Burse - Fonduri mutuale

eToro: Spectacol de groază pentru „acţiunile de Halloween": Giganţii din industria dulciurilor au performanţe foarte slabe prin comparaţie cu evoluţiile pieţelor bursiere

eToro: Spectacol de groază pentru „acţiunile de...

Autor: Eduard Ivanovici

25.10.2024, 14:26 173

Cele mai importante companii de dulciuri din lume speră să primească luna aceasta şi ele un „dulce” de Halloween, după ce au suferit o creştere anemică în ultimii ani, cu performanţe mult sub cele ale pieţelor globale, potrivit unei analize a aplicaţiei de tranzacţionare şi investiţii eToro.

Platforma a creat un coş cu ponderare egală din opt dintre cele mai mari acţiuni de ale companiilor din industria dulciurilor din lume (pe baza vânzărilor din 2023). Analiza arată că valoarea acestor companii a scăzut cu 4% în ultimul an, în timp ce indicii principali ai burselor au urcat cu cel puţin 9%, indicele MSCI World apreciindu-se cu 30% în această perioadă.

Într-un interval de cinci ani, situaţia este şi mai „înspăimântătoare”, coşul de acţiuni ale producătorilor de dulciuri înregistrând un randament de doar 5%, faţă de 72% în cazul indicelui MSCI World, scriu analiştii companiei.

 

Tabelul 1: Performanţa industriei dulciurilor în raport cu piaţa în general

 

Coş de acţiuni de dulciuri

Indicele MSCI World

Stoxx 600

FTSE100

S&P500

YTD

-2%

17%

8%

7%

21%

1Y

-4%

30%

15%

9%

34%

3Y

1%

22%

15%

18%

32%

5Y

5%

72%

36%

16%

95%

Performanţele anterioare nu reprezintă un indiciu al rezultatelor viitoare. Cifre rotunjite la cel mai apropiat procent întreg

 

 „Acţiunile producătorilor de dulciuri se confruntă cu o perioadă dificilă. Creşterea preţurilor la cacao şi zahăr a redus marjele de profit, în timp ce întreruperile lanţului de aprovizionare au dus la creşterea cheltuielilor de producţie şi distribuţie. Inflaţia şi creşterea costului vieţii au afectat, de asemenea, puterea de cumpărare a consumatorilor, ceea ce face mai dificil pentru oameni să cheltuiască bani pe articole neesenţiale, cum ar fi ciocolată şi snack-uri”, spune Sam North, analist de piaţă la eToro.

Doar trei dintre producătorii de dulciuri şi ciocolată analizaţi au avut randamente pozitive în ultimii cinci ani, firmele americane Hershey (22%) şi Mondelez (28%) înregistrând o creştere pozitivă a preţului acţiunilor, împreună cu Lindt (+30%). Pe de altă parte, gigantul alimentar Nestle - care se mândreşte cu un portofoliu mare de mărci de ciocolată, inclusiv Smarties şi Quality Street - a tras în jos performanţa, pierzând 22% din valoarea sa din 2019, în timp ce alţi producători incluşi în coş au înregistrat pierderi mai marginale, reiese din analiză.

„Saturarea pieţei a făcut, de asemenea, dificilă susţinerea de către companii a creşterii şi profitabilităţii. Cu numeroase mărci care îşi dispută atenţia consumatorilor, chiar şi produsele inovatoare se luptă să se impună, ceea ce duce la războaie ale preţurilor care reduc şi mai mult marjele”, adaugă Sam North.

Până în prezent, acest an a fost unul mixt pentru această industrie. În timp ce producătorii japonezi de ciocolată Meiji Holdings (+10%) şi Ezaki Glico (+7%) şi-au mulţumit acţionarii, profitând de sentimentul pozitiv al Nikkei, alţii precum Orion din Coreea de Sud (-17%) şi firma americană Tootsie Roll (-8%) au avut probleme, iar Nestle a avut o evoluţie deosebit de slabă (-14%) în această perioadă.

„Schimbarea către un stil de viaţă mai sănătos este o altă preocupare presantă pentru această industrie. Pe măsură ce tot mai mulţi oameni optează pentru gustări cu un conţinut mai scăzut de zahăr şi ingrediente naturale, companiile au fost nevoite să îşi inoveze liniile de produse. Printre exemple se numără versiunile hipocalorice ale produselor emblematice ale Mondelez, linia de produse organice şi fără OMG lansată de Hershey şi batoanele bogate în proteine, cereale integrale şi îmbogăţite dezvoltate de Nestle”, mai spune analistul.

 
 

Ţara

Stoc

Mărci

Randament pe 2024  

Randament pe 1 an    

Randament pe 3 ani

Randament pe 5 ani

SUA

Mondelez

Cadbury, Oreo, Milka, Toblerone, Trident, Chips Ahoy!, Sour Patch Kids, Halls

1%

3%

23%

28%

SUA

Hershey

Hershey's, Reese's, Kit Kat (SUA), Twizzlers, Jolly Rancher, York, Almond Joy

3%

-4%

12%

22%

Elveţia

Nestle

Smarties, Aero, Rolo, Kit Kat (în afara SUA), Lion, Toffo, Milkybar, Quality Street

-14%

-19%

-25%

-22%

Elveţia

Lindt

Lindt Excellence, Lindor, Lindt Creation, Lindt Gold Bunny, Lindt Nuxor

4%

6%

-2%

30%

Japonia

Meiji Holdings

Ciocolată cu lapte Meiji, Kinoko no Yama, Takenoko no Sato, Apollo, Chocorooms

10%

-1%

3%

-5%

Japonia

Ezaki Glico

Pocky, Pretz, Pocky gigant, Almond Chocolate, Collon, Caplico, Bisco, Cheeza

7%

8%

8%

-1%

Coreea de Sud

Orion

Choco Pie, Orion Custard, Market O, Goraebab, Jelly

Turtle Chips, Gummy-ul meu

-17%

-25%

-17%

-4%

SUA

Tootsie Roll

Tootsie Roll, Tootsie Pops,

Dots, Crows, Junior Mints, Charleston Chew

-8%

3%

6%

-6%