Burse - Fonduri mutuale

Liviu Dobre, CEO al Agricover Holding, despre încheierea fără succes a IPO-ului, ce s-ar fi putut face mai bine, decizia de a a se lista înainte de Hidroelectrica, următorii paşi şi atragerea de finanţare. “Listarea la bursă rămâne pentru noi un obiectiv important”

Liviu Dobre, director general al Agricover Holding: Ne-am asumat un risc calculat. Nu regretăm decizia luată pentru că am învăţat multe pe parcursul acestui proces.

Liviu Dobre, director general al Agricover Holding: Ne-am asumat un risc calculat. Nu regretăm decizia luată pentru că am învăţat multe pe parcursul acestui proces.

Autor: Liviu Popescu

19.05.2023, 09:32 246

♦ Evenimentul a marcat primul eşec al unui IPO de la Bursa de Valori Bucureşti din 2013.

Liviu Dobre, director general al Agricover Holding, a răspuns mai multor întrebări trimise de Ziarul Financiar, printre care ce nu a mers bine în oferta de listare încheiată fără succes şi ce s-ar fi putut face mai mult, care sunt paşii următori, de ce au ales să se listeze înainte de Hidroelectrica, cum a fost structurată oferta. Dobre spune că listarea la Bursa de Valori rămâne un obiectiv, dar “nu o condiţie pentru continuarea poveştii noastre de succes”.

Listarea Agricover Holding, într-o ofertă stabilită la maximum 416 mil. lei derulată din 4 mai şi până pe 16 mai 2023, s-a închis fără succes întrucât apetitul scăzut din partea investitorilor a determinat compania să oprească planurile de a merge mai departe la Bursa de Valori Bucureşti.

Astfel, ceea ce ar fi putut fi cea mai mare ofertă de listare din Europa Centrală şi de Est de după începerea războiului din Ucraina şi care ar fi dezgheţat piaţa IPO-urilor din regiune are un deznodământ nefericit. Oferta a constat într-o majorare de capital social de 140 mil. lei şi vânzare de acţiuni de circa 280 mil. lei din partea lui Jabbar Kanani şi a BERD. A fost prima ofertă încheiată fără succes de la Adeplast din 2013 încoace.

După închiderea ofertei, ZF a trimis pe mail mai multe întrebări către Agricover Holding pentru a vedea feedback-ul investitorilor, nota pe care Agricover o acordă brokerilor Wood şi TradeVille, dar şi motivul principal pentru care a eşuat oferta de 84 mil. euro. Mai jos întrebările şi răspunsurile:

 

Liviu Dobre, CEO Agricover Holding pentru Ziarul Financiar - 18.05.2023

Care sunt următoarele planuri pentru Agricover şi cum intenţionaţi să atrageţi finanţare pentru susţinerea activităţii IFN-ului?

Planurile Agricover continuă, fiind o afacere solidă, profitabilă, şi cu perspective ample de dezvoltare. Activăm într-un sector a cărui rezilienţa a fost puternic testată şi reconfirmată de provocările majore din ultimii ani, gândindu-ne aici la pandemie, fenomene meteo extreme, perturbări majore ale lanţurilor internaţionale de aprovizionare şi, nu în ultimul rând, tensiunile geo-politice din regiune. În ciuda acestor provocări, performanţele fermierilor români continuă să fie în creştere şi de o importanţă majoră pentru economia României.

Performanţa financiară solidă a grupului nostru, dublată de angajamentul acţionarilor de a continua să reinvestească profitul obţinut, şi baza extinsă de instituţii financiare internaţionale şi locale, care sprijină cu interes eforturile noastre de a promova o agricultură performantă şi sustenabilă în România, ne asigură pe deplin resursele financiare necesare.


Cum aţi văzut această ofertă de listare? Care a fost primul dumneavoastră gând din ultimele zile ale ofertei?

La acest moment, vorbim din poziţia în care rezultatul procesului de listare nu mai era oportun. Trăim o schimbare de paradigmă profundă, caracterizată printr-un grad mai ridicat de incertitudine cu privire la condiţiile macroeconomice şi la tensiunile geo-politice şi, pe cale de consecinţă, remarcăm o prudenţă sporită din partea investitorilor.

Înainte de a demara procesul, am analizat intens (împreună cu acţionarii, consultanţii, o serie de potenţiali investitori, şi alţi experţi) dacă momentul este prielnic sau dacă nu ar fi mai prudent să aşteptăm condiţii mai bune. Consensul a fost ca oricât de dificilă ar fi derularea unui proces, nu există nicio garanţie că lucrurile vor fi mai bune în viitorul previzibil.

În consecinţă, bazându-ne pe o situaţie financiară robustă, un model de business inovator şi de succes, ne-am asumat un risc calculat. Nu regretăm decizia luată, pentru că, am învăţat multe pe parcursul acestui proces. 

Ce nu a mers? Ce credeţi că s-a întâmplat?

Interesul din partea investitorilor - atât cei instituţionali, cât şi cei de retail - a fost ridicat pe tot parcursul procesului de testare a pieţei, care a început încă din decembrie, anul trecut. În toată această perioadă (de aproape 6 luni), interacţiunile cu aceştia au fost intense şi de o calitate ridicată. De altfel, aş vrea să le mulţumesc tuturor celor care au crezut în noi.

Modelul nostru de business original a generat mult interes, şi asta ne bucură şi ne motivează. În mod particular, investitorii au apreciat performanţa financiară, susţinută pe o perioada lungă de timp, ritmul de creştere şi gradul scăzut al creditelor neperformante.

În final, ofertele de participare  au venit cu preponderenţă din partea acelor investitori care au derulat o istorie mai lungă cu noi. Deşi aceştia au transmis oferte substanţiale, obiectivul nostru de a atrage o diversitate largă de investitori nu a fost atins.

Ce s-ar fi putut face mai bine/mai mult pentru a spori interesul investitorilor, atât retail cât şi instituţionali?

Concluzia noastră este că un proces de listare la bursă necesita astăzi o perioadă mult mai lungă de pregătire şi stabilirea unui dialog şi mai aprofundat cu investitorii.

Revenind la schimbarea de paradigmă, despre care vorbeam anterior, noile realităţi impun o abordare diferită a proceselor de listare la bursă. În condiţiile actuale, nu mai este suficient să poţi demonstra un nivel ridicat de performanţă financiară, sau un model de business care va asigura continuarea acelei performanţe pe viitor, pentru a convinge investitorii să investească în capacitatea ta de a crea plus-valoare.

Investitorii au nevoie să înţeleagă în profunzime ceea ce li se oferă şi să se convingă de avantajele oferite chiar pe parcursul mai multor ani înainte de a decide să investească. Procesul derulat de noi a demonstrat pe deplin acest lucru, ţinând cont de diferenţele majore de volum şi preţ al ordinelor primite din partea investitorilor care ne-au cunoscut mai bine, faţă de cei care au aflat de noi mai recent.   

De ce aţi ales să derulaţi oferta înaintea IPO-ului Hidroelectrica?

Cele două oferte sunt mai degrabă complementare şi, în opinia noastră, nu se exclud reciproc. În continuare credem acelaşi lucru, ţinând cont de diferenţele majore de dimensiune şi de sector dintre cele două oferte.

De asemenea, piaţa principală are nevoie în continuare de o diversificare la nivel de sectoare, tipuri de companii, inclusiv din perspectiva dimensiunii lor, precum şi a strategiilor de dezvoltare.

Mai mult, credem cu tărie că, în condiţiile de piaţă actuale, în care nu au mai avut loc IPO-uri de peste doi ani, sunt necesare cât mai multe listări, fiecare listare putând beneficia de succesul celor anterioare.

La alte IPO-uri micii investitori au avut tranşe în care era aplicat un discount. În acest caz nu am avut. De ce?

Având în vedere intervalul de preţ larg indicat investitorilor instituţionali, investitorii de retail ar fi putut beneficia de un discount semnificativ faţă de preţul maxim la care şi-au trimis ordinele de achiziţie. Chiar şi aşa, în condiţiile actuale de piaţă, noi nu ne am aşteptat la o tranşă de retail semnificativă.

Pe de altă parte, planul de dezvoltare a companiei noastre, axat pe dezvoltarea agriculturii din România, implică reinvestirea profitului pentru susţinerea ritmului accelerat de creştere, nu s-a adresat întregului univers de retail şi doar unui sub-segment, respectiv investitorilor pe termen lung.  

Care este motivul principal pentru care oferta s-a încheiat fară succes?

Aşa cum menţionam anterior, listarea la bursă rămâne pentru noi un obiectiv important, dar nu este o condiţie pentru continuarea poveştii noastre de succes.

Cele două componente al ofertei noastre au urmărit obiective diferite, dar aliniate. Prin componenta primară am urmărit să obţinem un grad sporit de diversificare a surselor existente de finanţare, pe când oferta secundară viza atingerea unei anumite dimensiuni a întregii emisiuni pentru a susţine o bază diversificată de investitori. Combinaţia obţinută între ofertele primite, nivelul de lichiditate aşteptat de investitori precum şi obiectivele noastre cu privire la structura de investitori au determinat situaţia în care ne aflăm astăzi.

Ce nota acordaţi sindicatului de intermediere? Cum aţi ajuns la Wood ca broker al acestei tranzacţii?

Nu am avut un sindicat de intermediere în adevăratul sens al cuvântului. Wood & Co. a fost coordonatorul global al procesului de IPO şi au fost selectaţi anul trecut în baza unui proces competitiv.

Ei au condus un proces de listare corect, în condiţii dificile de piaţă. Ce trebuie făcut în aceste condiţii de piaţă şi cum trebuie abordate procesele de listare la bursă, sunt întrebări majore la care trebuie să mediteze, atât emitenţii, cât şi intermediarii.

Tradeville, s-a alăturat Wood & Co. la final, pentru a intermedia vânzările către investitorii de retail. Ţinând cont de specificul ofertei noastre (fără distribuţie de dividende), noi nu ne-am adresat întregului univers de investitori de retail, ci doar unui sub-segment. Estimările făcute împreună cu Tradeville au fost că vom atrage circa 5% din emisiune, şi s-au dovedit a fi corecte. Alocarea mai mare din prospect (de 10%) a fost făcută pentru a oferi un grad sporit de flexibilitate pentru mecanismul de realocare dintre tranşe prevăzut.

Numărul mare de investitori de retail care au trimis ordine, peste 3.000, demonstrează încă o dată (alături de gradul mare de participare al acestora la emisiunea noastră de obligaţiuni listate la BVB) interesul de care ne bucurăm în rândul acestei categorii de investitori. 

Mulţumim încă o dată celor care au încredere în noi!

        

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO