Burse - Fonduri mutuale

Acţiunile Promateris, scădere de 10% după publicarea rezultatelor aferente primelor nouă luni: afaceri de 136,3 mil. lei şi profit de 3 mil. lei, în coborâre cu 77%

Acţiunile Promateris, scădere de 10% după publicarea...

Autor: Eduard Ivanovici

01.11.2022, 11:45 325

♦ Cheltuielile cu energia şi apa au urcat cu 82% ♦ Capitalizare de 359 mil.lei

Promateris (simbol bursier PPL), grup industrial român şi lider în Europa Centrală şi de Est în producţia de ambalaje cu amprentă redusă de carbon, a raportat o cifră de afaceri de 136,3 milioane de lei în primele nouă luni ale anului, cu o uşoară tendinţă de creştere (0,3%) prin comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului anterior, conform unui comunicat al companiei.

„2022 a fost un an al provocărilor, ca efect al instabilităţii contextului macroeconomic, dar şi al creşterilor rapide de costuri: materii prime, electricitate, costuri de finanţare. Cu toate aceste dificultăţi, uşoara tendinţă ascendentă a cifrei de afaceri demonstrează poziţia solidă de piaţă şi confirmă stabilitatea portofoliului de clienţi al Promateris. Ne-am concentrat eforturile în direcţia eficientizării operaţionale, lucru necesar după ciclul de creştere accelerată din ultimii ani“, spune Tudor Georgescu, CEO al Promateris. 

Rezultatul net de la 30 septembrie a fost de 3,07 milioane de lei, în coborâre cu 77% faţă de profitul înregistrat în primele nouă luni din 2021, respectiv 13,4 milioane de lei. Cheltuielile cu energia şi apa au urcat cu 82%, la circa 3,7 milioane de lei.

Totodată, la capitolul „alte venituri din exploatare“, Promateris a înregistrat o creştere de 229% la 2 milioane de lei, potrivit datelor din raportul financiar publicat la Bursă.

Spre finele sesiunii de trading de ieri, acţiunile PPL se depreciau cu peste 10%, pe tranzacţii de 7.000 de lei, arată datele BVB. Compania, unde fraţii Pavăl de la Dedeman au cumpărat recent un pachet de 24%, are o capitalizare de 359 de milioane de lei.

„Ne-am concentrat eforturile în direcţia eficientizării operaţionale, lucru necesar după ciclul de creştere accelerată din ultimii ani. Planurile noastre de viitor includ o componentă de creştere organică, dar luăm în calcul şi operaţiuni de tipul M&A pentru intrarea pe pieţe noi şi consolidarea poziţiei de lider pe pieţele din CEE. Vom continua investiţiile în direcţia dezvoltării capacităţii de producţie de ambalaje biodegradabile şi compostabile, dar avem planuri şi în direcţia ambalajelor din materiale reciclate (post consumer recycled)“, adaugă CEO-ul.

În total, activele societăţii au ajuns la 91,4 milioane de lei, plus 18% de la an la an. Capitalurile proprii şi datoriile au atins 189 de milioane de lei, în urcare cu 5% faţă de primele nouă luni de anul trecut.

„Suntem conştienţi de faptul că provocările vor continua, dar în acelaşi timp credem că vor apărea şi multe oportunităţi în piaţă şi suntem pregătiţi să le valorificăm. Suntem încrezători că investiţiile planificate vor conduce la creşterea afacerii, prin atragerea de noi clienţi şi pătrunderea pe noi pieţe, dar şi la creşterea marjei EBITDA, datorită integrării pe verticală prin bio-compounding şi reducerii costurilor prin recuperare, reciclare şi tranziţia către energie verde“, consideră Tudor Georgescu.

Contextul general de piaţă mai puţin favorabil a fost resimţit în special la nivelul creşterii cheltuielilor operaţionale, având un impact asupra EBITDA (profit operaţional), care ajunge la 14,3 milioane lei, în coborâre cu 36%. Prin natura activităţii sale, Promateris este expusă contextului economic global, impactul asupra rezultatelor sale devenind vizibil pe fondul propagării influenţelor negative, scrie compania în raport.

Creşterile accelerate ale cheltuielilor (materii prime, energie, cheltuieli de finanţare), dar şi nivelul ridicat al inflaţiei au erodat rezultatul net înregistrat în T3 2022. Reducerea consumului, pe fondul acumulării de stocuri, a contribuit, de asemenea, la încetinirea temporară a ritmului de creştere înregistrat în ultimii ani.

„Considerăm că un impact major l-a avut şi creşterea abruptă a dobânzilor, în contextul investiţiilor susţinute din ultimii ani pentru dezvoltarea capacităţii de producţie. Marja EBITDA pentru T3 este de 10,5%, fiind semnificativ peste media industriei, chiar şi în condiţii provocatoare de piaţă, ceea ce demonstrează rezilienţa modelului de business, arată capacitatea companiei de a genera valoare şi de a se adapta situaţiilor de piaţă în schimbare. Previzionăm că marja EBITDA va creşte în T2/2023 ca urmare a operaţionalizării investiţiei de producţie de bio-compound-uri în fabrica din Buftea“, explică reprezentanţii societăţii.

În 2022, Promateris va continua să investească în dezvoltarea capacităţii de bioplastice pentru consolidarea poziţiei de lider regional, dar şi în integrarea pe verticală prin dezvoltarea capacităţii de producţie de granule bio-based. Promateris este primul jucător din Europa Centrală şi de Est care dezvoltă o capacitate de producţie a materiei prime pentru ambalajele biodegradabile şi compostabile. în 2022 si 2023, compania îşi propune să intre pe pieţe noi din regiune şi să îşi consolideze poziţia pe pieţele cheie din CEE în care activează.

Promateris urmăreşte diversificarea portofoliului de produse care respectă principiile economiei circulare, prin furnizarea unei palete largi de produse şi servicii dedicate sectorului de retail modern, dar şi zonei de e-commerce.

„Investiţiile în laboratorul propriu de R&D ne permit dezvoltarea de noi reţete de bio-compound-uri, dar şi utilizarea şi producţia ambalajelor multistrat. în prezent, produsele Promateris sunt utilizate de majoritatea retailerilor locali şi internaţionali care activează în regiune“, se arată în comunicat.

Strategia Promateris include dezvoltarea de produse din materiale reciclate (Post Consumer Recycled), aprovizionate de pe plan local.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO