Burse - Fonduri mutuale

Pariul cu viitorul: Tesla devine primul producător auto din lume evaluat la 100 de miliarde de dolari. Valoarea de piaţă a producătorului depăşeşte valoarea companiilor Ford şi General Motors la un loc. Elon Musk, copilul minune al Wall Street-ului care a zguduit piaţa auto mondială, are acţiuni în valoare de 20 mld. dolari

Pariul cu viitorul: Tesla devine primul producător auto...

Autor: Mihai Gongoroi, Mediafax, Eduard Ivanovici

22.01.2020, 18:43 1605

Producătorul auto american Tesla a devenit miercuri prima companie auto listată la o bursă de valori care să depăşească borna unei capitalizări de peste 100 miliarde de dolari, transmite Reuters. Valoarea de piaţă a Tesla este mai mare decât valoarea combinată a Ford şi General Motors.

Depăşirea unui nou nivel record pentru valoarea de piaţă a companiei americane, ce produce vehicule electrice, vine pe fondul unui raliu fulminant ce a demarat în octombrie după anunţul obţinerii unui profit în trimestrul al treilea din 2019, raliu susţinut de veştile pozitive privind producţia la uzina sa din China, singura din afara Statelor Unite. Cel mai recent, raliul a fost impulsionat la începutul anului de vestea că Tesla şi-a atins ţinta anuală de livrări pentru 2019, luând prin surprindere investitorii de pe Wall Street.

Acţiunile costructorului înfiinţat de Elon Musk în 2003 creşteau miercuri, la bursa de la Wall Street, cu 44,11 dolari, sau 8,06%, la 591.31 de dolari/titlu, preţ ce-i oferă companiei o evaluare de aproape 107 miliarde de dolari. Acţiunile companiei au marcat o creştere a cotaţiei mai mult decât dublă în ultimele trei luni.

Depăşirea pragului de 100 de miliarde vine la mai puţin de o lună de când preţul unei acţiuni Tesla a depăşit 420 de dolari, nivel la care directorul Elon Musk a anunţat că va delista compania. La mijlocul anului 2018, când acţiunile Tesla se tranzacţionau la circa 330 de dolari, Musk a anunţat că are "finanţare asigurată" pentru a delista compania. Directorul Tesla a renunţat ulterior la planurile lui în urma presiunii investitorilor.

Dacă Tesla rămâne peste pragul de 100 de miliarde pentru o durată de şase luni, Musk are dreptul să ceară plata unei prime tranşe dintr-un pachet de bonus, primă tranşă în valoare de 346 milioane dolari.

Tesla este aşteptată să publice rezultatele financiare pentru trimestrul al patrulea în data de 29 ianuarie, după închiderea pieţelor de la Wall Street. Analiştii se aşteaptă în general la rezultate pozitive.

În 2018, Elon Musk a făcut un pariu cu acţionarii companiei: în 10 ani, compania va atinge venituri de 175 de miliarde de dolari, cu un profit de 14 miliarde şi o capitalizare de 650 de miliarde de dolari. În toată această perioadă el nu va încasa niciun salariu. Dacă valoarea unei acţiuni va ajunge la 550 de dolari, valoarea întregii companii va fi în consecinţă de 100 de miliarde de dolari, iar dacă se va menţine la acest nivel timp de şase luni, Elon Musk va primi un bonus de 35 milioane de dolari.

Elon Musk, controversatul creator al Tesla, deţine 18,9% din companie, ceea ce înseamnă 18,9 miliarde de dolari. Dacă Tesla va ajunge la indicii lui Musk pentru 2018, acesta va încasa cel mai mare bonus din istorie. 

Acum, la începutul lui 2020, pentru că Tesla şi-a depăşit anumiţi indicatori de vânzare, investitorii au dus valoarea acţiunii la 530 – 540 de dolari, ceea ce înseamnă o capitalizare de piaţă de 96 miliarde de dolari, cât Ford şi General Motors la un loc. Capitalizarea de piaţă actuală a Tesla depăşeşte cu circa 26 miliarde de dolari valoarea maximă a pieţei pe care a atins-o compania Ford în 1999, aproximativ 81 de miliarde de dolari, potrivit Dow Jones Market Data.

Cea mai mare companie din SUA din prezent este Apple, în valoare de peste 1.300 de miliarde de dolari.

Trebuie ţinut cont însă de faptul că valorile nu sunt actualizate cu inflaţia, iar în al doilea rând valoarea de piaţă trebuie ponderată cu valoarea datoriilor pe care companiile le-au avut la un moment dat sau altul. Indiferent de aceste aspecte, evoluţia companiei lui Elon Musk este impresionantă. Antreprenorul a construit o companie auto de la zero în acest secol care acum valorează mai mult decât oricare dintre producătorii auto din Detroit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO