Burse - Fonduri mutuale

Investitorii de la BVB pariază pe evoluţii bune din partea companiilor din IT şi energie în 2022. Rezultatele financiare şi rapoartele curente publicate de companie, principalele criterii în decizia de investiţie

Ciprian Zamfirescu, Partener MIA Marketing şi Zuzanna Kurek, fondator şi CEO al Cornerstone Communications

Ciprian Zamfirescu, Partener MIA Marketing şi Zuzanna Kurek, fondator şi CEO al Cornerstone Communications

Autor: Cristina Bellu

19.04.2022, 10:20 667

Investitorii de retail locali cu expunere în companii listate la Bursa de Valori Bucureşti se aşteaptă la performanţe bune din partea companiilor din IT şi energie în 2022, arată cel mai recent studiu realizat de Cornerstone Communications şi MIA Marketing dedicat pieţei de capital şi analizei comportamentului investitorilor la BVB.

Cele două sectoare conduc în topul domeniilor care, în viziunea investitorilor de retail, vor avea cea mai bună evoluţie la bursă anul acesta, cu 63% şi respectiv 62%, fiind urmate de domeniul financiar-bancar (36%), serviciile medicale (29%), imobiliare (29%), farmaceutice (27%), agricultură (16%).

Pe ultimele locuri s-au situat producţia industrială şi construcţii (12%), telecomunicaţii (11%), comerţ (7%) şi transport (4%).

Cu toate acestea, percepţia asupra acestor domenii este diferită la nivel de generaţii. Astfel, 70% dintre respondenţii cu vârsta cuprinsă între 18-35 de ani prevăd o evoluţie bună a domeniului IT&C faţă de 56% din categoria investitorilor de peste 45 de ani.

Situaţia se inversează când vine vorba de domeniul energiei/utilităţi, unde 80% dintre cei peste 45 de ani consideră că acest domeniu va avea o evoluţie bună în 2022, comparativ cu 51% dintre investitorii cu vârsta între 18-35 de ani.

„IT&C a fost sectorul vedetă al Bursei de Valori Bucureşti în 2021 când a fost înregistrat un număr record de listări, toate pe piaţa AeRO. Anul 2022 va reprezenta un test, deoarece vom vedea în ce măsură aşteptările investitorilor se vor potrivi cu realitatea şi vor fi confirmate de rezultatele pe care companiile din acest domeniu le-au promis investitorilor. De cealaltă parte, aproape la fel de apreciat, domeniul energiei şi utilităţilor a fost în mod constant printre cele mai performante în ultimii ani şi nu este o surpriză că se află în top,” spune Ciprian Zamfirescu, Partener MIA Marketing. 

El precizează că studiul a fost efectuat înainte de începerea războiului din Ucraina, şi va fi interesant de urmărit în următoarea ediţie a acestuia cum vor evolua preferinţele investitorilor, în special pentru acţiunile defensive

În ceea ce priveşte criteriile în alegerea companiilor în care investesc precum şi barierele care stau în calea investiţiilor, respondenţii au indicat că cel mai important criteriu este evoluţia profitabilităţii companiei, urmat de planurile de dezvoltare ale companiei, managementul profesionist, reputaţia antreprenorului din spatele afacerii şi rezultatele financiare obţinute de companie în ultimii trei ani.

La polul opus, al criteriilor mai puţin importante, se situează guvernanţa corporativă implementată, durata de activitate a companiei şi acordarea de dividende.

De partea cealaltă, la întrebarea privind barierele care stau în calea investiţiilor în companii, pe baza unei liste predefinite de obstacole, 53% dintre respondenţi consideră că lipsa de perspective de creştere reprezintă o barieră semnificativă. Pe următoarea poziţie s-a situat neîncrederea în conducerea companiei (47%), urmată de neîncrederea în antreprenorul din spatele afacerii (43%), îndatorarea puternică a companiei (38%), neînţelegerea produsului/serviciilor pe care le oferă compania (36%), compania nu a înregistrat profit net (36%) şi lipsa transparenţei din partea companiei (36%).

Printre barierele mai puţin importante se numără lipsa unei comunicări bine efectuate (29%), neatingerea profitabilităţii operaţionale (25%), faptul că nu au auzit niciodată de compania respectivă (23%), lipsa lichidităţii (19%), free-float mic - de 10% sau mai puţin (15%), istoric mai mic de trei ani (13%).

„Profitabilitate, încredere, dezvoltare semnificativă şi perspective de creştere – acestea sunt caracteristicile cheie pe care le caută investitorii BVB. În acelaşi timp, rezultatele din cadrul studiului indică clar că aspecte precum guvernanţa corporativă, evoluţia preţului acţiunilor, lichiditatea, free-float sau politica atractivă de dividende vin în plan secundar pentru investitori,” spune Zuzanna Kurek, fondator şi CEO al Cornerstone Communications.

Ea menţionează că majoritatea semnificativă a respondenţilor au indicat că decizia de a investi într-o companie se bazează în principal pe rezultatele financiare şi rapoartele curente publicate de companie, precum şi pe informaţiile publicate în mass-media.

„Acest lucru evidenţiază astfel necesitatea ca emitenţii să depună eforturi suplimentare pentru a comunica în mod coerent, dar precis, cu stakeholderii prin canalele tradiţionale”, adaugă Zuzanna Kurek.

Studiul a analizat, de asemenea, ce informaţii şi sfaturi iau în considerare investitorii de retail în deciziile lor de investiţii. Cel mai important factor de deciziei pentru aceştia sunt rapoartele financiare emise de către companii. 74% dintre investitori au indicat că acestea sunt importante într-o mare şi foarte mare măsură. Doar 3 respondenţi au indicat că rezultatele financiare contează într-o mică şi foarte mică măsură. Al doilea cel mai important criteriu de decizie îl reprezintă rapoartele curente, 68% declarând că acestea contează într-o mare şi foarte mare măsură.

Al treilea cel mai important factor de decizie îl reprezintă ştirile publicate în presă, indicat de 46% dintre investitori, urmat de opinia brokerului, 42%.

Întrebaţi despre cât de des interacţionează cu brokerul lor, 59% dintre respondenţi au menţionat că discută cu un broker al unei societăţi de valori mobiliare cel puţin o dată la 2-3 luni, în timp ce 8% au declarat că nu interacţionează cu brokerul niciodată iar 13% interacţionează mai rar de o dată la 6 luni.

Studiul efectuat de MIA Marketing în perioada decembrie 2021 – ianuarie 2022, include răspunsuri primite din partea unui număr de 177 investitori de retail, care la momentul cercetării aveau capital investit la Bursa de Valori Bucureşti. Dintre respondenţi, 77 de investitori au vârsta cuprinsă între 18-35 de ani, 61 între 26-45, iar 39 au peste 45 de ani. În ceea ce priveşte nivelul de educaţie al acestora, 88% dintre respondenţi au studii superioare. În ceea ce priveşte ocupaţia respondenţilor, 67% dintre aceştia sunt salariaţi cu normă întreagă, 2% cu jumătate de normă, 13% antreprenori, 9% liber profesionişti, 1% studenţi, iar 8% au indicat altă ocupaţie.


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO