SIF Banat-Crişana (SIF1) a publicat marţi la Bursă după închidere şedinţei de tranzacţionare un comunicat cu clarificări privind obligaţiunile de 9 mil. euro (43 mil. lei) ale Blue Air achiziţionate de SIF1 în luna decembrie 2019, respectiv a prelungit cu trei luni maturitatea împrumutului, de la şase luni anterior. „Achiziţia obligaţiunilor emise de Blue Air Aviation S.A. respectă limitele prudenţiale reglementate şi se înscrie în politica investiţională a SIF Banat-Crişana de susţinere a companiilor româneşti. Obligaţiunile subscrise au fost achiziţionate în luna decembrie 2019. Având în vedere efectele negative pe care pandemia COVID-19 le-a produs companiilor aeriene, inclusiv societăţii Blue Air Aviation S.A., situaţie extraordinară care nu a putut fi anticipată în luna decembrie 2019, s-a agreat amendarea prospectului de ofertă şi prelungirea cu 3 luni a termenului de maturitate a obligaţiunilor. Facem menţiunea că, la data 15 iunie 2020, Blue Air Aviation S.A. a achitat integral dobânda datorată până la această dată”, transmite SIF Banat-Crişana.
Împrumutul Blue Air, integral de la SIF1, avea iniţial maturitatea de o jumătate de an, iar data scadentă a plasamentului privat a fost la 15 iunie 2020. Aşadar, pe 15 iunie, Blue Air a plătit integral dobânda, iar principalul ar urma să fie plătit în următoarele trei luni. Tibi Oprea,
ZF a realizat un calcul, confirmat ulterior de Blue Air, potrivit căruia dobânda anualizată pentru acest plasament este de 13,2%. Potrivit celui mai recent raport trimestrial al SIF1, acest plasament privat are o pondere de 2% în activul net.
Criza a ridicat semne de întrebare cu privire la profitabilitatea companiei Blue Air în anul 2020 având în vedere că cea mai mare parte a flotei de avioane a fost ţinută la sol pe fondul blocajului din economie. Acesta este şi contextul pentru care Blue Air a solicitat un ajutor de stat de 60 mil. euro şi despre care ZF a scris recent că este în faza de finalizare a discuţiilor. Blue Air a transmis la solicitarea ZF că împrumutul bancar va fi utilizat în totalitate pentru acoperirea pierderilor rezultate ca urmare a impactului pandemiei de Covid 19 şi rambursat din încasările aferente zborurilor regulate în maximum şase ani.
Pe de altă parte, reprezentanţii societăţii spun că demersul de reeşalonare a datoriilor a inclus toţi creditorii companiei. SIF1 are 1,3 miliarde de lei capitalizare, iar de la începutul anului 2020 acţiunile sale s-au depreciat cu 8,4%, după ce investitorii au tranzacţionat acţiuni în valoare de 31,5 milioane de lei.