Burse - Fonduri mutuale

eToro: Microsoft, între faima ChatGPT şi problemele Call of Duty. Achiziţia Activision Blizzard primeşte o lovitură în Marea Britanie

eToro: Microsoft, între faima ChatGPT şi problemele...

Autor: Eduard Ivanovici

09.02.2023, 14:28 1991

Microsoft impresionează pieţele financiare cu progresele sale în domeniul inteligenţei artificiale, dar se confruntă cu obstacole majore în ceea ce priveşte expansiunea sa în domeniul jocurilor video, spune Bogdan Maioreanu, analist al platformei de tranzacţionare eToro.

Achiziţia Activision-Blizzard  de către Microsoft  primeşte o nouă lovitură, de data aceasta din partea Marii Britanii. După procesul intentat de FTC-ul american (Comisia Federală pentru Comerţ), autoritatea britanică de supraveghere a concurenţei concluzionează provizoriu că tranzacţia va diminua concurenţa şi va dăuna jucătorilor prin creşterea preţurilor şi reducerea inovaţiei.

Acţiunile Activision au pierdut miercuri 3,58% pe o piaţă în care Google  a scăzut cu peste 7% din cauza îngrijorărilor legate de faptul că chatbot-ul său Bard nu este precis şi nu poate concura cu ChatGPT. Acţiunile Microsoft, care a investit 10 miliarde de dolari în OpenAI, compania-mamă a ChatGPT, au încheiat ziua cu o mică pierdere.  

Însă veştile bune în domeniul inteligenţei artificiale (AI) pentru Microsoft au fost contrabalansate de concluziile provizorii ale investigaţiei CMA - autoritatea britanică pentru concurenţă şi pieţe -, care argumentează că achiziţia propusă de Microsoft a  Activision ar putea duce la preţuri mai mari, mai puţine opţiuni sau mai puţină inovaţie pentru jucătorii de jocuri video din Regatul Unit. În urma investigaţiei, CMA aşteaptă răspunsuri de la părţile interesate pentru a răspunde îngrijorărilor până la 1 martie, iar raportul final este aşteptat pe 26 aprilie 2023.

CMA a fost preocupată de cloud gaming şi de exclusivitatea jocurilor, explică analistul. Microsoft deţine deja aproximativ 60-70% din serviciile globale de cloud gaming şi are şi alte puncte forte importante în domeniul cloud, datorită faptului că deţine Xbox, principalul sistem de operare pentru PC (Windows) şi o infrastructură globală de cloud computing (Azure şi Xbox Cloud Gaming). CMA a constatat provizoriu că achiziţionarea unuia dintre cei mai importanţi dezvoltatori de jocuri din lume, Activision, ar reduce în mod substanţial concurenţa cu care s-ar confrunta Microsoft pe piaţa cloud gaming în Regatul Unit.

În constatările sale, CMA a menţionat în mod special jocurile Call of Duty, despre care a constatat că ar stimula concurenţa între console. În cazul în care fuziunea reduce acest nivel de concurenţă, atunci ar putea duce în cele din urmă la preţuri mai mari, la o gamă redusă, la o calitate mai scăzută, la servicii mai proaste şi/sau la o inovaţie redusă pentru jucătorii pe console, indiferent dacă aceştia joacă în prezent pe Xbox sau PlayStation. Această concluzie a CMA vine la câteva zile după ce UE a transmis Microsoft un avertisment oficial antitrust în legătură cu oferta sa de 69 de miliarde de dolari pentru Activision-Blizzard.

În urma raportului, Microsoft consideră că măsurile de remediere comportamentale din partea sa pot răspunde preocupărilor CMA, iar angajamentul său de a acorda pe termen lung acces 100% egal la Call of Duty pentru Sony, Nintendo, Steam şi alţii păstrează beneficiile tranzacţiei pentru jucători şi dezvoltatori şi creşte concurenţa pe piaţă.

Piaţa globală a jocurilor video a scăzut cu 4,3% în 2022, dar se situează în continuare la peste 184 de miliarde de dolari, potrivit companiei de analiză a jocurilor NewZoo. Jumătate din veniturile industriei, peste 92 de miliarde de dolari, provin din industria jocurilor mobile. Consolele de jocuri sunt pe locul al doilea, cu 28% din piaţă, urmate de jocurile pentru PC, cu 21%.

Dacă punem aceste date în context, înţelegem cât de importantă este achiziţia Activision pentru Microsoft, nu doar pentru foarte populara franciză Call of Duty, ci şi pentru mediul jocurilor mobile, unde gigantul tehnologic american nu are o prezenţă "semnificativă", continuă reprezentantul eToro.

Încasările nete ale Activision au urcat cu 43% la 3,57 miliarde de dolari. În timp ce rezultatele Activision au fost impulsionate în trimestrul al patrulea de jocul Call of Duty Modern Warfare II, care a avut cele mai mari vânzări în primul trimestru din istoria francizei, Candy Crush, o franciză populară în domeniul jocurilor pentru mobil, a avut o performanţă record, tranzacţiile nete globale făcute în joc crescând cu 46% de la an la an.

În ciuda faptului că autorităţile de reglementare investighează tranzacţia, Activision a declarat că lucrează pentru a încheia achiziţia de către Microsoft până la 30 iunie şi că va colabora îndeaproape cu autorităţile de reglementare între timp. Preţul acţiunilor Activision a ajuns la 73 de dolari, sub cei 95 de dolari oferiţi de Microsoft.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO