Burse - Fonduri mutuale

Mariana Gheorghe, Petrom: Mergem inainte cu restructurarea pana atingem productivitatea dorita

Mariana Gheorghe, Petrom: Mergem inainte cu restructurarea pana atingem productivitatea dorita
05.08.2009, 18:21 116

In trimestrul al doilea, compania a concediat aproape 2.600 de angajati, care se alatura numarului de 1.600 plecati din structurile Petrom in primele trei luni din 2009. In total, compania mai are circa 29.000 de angajati, fata de peste 50.000 in momentul privatizarii, in urma cu cinci ani.

"Vom continua reorganizarea si mai departe pentru a atinge nivelul productivitatii dorite. Petrom are o abordare de crestere a competitivitatii companiei in mod gradual si acest lucru duce inevitabil la disponibilizari. In toate cazurile se dau plati compensatorii iar angajatii sunt ajutati sa-si gaseasca noi locuri de munca", a explicat Mariana Gheorghe, directorul general executiv al companiei, fara a preciza insa numarul concret de concedieri pe care Petrom le va face in al doilea semestru.

In ceea ce priveste litigiile cu salariatii, reprezentantii Petrom sustin ca au castigat teren in ultimele luni.

"Ne-am intarit pozitia, avem documente justificative. Gestionam in modul cel mai responsabil aceasta criza pentru noi, astfel incat impactul financiar asupra companiei sa fie cat mai mic", a declarat Mariana Gheorghe.

Petrom a constituit anul trecut provizioane de 1,3 mld. lei (peste 350 mil. euro) pentru aceste litigii, survenite in urma unor interpretari diferite ale unor clauze din contractul colectiv de munca, fapt care a avut un impact semnificativ asupra profitului companiei.

 

Cererea scazuta de gaze a afectat productia

Pe partea de explorare si productie care constituie cel mai important segment in ceea ce priveste veniturile Petrom, compania a inregistrat in primele sase luni o reducere de 5% a productiei de hidrocarburi, cea mai semnificativa scadere venind de pe partea de gaze naturale. "Nivelul productiei de gaze a fost afectat cu precadere de reducerea cererii, in contextul mediului economic slabit, in special in industria ingrasamintelor chimice, dar si de intarzierea unor proiecte de dezvoltare", se precizeaza in raportul semestrial al companiei. Potrivit Marianei Gheorghe, in primul semestru al anului, cererea pe piata gazelor a fost cu 21,5% mai mica, vanzarile companiei scazand in acest interval cu circa 10%.

Pe partea de explorare si productie, compania a raportat un profit operational de 1,5 mld. lei (366,2 mil. euro) in primul semestru al anului, cu 46% mai mic fata de perioada similara a anului trecut.

 

Mizeaza pe hedging si in 2010, dupa ce a castigat 80 de milioane de euro

Compania a decis sa extinda si pentru anul viitor hedgingul realizat pe pretul petrolului care a protejat circa o treime din profitul net. Petrom a castigat in trimestrul al doilea 164 mil. lei (circa 40 mil. euro) din instrumentele de acoperire a riscului in conditiile in care pretul mediu al petrolului s-a situat sub 65 $/baril. Petrom a inregistrat un castig de 15 $/baril pentru cantitatea de 40.000 de barili/zi pentru care au fost folosite instrumente de acoperire a riscului.

"Pentru a proteja fluxul de numerar al companiei in 2010, Petrom a angajat in trimestrul al doilea instrumente de acoperire a riscului pentru aproximativ 38.000 de barili pe zi, ce asigura pentru cantitatea mentionata un pret minim de 54 dolari/baril", se arata in raportul semestrial al Petrom. Finantarea acestor operatiuni a fost realizata prin vanzarea unor optiuni de cumparare pentru un pret al titeiului mai mare de 75 $/baril. Cu alte cuvinte, pentru cantitatea asigurata de 38.000 de barili/zi, compania va incasa minim 54 $, dar nu mai mult de 75 $. In prezent, pretul titeiului este de 71 $/baril.

"Nu suntem niste speculatori, dar a trebuit sa ne protejam. De aceea am inceput acest hedging", a explicat Reinhard Pichler, directorul financiar (CFO) al companiei.

 

Vanzarile de carburanti au inceput sa scada in T2

In al doilea trimestru al anului, vanzarile totale de carburanti ale companiei au scazut cu 12% fata de perioada similara a anului trecut, in contextul in care cele mai afectate arii au fost vanzarile comerciale, adica cele pentru marii clienti, si exporturile. In perioada analizata, vanzarile pe retail au crescut insa cu 19%.

Cu toate acestea, cumulat cu primele trei luni ale anului, vanzarile de carburanti ale Petrom in primele sase luni au fost la un nivel constant cu cel inregistrat anul trecut, in contextul in care in perioada analizata vanzarile pe retail au crescut cu 22%, cele comerciale cu 7%, iar exporturile s-au diminuat cu 29%. Compania a reusit sa-si mentina vanzarile practicand cel mai mic pret de pe piata, potrivit reprezentantilor acesteia.

Potrivit CEO-ului Petrom, la nivel de piata cererea in primul semestru a fost mai scazuta cu 10%, desi alti jucatori spun ca de fapt procentul a fost mult mai mic, de circa 3%. Ea crede ca piata carburantilor va resimti mai acut criza in semestrul al doilea, cand vede o scadere de peste 5%.

 

Contractie economica peste asteptari, reactie slaba a Guvernului

CEO-ul Petrom spune ca bugetul companiei a fost construit pe o estimare de crestere negativa de 4% - 6% pentru 2009, cand de fapt cele mai recente prognoze pentru anul acesta indica un nivel al reducerii PIB chiar si de peste 8%. "Nu ne vom revizui bugetul deocamdata, chiar daca acesta a fost construit pe o estimare de crestere negativa de 4-6%", a mai spus Gheorghe.

Pe de alta parte, reprezentantii Petrom considera ca alegerile prezidentiale ce vor avea loc in aceasta toamna ar putea influenta reactia Guvernului la declinul actual al economiei si capacitatea acestuia de a implementa masurile necesare de reforma.

 

Suntem gata sa vindem petrochimia catre Oltchim

"Suntem gata sa facem tranzactia cu Oltchim privind partea de petrochimie, dar avem nevoie si de un angajament din partea cumparatorului. Speram ca pana la sfarsitul anului sa finalizam aceasta vanzare. Oltchim ramane partenerul nostru preferat de discutii si este in continuare singura societate cu care discutam vanzarea petrochimiei", a explicat CEO-ul Petrom.

 

Ce spune CEO-ul celei mai mari companii din Romania despre:

 

Iesirea din criza

Europa are un decalaj fata de ceea ce se intampla in SUA de circa 3-6 luni, iar Romania fata de Europa inca vreo 3-6 luni. In afara de aceste statistici, mai conteaza mult un factor: elementul local care poate sa accelereze sau nu aceasta revenire. Pentru noi este cu atat mai greu cu cat suntem intr-un an electoral, iar masurile dure si nepopulare sunt greu de luat.

 

Regandirea strategiei pentru 2010

Facem scenarii pe toate ariile de activitate concentrandu-ne pe indeplinirea a trei obiective majore: stoparea declinului din explorare si productie, optimizarea activitatii de rafinare si dezvoltarea partii de gaze si energie. La sfarsitul anului acesta vom prezenta noua strategie care este gandita pentru un termen mediu de 3-5 ani.Masuri de reducere a costurilor La inceput a existat o taiere puternica sau o inghetare a tuturor costurilor. Cand am reusit sa atragem finantarea externa si sa ne echilibram cash-flow-ul am inceput sa optimizam: am reevaluat contractele de consultanta, am revizuit contractele cu furnizorii prin renegocierea preturilor, am optimizat capacitatea de rafinare in functie de cererea din piata, am eliminat pierderile pe relatia cu clientii. Nu platesc, nu livram. In afara de acestea, am taiat cheltuielile de birou si cele legate de deplasari. In loc sa mergem la Viena, facem o videoconferinta, si in loc sa trimitem 5 oameni intr-o deplasare, trimitem doar 3. Am amanat cheltuielile     privind trainingurile externe si am provocat orice element de cost.  

AFACERI DE LA ZERO