Burse - Fonduri mutuale

Oil Terminal e tot mai dependent de ruşii de la Lukoil după ce a rămas fără conexiunea cu Serbia

Oil Terminal este specializată în prestarea de servicii de primire, depozitare şi expediere a petrolului şi a păcurii pentru import şi export

Oil Terminal este specializată în prestarea de servicii de primire, depozitare şi expediere a petrolului şi a păcurii pentru import şi export

Autor: Radu Bostan

21.08.2014, 15:58 697

Conducta de ţiţei care ar fi trebuit să lege portul Constanţa de rafinăriile din centrul Europei a rămas un proiect pe hârtie, astfel că viitorul operatorului portuar Oil Terminal (simbol OIL) rămâne legat, cel puţin pe termen mediu, de importurile de petrol realizate de ruşii de la Lukoil. Cum grupul rus a ajuns să reprezinte o treime din veniturile companiei, cel mai sumbru scenariu ar fi ca Lukoil să-şi închidă rafinăria de lângă Ploieşti, după exitul din Ungaria şi Ucraina.

„La ora actuală e foarte greu ca o companie cu producţie în Europa să se mai gândească la mega-investiţii. Aşa am ajuns în situaţia de a închide acest subiect după o perioadă de discuţii care a durat aproape 15 ani“, a spus Gabriel Daraban, directorul comercial al Oil Terminal, care a fost implicat aproape de la început în dezvoltarea proiectului de oleoduct între portul Constanţa şi Europa Centrală, iar apoi varianta restrânsă, până în Serbia.

Numită Pan-European Oil Pipeline (PEOP), conducta ar fi trebuit să aducă ţiţeiul rusesc sau caspic până în Europa pe o rută directă, ocolind strâmtorile dintre Marea Neagră şi Marea Mediterană. Propus iniţial în 2002, proiectul nu a avansat aproape deloc din cauza lipsei de interes a jucătorilor privaţi – produ­că­tori de petrol sau rafinării –, iar România a decis anul acesta să lichideze compania de proiect.

Ulterior, România şi Serbia au încercat să construiască o variantă mult scurtată a oleoductului, de la Piteşti la rafinăria din Pancevo a companiei NIS, controlată de grupul rus Gazprom. Conducta ar fi permis ruşilor să-şi alimenteze rafinăria sârbă mai uşor şi mai ieftin decât ocolind cu tancul petrolier întreaga Peninsulă Balcanică până la terminalul Omisalje din Croaţia, un drum care iarna putea ajunge la trei săptămâni, faţă de cele 36 de ore dintre porturile Novorosisk şi Constanţa. Nici acest proiect nu a progresat dincolo de un acord de principiu între cele două guverne.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO