Burse - Fonduri mutuale

Care sunt „durerile“ micilor investitori şi cum vrea Bursa de la Bucureşti să le „vindece“?

GALERIE FOTO

GALERIE FOTO

Autor: Roxana Pricop

08.10.2013, 19:32 1105

Ovidiu Dumitrescu, directorul general adjunct al societăţii de brokeraj Tradeville

„Am colectat opiniile de la un număr mare de clienţi prin două sondaje din care am ajuns la un set de concluzii cu privire la ce trebuie să facă Bursa de Valori Bucureşti pentru micii investitori. Clasificând opiniile pe patru piloane am putea concluziona că investitorii vor produse noi, vor să fie îmbunătăţită gama existentă de produse, să fie atraşi noi investitori şi să fie mai bine exploatată baza actuală de investitori.

Investitorii vor Oferte Publice Iniţiale din partea companiilor private, ei cer ca bursa să aibă o ofensivă de PR prin care să crească vizbilitatea pieţei de capital în rândul antreprenorilor români. De asemenea, ei cer ca bursa să promoveze la guvern listările şi oferte secundare de acţiuni din partea companiilor de stat şi de asemenea să sprijine listările de companii internaţionale fie prin listări secundare, fie prin listări pe ATS sau prin GDR-uri. Investitorii vor mai multe titluri de stat listate la bursă, denominate în lei şi în euro, însă cu valori nominale mici, astfel încât să fie accesibile micilor investitori.

Investitorii cer flexibilizarea tranzacţionării prin extinderea orarului de tranzacţionare până la cel târziu ora 18.30, astfel încât piaţa locală să fie mai aproape de închiderea principalelor burse din Europa, să fie mai mulţi market-makeri care să creeze lichiditate pe o gamă mai largă de instrumente financiare, să fie simplificate mecanismele prin care se fac împrumutul de acţiuni şi short-selling-ul.

Investitorii cer ca bursa să crească încrederea investitorilor în companiile deja listate prin introducerea unor standarde minimale de guvernanţă corporativă precum raportări financiare standardizate şi plata dividendelor şi a acţiunilor gratuite într-o lună de la aprobarea lor în AGA şi nu după şase luni, cum se întâmplă acum. De asemenea, investitorii cer întărirea regulilor care cer raportarea deţinerilor mai mari de 5%.

Pentru a atrage investitori noi, respondenţii la cele două sondaje au cerut ca BVB să aibă o companie intensivă de marketing şi PR prin care să crească vizibilitatea şi să îmbunătăţească imaginea pieţei de capital, cu prezenţe constante la televizor şi în media.

Pentru o mai bună exploatare a bazei actuale de investitori, companiile ar trebui să aloce în ofertele publice de acţiuni tranşe mai mari investitorilor de retail, şi nu doar 15% din acţiuni, cum se practică acum, să crească guvernanţa corporativă şi să fie eliminate pragurile de deţinere, să fie simplificate mecanismele de vot la Adunările Generale ale Acţionarilor.“

Ludwik Sobolewski, directorul general al Bursei de Valori Bucureşti

„Toate punctele semnalizate prin sondajele făcute de Tradeville sunt bune şi vor fi analizate pentru a fi implementate.

Am observat că de mai multe ori investitorii au menţionat ca BVB să se angajeze în campanii intensive de marketing sau în ofensive de PR.

Eu sunt însă mai moderat în această privinţă, pentru că nici antreprenorii şi nici investitorii nu iau decizia de a se lista la bursă sau de a investi doar în urma unei ofensive de PR. Poţi să fii foarte vizibil, toată lumea să ştie de tine, dar să nu aibă încredere în tine. Mi s-a întâmplat în urmă cu un an, când am fost la New York, să mă întâlnesc cu Duncan Niederauer, şeful NYSE; un grup de protestatari blocau intrarea în sediul NYSE de pe Wall Street şi manifestau împotriva băncilor deşi sediul băncilor nu era pe Wall Street.

Astfel că se ridică întrebarea: ce trebuie să facă România pentru a câştiga încrederea investitorilor? Şi mă refer aici nu doar la încrederea investitorilor în bursa de la Bucureşti, dar şi la încrederea investitorilor în companiile listate şi la încrederea în brokeri. Nu este suficient ca doar BVB să fie un jucător integru, ci toţi jucătorii de pe piaţa de capital trebuie să câştige încrederea investitorilor.

Avem nevoie de piaţă de capital pentru economie, iar pentru a avea piaţă de capital avem nevoie de capital. Bursa ar putea cheltui sume mari pe publicitate în media şi la TV pentru promovarea pieţei, însă nu vor avea rezultat dacă nu există capital. România are nevoie de capital, nu trebuie să exporte capital. Dar de ce permite fondurilor de pensii private să investească pe pieţe externe? Înţeleg că acest lucru face mai uşoară activitatea managerilor de fonduri de pensii. Însă suntem oare aşa de bogaţi încât să ne permitem să exportăm capital?“

Laviniu Beze, preşedintele Asociaţiei Investitorilor pe Piaţa de Capital

„Am devenit o piaţă de capital extrem de speculativă, investitorul a ajuns să fie şi trader, şi avocat. Trebuie să ieşim din această paradigmă. Un investitor nu cumpără acţiuni pentru ca mai apoi să fie nevoit să ajungă în instanţă pentru a cere respectarea drepturilor. Toţi cei care sunt activi pe piaţa de capital ar trebui să facă un pas în faţă şi să depună eforturi pentru câştigarea încrederii.“

Ludwik Sobolewski, directorul general al Bursei de Valori Bucureşti

„Avem nevoie de toate tipurile de investitori: cei pe termen scurt, pe termen lung şi speculatori, chiar dacă denumirea de speculator are o conotaţie negativă în regiunea Europei Centrale şi de Est din cauza trecutului. Speculatorii sunt buni pentru că asigură lichiditate, dar trebuie să ne asigurăm că speculatorii fac bani în mod corect prin respectarea regulilor jocului. Astfel că avem nevoie de încredere şi de un model de business de succes prin care să le aratăm investitorilor că sunt oportunităţi pe bursă.

Lichiditatea nu poate apărea fără încredere aşa cum încrederea fără lichiditate nu aduce niciun rezultat.“

Mihai Mureşian, directorul de tranzacţionare al firmei de brokeraj Intercapital Invest

„Pentru a fi recâştigată încrederea investitorilor trebuie să fie regândită o mare parte din sistem prin reorganizarea regulilor şi a activităţii de reglementare a pieţei de capital astfel încât sistemul să fie cât mai mult aliniat la nevoile investitorilor.

Pentru a încuraja participarea investitorilor de retail am structurat oferta iniţială a AdePlast, am oferit un discount de 3% pentru prima perioadă de subscrieri, pentru ca apoi discountul să fie de 2%. Subscrierile la ofertă sunt revocabile, iar după listarea acţiunilor există un plan de stabilizare a preţului prin care compania poate cumpăra acţiuni proprii din piaţă, caracteristici folosite pentru prima oară la o ofertă publică.“

Mihai Chişu, broker la societatea de brokeraj Swiss Capital

„Piaţa de capital a pierdut din calitate în ultimii ani, de aceea a scăzut foarte mult numărul micilor investitori. Pentru a reveni, investitorii mici vor să vadă că se listează o companie pe care o cunosc, o înţeleg şi în care au încredere. În oferta Nuclearelectrica, salariaţii au avut încredere în companie şi astfel au investit şi în acţiuni.

Nu trebuie însă ignorate nevoile investitorilor instituţionali care sunt acum mult mai prezenţi pe bursă decât investitorii de retail. Un motiv care împinge fondurile de pensii să investească pe pieţele externe sunt comisioanele de tranzacţionare mult mai competitive. Comisioanele de tranzacţionare se plătesc din bilanţurile managerilor de fonduri, astfel că multe dintre fonduri nu sunt active la tranzacţionare şi tezaurizează acţiunile din cauza comisioanelor mari de tranzacţionare.“

Mihai Pop, investitor

„Am investit pe bursă în urmă cu cinci ani, însă de atunci nu am mai avut încredere să investesc. Vreau să existe reguli simple, transparente, care să fie respectate. Vreau ca bursa să fie un loc sigur unde să pot investi în următorii cinci până la zece ani.“

 

Ce-şi doresc micii investitori de la conducerea BVB

Asociaţia Investitorilor de pe Piaţa de Capital (AIPC) a realizat în septembrie o anchetă în rândul investitorilor de pe piaţa locală privind aşteptările acestora de la noul CEO al BVB, polonezul Ludwik Sobolewski. Conform răspunsurilor participanţilor la sondaj, principalele aşteptări ale investitorilor vizează:

1. O lichiditate mai bună pe bursă (ţinta pentru 2014 ar fi tranzacţii de 50 de milioane de euro pe zi).

2. Un plan de listări, mai ales din domeniul privat şi din sectoare cât mai diverse (agricultură, IT). Atragerea pe bursă a companiilor mari, puternice şi listarea unor noi emitenţi străini.

3. Reglementări mai clare şi instrumente financiare noi, care să ofere investitorilor posibilităţi de câştig cel puţin duble faţă de cele oferite de bănci.

4. Reguli conforme cu normele internaţionale care să urmărească un management corect al companiilor listate, mai ales faţă de micii investitori. Protecţie mai bună a investitorilor minoritari faţă de acţionarii majoritari în companiile listate.

5. Înfiinţarea unui compartiment de marketing la BVB, care să fie mai puternic. O nouă strategie de promovare unitară a pieţei de capital.

6. Introducerea permanentă a educaţiei despre pieţele financiare, finanţe personale în şcoli, facultăţi. Emisiuni la TV, seminarii la BVB şi în ţară pentru a capta atenţia şi interesul mai multor persoane.

7. Norme care să permită distribuirea mai rapidă a dividendelor companiilor, similare cu cele din ţările dezvoltate.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO