Burse - Fonduri mutuale

Cum câştigă Petrom de patru ori mai bine decât anul trecut dacă produce şi vinde mai puţin?

Cum câştigă Petrom de patru ori mai bine decât anul trecut dacă produce şi vinde mai puţin?
04.08.2010, 23:55 96

Petrom, singurul producător de petrol şi gaze din România, aînregistrat în primele şase luni ale anului un profit de 1,5 mld.lei (366,8 mil. euro), de peste paru ori mai mare comparativ cuperioada similară a anului trecut şi de aproape două ori mai marefaţă de tot câştigul din 2009. Doi factori au contat decisiv înatingerea acestui rezultat: creşterea barilului de petrol cuaproape 50% şi reorganizarea activităţii de rafinare.

"Au fost două lucruri care au contat mult în atingerea acestuirezultat. Pe de o parte am redus costurile la lucruri cum ar ficonsultanţa de exemplu, iar pe de altă parte am făcutrestructurări. Am vândut segmentul de petrochimie din Arpechim,rafinăria Arpechim merge acum doar cât este necesar, iar combinatulDoljchim este închis. Acestea pot fi clasificate în măsurile dereducere a costurilor. Pe de altă parte, am beneficiat de creştereapreţului la petrol", spune Mariana Gheorghe, CEO al Petrom.

Vânzările companiei au ajuns în primul semestru al anului la 8,3miliarde de lei (peste 2 miliarde de euro), cu 14% mai multcomparativ cu perioada similară a anului trecut, chiar dacă şiproducţia de hidrocarburi a companiei a scăzut cu 3% în perioadaanalizată, precum şi vânzările de produse petroliere s-aucontractat cu 16% la nivel de grup. Cifrele sunt raportate la nivelde grup şi sunt calculate potrivit standardelor internaţionale decontabilitate.

Rezultatele raportate de Petrom în prima jumătate a anului suntapropiate de cele estimate de analişti care au prognozat un câştigpentru companie de 1.489,5 milioane de lei (circa 360 de milioanede euro), mai mare decât cel de anul trecut, în contextul în carePetrom şi-a redus semnificativ expunerea pe rafinare, iar preţulpetrolului a crescut simţitor.

"La nivel de piaţă vânzările totale de carburanţi au săzut cu12%, iar cele din retail s-au contractat cu 6%. Noi am scăzut maimult pentru că în 2009 am avut multe vânzări de păcură. Oricum, lanivel de piaţă cred că până la sfârşitul anului vom avea pe parteade retail o scădere de 10%, iar pentru 2011 este dificil să fac opredicţie pentru că evoluţia va depinde foarte mult de măsurile derelansare care vor fi luate şi de efectul acestora", a mai precizatGheorghe.

În contextul în care compania nici nu a produs mai mult şi nicinu a vândut mai multă motorină şi benzină, rezultatele bune suntexplicate în mare parte prin creşterea preţurilor atât la petrol,cât şi la carburanţi.

"Iniţial, concurenţa pe client a dus la o scădere a preţurilor,dar apoi au intervenit mai mulţi factori independenţi de noi careau dus la majorarea acestora cum ar fi creşterea TVA sau creştereacotaţiilor internaţionale", explică Gheorghe.

Producţia, mina de aur

Pe partea de explorare şi producţie, care reprezintă practicbogăţia Petrom, compania a raportat un profit operaţional (EBIT) de1,7 miliarde de lei (427 de milioane de euro), aproape dublucomparativ cu perioada similară a anului trecut, chiar şi pe fondulunei scăderi de 3% a producţiei.

"EBIT-ul a fost afectat de creşterea semnificativă a preţurilorla ţiţei şi de cheltuielile de exploare mai mici", spunreprezentanţii Petrom. Creşterea preţurilor la petrol a adus însăşi o parte negativă pentru Petrom în contextul în care de aceastădată instrumentele de acoperire a riscului pe care compania leutilizează pentru o parte din producţia sa au lucrat de aceastădată împotriva producătorului de hidrocarburi.

"Am avut un rezultat negativ al instrumentelor de acoperire ariscurilor în al doilea trimestru din 2010 de 3 milioane de eurofaţă de un rezultat pozitiv de 21 de milioane de euro în primultrimestru din 2010", mai spun reprezentanţii Petrom.

Plus pe rafinare şi marketing

Odată cu vânzarea petrochimiei către Oltchim, dar şi prinintermediul funcţionării răfinăriei Arpechim numai în anumiteconjuncturi, Petrom a înregistrat pentru prima dată un rezultatpozitiv pe partea de rafinare şi marketing.

Astfel, compania a trecut de la pierderi de 294 de milioane delei (circa 71 de milioane de euro) la un EBIT de 143 de milioane delei (34 de milioane de euro).

"În România, vânzările Petrom au scăzut cu 19% în condiţiilescăderii pieţei cu 12%", spun reprezentanţii Petrom. Cu toateacestea, creşterea preţurilor la carburanţi a anulat acestdeclin.

Mariana Gheorghe spune că deocamdată Petrom nu discută cu"niciun investitor serios" în ceea ce priveşte vânzarea rafinărieiArpechim şi a combinatului Doljchim.

În ceea ce priveşte rafinăria Petrobrazi, Petrom spune că pânăîn 2014 va investi în această unitate 750 de milioane de euro,dintre care 400 de milioane de euro se vor duce pe partea derafinare, în timp ce

350 de milioane de euro se vor duce pe partea de conformare cunormele de mediu şi altele.

Mai puţini angajaţi

Petrom a mers mai departe cu restructurările de personal, astfelcă în ultimele trei luni compania a mai renunţat la 890 de oameni.Comparativ cu primele şase luni ale anului trecut, compania are cu4.741 mai puţini angajaţi, în prezent lucrând în Petrom circa26.700 de oameni, de aproape două ori mai puţini faţă de câţi aveacompania în momentul privatizării din 2004.

În ceea ce priveşte majorarea de capital de 600 de milioane deeuro pe care Petrom doreşte s-o realizeze până în aprilie anulviitor, reprezentanţii companiei au declarat că aşteaptă deciziastatului privind vânzarea unei participaţii de 11,8%, deţinută lacompanie, şi că va iniţia ulterior operaţiunea de majorare.

"Sperăm ca în viitoarele săptămâni să se ia o decizie", adeclarat Mariana Gheorghe. Ea a adăugat că în cazul în care unuldintre acţionari nu va participa la operaţiune majorarea ar puteafi realizată în mai multe etape.

Este o slăbiciune a mediului de afaceri că nu are o voceputernică

Mariana Gheorghe, CEO al Petrom, cea mai mare companie dinRomânia, spune că măsurile luate de Guvern până acum sunt deeficientizare a cheltuielilor şi speră că acestea vor fi urmate şide strategii concrete de relansare a economiei. În acelaşi timpînsă, directorul Petrom recunoaşte că nici mediul de afaceri nu aavut o voce puternică în ceea ce priveşte promovarea propriilorinterese în dialogul cu Guvernul, chiar dacă măsurile de tăiere acheltuielilor luate de autorităţile locale vor aduce noi scăderipentru majoritatea businessurilor.

"Sper să văd şi măsuri de relansare economică, pentru că pânăacum s-au luat măsuri de eficientizare a cheltuielor care vor ducela scăderea consumului. Până acum nu le-am văzut. Este o slăbiciunea mediului de afaceri faptul că nu are o voce puternică în ceea cepriveşte relaţia cu Guvernul. Ca preşedinte la ConsiliuluiInvestitorilor Străini (CIS) am luat decizia de a crea o propunerecoerentă, un program de măsuri structurat pe care să-l prezentămGuvernului. Trebuie să fim constructivi, să nu ne uităm în trecutşi să ne întrebăm de ce astfel de iniţiative nu au fost luate de laînceputul crizei", spune şefa Petrom.

AFACERI DE LA ZERO