Burse - Fonduri mutuale

OMV Petrom va începe producţia de combustibil sustenabil pentru aviaţie (SAF) la Petrobrazi

Christina Verchere, CEO în cadrul OMV Petrom

Christina Verchere, CEO în cadrul OMV Petrom

Autor: Eduard Ivanovici

23.06.2022, 16:10 394

OMV Petrom, cea mai mare companie integrată de energie din Europa de Sud-Est, listată la bursa locală sub simbolul SNP, va produce combustibil sustenabil pentru aviaţie la rafinăria Petrobrazi prin coprocesarea uleiului de rapiţă produs pe piaţa locală. Primele cantităţi de test sunt estimate pentru luna iulie a acestui an. Produsul va contribui la diminuarea emisiilor de CO2 din zborurile comerciale, conform unui comunicat al companiei.

„Producţia de SAF face parte din obiectivele noastre strategice şi credem că va deveni principala alternativă pentru atingerea obiectivelor climatice din industria aviatică. Ne propunem ca la nivelul anului 2030 sa avem o producţie anuală de SAF şi HVO (ulei vegetal hidrotratat) de circa 450 de mii de tone”, Radu Căprău, membru al Directoratului OMV Petrom, responsabil pentru activitatea de rafinare şi marketing.

Acest test s-a bazat pe primul pilot de co-procesare a uleiului de rapiţă, finalizat cu succes, la rafinăria Petrobrazi, în iulie 2020. OMV Petrom a fost certificat ca producător HVO pe baza auditului CERTROM, în conformitate cu cerinţele schemei voluntare International Sustainability and Carbon Certification (ISCC-EU). Acesta este un sistem recunoscut de Comisia Europeană pentru certificarea materialelor sustenabile ce respectă cerinţele legale ale Directivei privind promovarea utilizării Energiei din Surse Regenerabile (RED). Utilizarea HVO reduce cu minim 65% emisiile de CO2 faţă de motorina convenţională.

Petrobrazi va deveni astfel prima rafinărie certificată ISCC din ţară care produce SAF şi HVO prin co-procesarea materiilor prime de natură biologică. SAF-ul produs la rafinăria Petrobrazi pentru zborurile comerciale va contribui la reducerea cu aproximativ 70% a emisiilor de CO2 faţă de combustibilul convenţional, se arată în comunicat.

În acelaşi timp, compania are în vedere extinderea capacităţilor de producţie în viitor pentru a realiza combustibili sustenabili avansaţi, obţinuţi dintr-o gamă variată de materii prime reziduale (ex: uleiul alimentar uzat).

Pentru a îndeplini dezideratele Comisiei Europene privind atingerea obiectivelor climatice, planul actual include utilizarea a cel puţin 63% SAF din necesarul de combustibil pentru aviaţie până în 2050 pentru transportul aerian din UE. Combustibilii sustenabili vor juca un rol major în decarbonizarea acestui sector.

România este unul dintre cei mai mari producători de rapiţă din Uniunea Europeană, situându-se pe locul 4, în 2021. Conform Institutului Naţional de Statistică, cea mai mare parte a producţiei este exportată ca materie primă (seminţe), doar o parte din cantităţile obţinute fiind valorificate pe plan intern. Prin utilizarea uleiului de rapiţă obţinut local în producerea de carburanţi sustenabili pentru aviaţie, contribuim la extinderea lanţului valoric al rapiţei în România.

Acţiunile SNP au coborât cu 4,1% de la început de an încoace, pe tranzacţii de circa 1,7 miliarde de lei. Cea mai mare companie de la bursa românească are o capitalizare de 27 de miliarde de lei, conform datelor BVB.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO