Polonezii au listat cei mai mari jucători din sectoarelestrategice ale economiei pentru a le eficientiza. Responsabiliipolonezi susţin că şi dacă statul rămâne acţionar majoritar laaceste companii, listarea pe bursă aduce performanţa în companiepentru că impune presiunea raportărilor.
Walenczak, care a lucrat până în 2009 la Lehman Brothers, esteomul-cheie din ultimii doi ani în ceea ce priveşte privatizarea pebursă a companiilor poloneze.
"Administraţia din companiile de stat este de obicei foarteostilă listărilor. Sunt oameni care încearcă să evite riscul. Estenevoie de lideri puternici care să spună: vreau să fac aceastălistare a companiei pe bursă şi o voi obţine!", explicăWalenczak.
Avantajul listării este că forţează managementul să devinătransparent, cheltuielile devin publice, sunt create sisteme deraportare în cadrul companiei şi în afara companiei şi bursapremiază sau amendează atingerea sau respectiv neatingereaobiectivelor.
Dar ce se întâmplă când o companie este privatizată cu uninvestitor strategic care nu listează compania pe bursa locală(cazul BCR şi Erste în România, unde deşi trebuia listată de cătreaustrieci în România, BCR a rămas în afara bursei) sau chiar odelistează (cum a procedat Wiener Staedtische la Asirom, Mittal laSidex sau Renault la Dacia)?
Polonezii au reuşit în urmă cu două săptămâni aducerea la cotabursei a băncii BGZ după îndelungi tratative cu olandezii de laRabobank, care cumpăraseră pachetul majoritar de acţiuni în 2005,dar nu listaseră banca la Varşovia, aşa cum se angajaseră să ofacă.
Este un caz similar cu cel al Romtelecom, Raiffeisen sau BCR încazul României, care sunt toate nelistate.
Cum au făcut polonezii?
"Am avut un contract cu Rabobank şi am cerut să fie respectat",spune scurt Walenczak.
Şi la polonezi au existat discuţii privind conducereacompaniilor de stat, dar listarea pe bursă le-a rezolvat.
"Când companiile au fost listate, managementul a fost schimbat.Au fost angajate companii de head-hunting care au adus manageriprofesionişti. Bineînţeles că salariile acestor manageri sunt denivel corporate şi de câteva ori mai mari decât aleprimului-ministru", explică Walenczak.
Oficialul polonez mai afirmă că este foarte important faptul că,în momentul listării marilor companii de stat foarte cunoscute,devin implicaţi în activitatea companiei şi micii investitoriindividuali care cumpără acţiuni de pe bursă.
În 2010, peste 250.000 de polonezi au cumpărat acţiuni lamomentul listării PZU, cea mai mare companie de asigurări dinPolonia.
"Am reuşit să creăm o cultură a pieţei de capital. Gândiţi-vă căîn fiecare zi sunt sute de mii de polonezi care deschid ziarele casă vadă ce este nou pe piaţa de capital. Am învăţat rând cu rând,propoziţie cu propoziţie de la americani cum să creăm o piaţă decapital şi am reuşit. Peste 1,4 milioane de polonezi au un cont pebursă şi tranzacţionează măcar o dată pe an", a spus Walenczak.
Principalele cotidiene serioase din Polonia, Gazeta Wyborcza şiRzeczpospolita, care au secţiuni economice foarte puternice înfiecare zi, au un tiraj mediu zilnic de circa 350.000-400.000 decopii, respectiv 150.000-200.000 de copii. Cel mai mare cotidianspecializat în economie, Puls Biznesu, vinde circa 21.000 de copiipe zi.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels