Burse - Fonduri mutuale

Cumpărătorii de acţiuni la producători de ulei sau carne, protejaţi de scumpirea produselor

Cumpărătorii de acţiuni la producători de ulei sau carne, protejaţi de scumpirea produselor

Autor: Gabriel Razi

18.05.2011, 23:59 1865

Creşterea din ultimul an apreţurilor la alimente a impulsionat afacerile companiilor dinindustria alimentară listate la Bursă, care şi-au văzut vânzărilemajorându-se în primul trimestru cu 35% până la 75% fată de aceeaşiperioadă a anului trecut.

Titan Bucureşti (pâine), ArgusConstanţa (ulei), Albalact (lapte), Avicola Buzău sau Boromir Prod(pâine) şi-au majorat afacerile, dar numai pentru o parte din eleau decolat şi acţiunile de pe Bursă. Astfel, cine ar fi vrut să se"protejeze" de scumpirea uleiului sau a cărnii de pasăre ar fitrebuit să cumpere la începutul anului acţiuni Argus Constanţa sauAvicola Buzău, care au crescut cu 26%, respectiv 29% de la 1ianuarie până pe 18 mai. În schimb, acţiunile Albalact, Titan sauBoromir au fost în scădere în aceeaşi perioadă pentru că firmelefac investiţii, pentru că titlurile nu sunt suficient de vizibilesau pentru că investitori au aşteptări mai mari de profit.

Astfel o acţiune ArgusConstanţa costă astăzi 2,2 lei, avansând în ultimul trimestru cu27%. Un litru de ulei s-a scumpit din iunie anul trecut până înprezent cu 45%. Afacerile producătorului de pâine Titan Bucureştiau crescut în această peri­oadă cu 74%, afacerile producătorului deulei Argus Constanţa au avansat cu 70%, în timp ce Albalact AlbaIulia şi-a majorat afacerile cu peste 35%.

"A fost o anumită conjuncturăîn această perioadă. Creşterea afacerilor a fost determinată de doifactori, creşterea volumul de vânzări şi creşterea preţurilor lamateria primă. În această perioadă preţul la materia primă acrescut, după mine, cu 60%, ceea ce a determinat o creşteresimilară a preţului produsului final", a explicat Vasile Leu,preşedinte al Consiliului de Administraţie al Argus Constanţa, carevinde ulei sub brandurile Tomis, Argus şi SoraSoarelului.

Argus este unul dintre cei maimari jucători de pe piaţa locală a uleiului, cu afaceri anul trecutde 217 milioane de lei (53 de milioane de euro), conforminformaţiilor financiare pe 2010 raportate BVB. Compania valoareazăîn acest moment pe Bursă puţin sub 20 de milioane de euro.

Evoluţia de pe Bursă din primele trei luni ale acestui an esteun prim indicator al unei eventuale reveniri a industrieialimentare, în condiţiile în care companiile necotate suntreticente în a-şi publica periodic rezultatele. Indicatoriicomunicaţi BVB de companiile listate creează o primă imagine acreşterilor de la începutul acestui an pe anumite sectoare aleindustriei alimentare. Cu toate acestea, rezultatele sunt doar unprim semnal şi unul nu foarte reprezentativ la nivelul întregiiindustrii, în condiţiile în care ZF a numărat doar 10 companii mariproducătoare de alimente care sunt listate la BVB.
Totuşi evoluţia are o anumită semnificaţie pentru că întreagaindustrie alimentară asigură în fiecare an circa 10-11% din PIB,aproximativ 15 miliarde de euro, în timp ce industria uleiului, apanificaţiei, a cărnii de pasăre, a berii şi a zăhărului, sectoaredin care fac parte companiile cu cele mai mari creşteri, se ridicăîn total la 4 miliarde de euro, aproape 30% din total.

Rezultate asemănătoare cu cele din Indicele AlimentarZF

Avansul afacerilor companiilor din industria alimentară caresunt listate la Bursă este asemănător cu creşterile de preţînregistrate de produsele alimentare ce fac parte din IndiceleAlimentar întocmit de ZF.

Astfel, coşul de cumpărături, cu ajutorul căruia ZF analizează15 produse alimentare de bază, a fost cu circa cinci lei mai scumpîn luna martie comparativ cu februarie. Dacă analizăm însă preţulunui coş în luna martie şi preţul aceluiaşi coş în luna ianuarie aanului trecut, diferenţa de preţ depăşeşte 15 lei. Astfel, dacă lafinalul primului trimestru produsele analizate de ZF costau aproape100 de lei, la începutul lui 2010 preţul coşului era sub 85 delei.

Mai mult, în perioada ianuarie 2010-martie 2011, făina s-ascumpit cu 57%, preţul zahărului s-a majorat cu 77%, puiul grills-a scumpit cu 12%, în timp ce preţul unei doze de bere a avansatuşor cu 5%, iar laptele a fost mai scump cu 16%, conform indiceluiZF.

"Vânzările au crescut ca volum, dar cu siguranţă a existat ocreştere şi ca urmare a creşterii preţurilor, ca o influenţădirectă a creşterii preţului materiilor prime. Piaţa pe care noiacţionăm în cel mai bun caz a rămas stabilă", a declarat StephanosKrommydas, directorul general al Titan Bucureşti, unul dintreprimii cinci jucători de pe piaţa de panificaţie din România.

Industria de morărit şi panificaţie este direct influenţată depreţul grâului la nivel internaţional, acesta fiind principalamaterie primă folosită. Între 70% şi 80% din costul produselor dinpanificaţie este reprezentat de preţul materiei prime, în speţăfăina.

Impactul cotaţiei internaţionale a grâului asupra operaţiunilorcompaniei Titan este evident, afacerile companiei au avansat înperioada martie 2010-martie 2011 cu 74%, în timp ce pe pieţeleinternaţionale cotaţia grâului a avansat în medie cu 65%, până la221 euro/tonă, conform datelor FMI.

Explozia preţului grâului pe pieţele internaţionale a avut locla jumătatea anului trecut în luna iunie-iulie, când cotaţia aurcat într-o singură lună cu aproape 24%, de la 110 euro/tonă pânăla 136 euro/tonă.

O evoluţie similară are loc şi pe piaţa cărnii de pasăre unde înprimul trimestru al acestui an afacerile Avicola Buzău au crescutcu 27%. În urmă cu o lună Agricola Bacău, al doilea jucător de pepiaţă, a anunţat că în T1 afacerile la nivelul grupului s-aumajorat cu 10%, evoluţie determinată de creşterea cu 40% în volum avânzărilor, respectiv cu aproape 50% în valoare. Astfel, evoluţiapozitivă a celor două companii poate da indicii despre avansulîntregii pieţe locale a cărnii de pui.

De cealaltă parte, pe piaţa laptelui, Albalact Alba Iulia, celmai mare producător local listat la Bursă, a înregistrat o creşterea afacerilor în primul trimestru al acestui an cu mai mult de 30%în lei faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, de la 64,4milioane de lei (15,5 mil. euro) la 85,2 mil. lei (20,6 mil.euro).

Ca şi alţi manageri de companii din industria alimentară, RaulCiurtin, preşedintele şi directorul general al Albalact, punecreşterile pe seama preţurilor mari, dar şi ca urmare a volumuluide vânzări superior anului trecut. Totuşi, în primele trei luni aleacestui an profitul Albalact, companie controlată de familiaCiurtin, s-a redus cu 43% în lei, de la 4,6 milioane de lei (1,1milioane de euro) până la 2,6 milioane de lei (0,6 milioane deeuro). Cu toate că afacerile companiei au crescut, profiturile s-auredus la jumătate ca urmare a investiţiilor de 2,5 milioane de eurofăcute anul trecut pentru a creşte cu 50% capacitatea de transporta companiei.

Creşterile anunţate în primul trimestru de companiile listate laBursă sunt un semnal pozitiv, în condiţiile în care în primele treiluni ale acestui an consumul a continuat să scadă, după ce în urmăcu doi ani acesta s-a prăbuşit odată cu declanşarea crizeieconomice mondiale.

În primele trei luni ale acestui an consumul a scăzut cu 5%,urmând trendul negativ din 2010, când declinul a fost de 5,3%,potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică. Înainte decriză ratele de creştere a consumului erau de peste 10%.

AFACERI DE LA ZERO