (simbol bursier WINE), principalul producător de vinuri din Europa Centrală şi de Est, a prezentat la finalul săptămânii trecute noua strategie pe termen mediu, care vizează consolidarea poziţiei de campion mondial în devenire în domeniul vinificaţiei, dedicat păstrării şi promovării patrimoniului vinicol al ţărilor din Noua Europă.
Intitulată 2X până la 200, strategia pe termen mediu a Purcari are ca obiectiv dublarea principalilor indicatori operaţionali până la bicentenarul din 2027. Ca parte a acesteia, grupul a anunţat că ţinteşte în următorii trei ani un EBITDA de peste 200 milioane de lei, care ar urma să crească de 2,3 ori, un profit net dublu de circa 125 mil. lei şi vânzări de 1,7 ori mai mari, peste 600 milioane de lei.
ZF a participat la evenimentul unde a fost prezentată şi noua echipă de conducere, iar reprezentanţii companiei au oferit detalii cu privire la planurile de dublare a businessului. Investiţiile prioritare sunt în proiecte de irigaţii (700 ha), în plantaţii noi şi în lărgirea capacităţii de producţie, însă grupul poartă discuţii de preluare cu două crame din România şi alte două internaţionale. CAPEX-ul mediu anual în perioada 2024-2027 este estimat de companie la 72 mil. lei, în creştere de 2,3 ori faţă de valoarea investită în 2020-2023.
Victor Bostan, CEO şi fondator, Purcari
Victor Bostan, CEO şi fondator, Purcari
„Suntem încântaţi să lansăm această strategie ambiţioasă, menită să poziţioneze Grupul Purcari ca un lider mondial în devenire în domeniul vinului“, a declarat Victor Bostan, CEO şi fondator purcari. „Cu un accent clar pe premiumizare, sustenabilitate şi inovare, suntem bine poziţionaţi să ne atingem obiectivele noastre financiare şi operaţionale ambiţioase până în 2027, păstrând şi promovând în acelaşi timp bogatele tradiţii viticole din Noua Europă.“
Strategia se bazează pe trei piloni-cheie: creştere profitabilă, excelenţă în vinificaţie şi excelenţă comercială, facilitată de modernizarea (digitalizarea) instrumentelor şi proceselor, de talent şi cultură. Pieţele principale pentru creştere includ România, Moldova, Bulgaria, precum şi regiuni de export din Europa Centrală şi de Est extinsă, Marea Britanie, SUA şi Asia.
Grupul îşi va accelera eforturile de premiumizare, concentrându-se pe creşterea vânzărilor de produse din gamele de top, precum Purcari Nocturne sau brandurile din ediţiile limitate, în timp ce îşi va extinde prezenţa pe noi pieţe prin activităţi M&A. Grupul va continua să promoveze soiurile de struguri autohtone precum Rară Neagră pentru a crea un avantaj competitiv greu de replicat.
„Excelenţa în vinificaţie rămâne în centrul operaţiunilor grupului, cu planuri de extindere a capacităţii de producţie şi de plantare de noi podgorii pentru a asigura cantitatea şi calitatea strugurilor necesare pentru creştere şi premiumizare. În plus, compania îşi propune să optimizeze eforturile de marketing pentru a stimula creşterea întregului său portofoliu“, a transmis compania. Producătorul de vinuri a înregistrat în primul semestru din 2024 venituri de 166 milioane lei, cu 3% peste nivelul din perioada similară din 2023 şi un profit net de 29 milioane lei, cu 8% mai mare. Veniturile au fost susţinute de o creştere de 12% a segmentului principal de vinuri, în timp ce segmentul de reciclare a deşeurilor a fost discontinuat. Compania a avut o marjă EBITDA de 33% şi o marjă de profit net de 18% în primele şase luni.
Pe piaţa din România, Purcari a raportat o creştere de 16% în T2/2024, accelerată de performanţa brandurilor Purcari şi Bardar. Crama Ceptura şi-a menţinut impulsul robust cu o creştere medie de două cifre.
Domeniile Cuza şi-a dublat vânzările, deşi de la o bază mai mică.
Pentru întregul an 2024, Purcari estimează o creştere a veniturilor cu 5-10%, o marjă EBITDA de 26-28% şi o marjă a profitului net de 14-16%. Compania a înregistrat în 2023 venituri de 369,4 mil. lei, mai mari cu 22% faţă de cele din 2022, în timp ce profitul net s-a majorat cu 45% la 59,6 mil. lei.
Purcari Wineries are în portofoliu brandurile Purcari, Crama Ceptura, Bostavan, Bardar, Domeniile Cuza şi Angel’s Estate. Compania este cel mai mare exportator de vin din Moldova, livrând în peste 40 de ţări. Anual, cumpără peste 20 de milioane de sticle şi aproximativ 200.000 de pahare, stimulând producţia locală de sticlă.
Purcari are 606 mil. lei capitalizare şi cel mai mare acţionar este Amboselt Universal, alţi acţionari fiind Horizon Capital, Fiera Capital, Conseq, East Capital şi Norges Bank. Acţiunile WINE se tranzacţionează în creştere cu 5,4% de la începutul acestui an, pe fondul unor tranzacţii de 61,3 mil. lei, arată datele BVB.