Burse - Fonduri mutuale

Noul stil de viaţă, în care scopul sunt experienţele şi nu obiectele, începe să schimbe bursele

Noul stil de viaţă, în care scopul sunt experienţele...

Autor: Bogdan Cojocaru

02.02.2016, 00:04 1223

„Nu pun bani deoparte pentru a cumpăra lucruri. Prefer să ies în oraş la un restaurant frumos, sau la o cârciumă stilată sau să explorez locuri noi. Simt că aş renunţa la o parte din viaţă dacă în schimb aş cumpăra lucruri.“ Ce spune Alistair Owen descrie perfect stilul de viaţă al acelora numiţi „millen­nials“, sau „Generaţia Y“, aceia care s-au născut în anii 1980 sau la începutul anilor 1990. Owen şi cei ca el preferă să-şi păs­treze banii în ceea ce el numeşte fond de călătorii şi stil de viaţă.

Bursele de acţiuni încep să reflecte priorităţile acestor oameni, scrie Bloomberg. Titlurile companiilor cu operaţiuni în domeniul turismului, restaurantelor şi acomodării au evo­luat mai bine decât cele ale retailerilor de când încrederea con­su­matorilor, zdruncinată sever de marea criză financiară, şi-a revenit.

„Experienţele îi ajută pe oamenii din această generaţie să-şi cizeleze identitatea şi să-şi creeze amintiri mai mult decât pe cei din generaţiile anterioare. Vei vrea să fii atent la com­panii axate pe evenimente sportive, festivaluri, jocuri online, pe economia participativă, pe călătorii şi muzică pe inter­net – toate acestea sunt trăiri pe care aceşti oameni le pot îm­părţi cu prietenii“, explică Sarbjit Nahal, analist la Bank of America.

Un studiu realizat de firma de cercetare a pieţei Harris Poll a găsit că 78% dintre „millennials“ mai degrabă ar plăti pentru o experienţă decât pentru un bun material. La generaţia anterioară, procentul este de 59%. Circa 82% dintre millennials care au participat la studiu au spus că au fost la un eveniment live de tipul concert sau festival în ultimul an şi 72% au afirmat că intenţionează să cheltuiască mai mult pe astfel de ocazii.

Andrew Oswald, profesor de economie la Universitatea Warwick din Coventry spune că tinerii consumatori simt că au deja destule. Dorinţele lor materiale sunt aproape complet epuizate. Ei au nevoie de alte moduri pentru a ajunge la satisfacţie.

„Acum oamenilor le lipseşte experienţa, nu lucrurile“, a explicat Oswald.

De aceea comercianţii nu trag toate folosele posibile de pe urma cash-ului suplimentar generat de ieftinirea combustibilului. Cele mai recente date arată că vânzările de retail au fost sub aşteptări în SUA, Marea Britanie şi zona euro.

În schimb, veniturile unor companii precum operatorul de pub-uri Greene King au fost puternice. Profiturile operatorilor aerieni low-cost, cum ar fi Ryanair şi EasyJet, sunt de şapte ori mai mari decât erau în timpul crizei.

Investitorii vor putea în curând să cumpere instrumente financiare axate pe „millennials“ care vor include companii implicate în social media, în comerţul electronic, în tehnologia mobilă, în stilul de viaţă sănătos, în turism şi în economia participativă.

Sacrificiul făcut pentru aceste distracţii: economiile. Cu veniturile în scădere, doar 34% din „millennials“ din întreaga lume spun că reuşesc să facă suficiente economii în fiecare lună. Cumpărarea unei maşini este prioritatea pentru doar 15% din persoanele care au participat la un studiu al Goldman Sachs. Nici deţinerea unei locuinţe nu mai este la modă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO