Burse - Fonduri mutuale

Electrica pregăteşte terenul pentru contoarele inteligente pe un grup-pilot de 200.000 de clienţi

Electrica ar putea să cheltuie circa 8 mld. lei pe sistemul smart metering care să acopere 200.000 de puncte de măsurare din aria de acoperire a companiei. Mediafax Foto

Electrica ar putea să cheltuie circa 8 mld. lei pe sistemul smart metering care să acopere 200.000 de puncte de măsurare din aria de acoperire a companiei. Mediafax Foto

Autor: Radu Bostan

23.10.2014, 00:03 1163

Electrica (simbol bursier EL) va plăti 248.000 lei către firma de consultanţă EY (Ernst & Young) pentru studiul de fezabilitate în vederea unui proiect-pilot de management al datelor preluate din contoare inteligente, aparate care comunică în timp real consumul de electricitate al clienţilor către distribuitor.

Compania intenţionează să implementeze sistemul numit smart metering în prima fază la 200.000 de puncte de măsurare din aria de acoperire a companiei de distribuţie, care are 3,5 milioane de clienţi în trei filiale din Transilvania şi nordul Munteniei, arată un anunţ publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). 

Practic, Electrica va monta contoare speciale la consumatori selectaţi, acestea vor transmite datele prin unde radio către un concentrator de date, iar de acolo informaţiile privind energia şi momentul de consum vor fi centralizate la sediul Electrica într-un software special. Pe lângă studiu, consultantul va trebui să livreze şi lista de echipamente aferente.

WikiZF: Profilul companiei Electrica

Compania susţine că prin analiza acestei „Big Data“ va putea depista zonele cu pierderi nontehnice (adică fraude) şi îşi va putea fundamenta evaluări necesare dezvoltării reţelei. Sistemul de analiză a datelor va putea fi ulterior extins pentru a lucra cu informaţii de la trei milioane de clienţi.

Toate statele Uniunii Europene au obligaţia de a introduce până în anul 2020 contorizarea inteligentă la nivelul a 80% din consumatorii de energie, în situaţia în care analizele cost-beneficiu naţionale sunt pozitive. În cazul României, un studiu realizat în 2012 de firma A. T. Kearney a relevat un cost cu implementarea contorizării inteligente de circa 430 de lei (circa 98 de euro) pentru fiecare punct de consum, ceea ce înseamnă că Electrica ar trebui să cheltuiască circa 86 mil. lei (19,5 mil. euro) pe un sistem care să acopere 200.000 de puncte.

Electrica avea în conturi un miliard de lei la sfârşitul primului semestru, în care compania a raportat un profit net de 197 milioane de lei, în scădere uşoară faţă de anul anterior. Pe bursă, acţiunile Electrica s-au apreciat puternic în ultimele săptămâni, tranzacţiile fiind susţinute de zvonurile că grupul va încerca să cumpere o parte din businessul de distribuţie al Enel. După ce au atins un vârf de 13 lei în luna septembrie, titlurile EL s-au corectat, însă în ultimele şedinţe au revenit la pragul de 12 lei pe unitate. Compania are pe bursă o capitalizare de 4,2 miliarde de lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO