♦ Miercuri după-amiază acţiunile scădeau cu aproape 2% la BVB.
TeraPlast a înregistrat în 2022 o cifră de afaceri de 711 milioane de lei, în creştere cu 16%, în timp ce profitul net s-a diminuat la 15,4 milioane lei, în scădere cu 64%, potrivit raportului financiar publicat miercuri la BVB.
Evoluţia profitului a fost determinată pe de-o parte de costurile cu amortizarea, pe fondul creşterii bazei de active a grupului în urma investiţiilor realizate şi, pe de altă parte, de creşterea ratelor dobânzilor la lei, ceea ce a însemnat o cheltuială suplimentară de 8,3 milioane lei în 2022 faţă de 2021. EBITDA la nivel de grup s-a situat la 52,7 milioane de lei, în scădere cu 29% faţă de nivelul record din 2021.
„Tragem linie după un an dificil, plin de provocări care ne-au pus la încercare abilităţile de gestionare a situaţiilor complexe. Chiar dacă profitabilitatea a fost sub aşteptări, avem baza pentru a livra rezultate odată cu începerea normalizării situaţiei generale“, spune Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.
„În acest moment consideram că ce a fost mai greu a trecut, iar anul curent va aduce o revigorare, o reaşezare, un context mai bun din perspectiva volatilităţii preţurilor, lucruri care pregătesc următoarea perioadă de creştere“.
Bugetul pentru 2023 ţinteşte o cifră de afaceri de 848 milioane de lei şi EBITDA de 75 milioane lei, în creştere cu 19%, respectiv 42%. Compania a finalizat în perioada 2021-2022 investiţii de 219 milioane de lei.
„Este firesc că în primii ani de operaţionalizare a investiţiilor, a unor noi capacităţi de producţie de ultimă generaţie, rezultatele financiare să nu strălucească pe fondul provocărilor enorme determinate de contextul economic mondial şi regional fără precedent.
Cu toate acestea, Grupul priveşte permanent un orizont lung de timp, de peste 5 ani, în scopul maximizării valorii adăugate pentru acţionari. Aşadar, reprezentanţii Grupului rămân încrezători în potenţialul pe termen lung al proiectelor investiţionale demarate în ultimii ani“, se arată într-un comunicat al Teraplast.
Potrivit reprezentanţilor companiei, scăderea faţă de buget, dar şi faţă de revizuirea de la 9 luni, a fost cauzată de schimbarea radicală a dinamicii pieţelor materiilor prime că efect colateral al războiului din Ucraina. Un alt impact l-au avut pornirea mai lentă a segmentului de Ambalaje flexibile şi o performanţă sub aşteptări a segmentului Ferestre & Uşi generată de întârzieri în transferarea costurilor de producţie în piaţă.
„Am învăţat din lecţiile anului 2022 cu privire la prognozarea în condiţii de impredictibilitate economica, având permanent obiectivul de a excela în rezultate prin comparaţie cu anul 2021 care a reprezentat recordul absolut la nivel de Grup. Prin urmare, bugetul anului 2023 rămâne provocator şi ţintim uşoară depăşire a recordului EBITDA înregistrat de Grup în 2021, bazandu-ne şi pe normalizarea segmentelor de business menite să diversifice afacerile noastre. Ne aşteptam la o îmbunatăţire a domeniului nostru de activitate în a doua parte a anului 2023.“ a concluzionat Ioana Birta.
Pentru anul în curs, Grupul TeraPlast ţinteşte creşteri semnificative ale performanţei financiare, estimând o accelerare a lucrărilor de infrastructură aşteptată cel târziu la începutul T3/2023. Marja EBITDA s-a erodat pe parcursul anului şi a ajuns la 7,4% la finalul anului 2022. Rezultatul a fost marcat în principal de provocările întâmpinate de segmentele Ferestre & Uşi şi Ambalaje flexibile, unde s-au resimţit întârzierile la indexarea preţurilor de vânzare, respectiv costurile mari de pornire şi de pătrundere pe piaţă. Grupul este compus din companiile: TeraPlast, TeraGlass, TeraPlast Recycling, TeraBio Pack şi Somplast.
Grupul TeraPlast este compus din companiile: TeraPlast, TeraGlass, TeraPlast Recycling, TeraBio Pack şi Somplast.