Burse - Fonduri mutuale

Studiu: 70% dintre investitorii BVB tranzacţionează cel puţin o dată pe lună, iar 60% investesc într-o companie pentru o perioadă mai scurtă de un an

Studiu: 70% dintre investitorii BVB tranzacţionează cel...

Autor: Roxana Rosu

31.03.2022, 10:03 1460

Şapte din zece dintre investitorii de la BVB tranzacţionează cel puţin o dată pe lună, iar 60% investesc într-o companie pentru o perioadă mai scurtă de un an, cele mai multe investiţii fiind realizate în companii de energie/utilităţi (68,9%), IT&C (63,8%) şi domeniul financiar-bancar (58,2%), arată un studiu al Cornerstone Communications, firmă de consultanţă locală specializată în relaţia cu investitorii şi piaţa de capital, şi  MIA Marketing, companie românească de cercetare a pieţei.

Alte sectoare atractive pentru investiţii la bursă sunt imobiliare (43,5%), telecomunicaţii (37,9%), servicii medicale (34,5%), agricultură (33,9%). La polul opus se situează companii din sectoarele de comerţ (30,5%) si farmaceutice (30,5%), producţie industrială şi construcţii (27,1%) şi transport (20,3%).

”Ultimii doi ani au însemnat o perioadă cu o activitate intensă – un număr record de listări şi o criză de sănătate majoră, fiecare dintre aceşti factori conducând către un aflux de noi investitori. Numărul de investitori de retail din România este încă la un nivel redus comparativ cu alte ţări din regiune, dar, cu toate acestea, baza locală de astfel de investitori este extrem de puternică. Acest lucru a condus la renaşterea Bursei de Valori Bucureşti ca instrument de finanţare pentru companiile antreprenoriale româneşti,” a declarat Zuzanna Kurek, fondator şi CEO al Cornerstone Communications.

Principalul criteriu de participare la studiu a fost ca respondenţii să aibă capital plasat în acţiuni ale companiilor listate la Bursa de Valori Bucureşti la momentul desfăşurării cercetării.

Conform analizei efectuate, 61% dintre participanţii la studiu deţin acţiuni ale unor companii cotate atât la BVB şi pe alte burse, în timp ce 39% deţin acţiuni listate doar la BVB.

Persoanele care deţin acţiuni cotate la BVB au portofolii diversificate, acestea având investiţii şi în criptomonede (61,6%), urmate de depozite bancare (55,9%), proprietăţi imobiliare (52%), metale preţioase (38,4%), titluri de stat (32,8%) şi obligaţiuni (32,2%).

”Pentru a dezvolta piaţa, trebuie să înţelegem cu toţii care sunt motivele pentru care oamenii investesc dar şi emitenţii trebuie să fie conştienţi la ce sunt atenţi investitorii pentru a răspunde mai bine nevoilor lor. În acest context, cea mai îngrijorătoare concluzie a studiului este decalajul dintre orizontul investiţional pe termen scurt al majorităţii investitorilor şi perspectiva antreprenorilor care privesc lucrurile pe termen lung. Acest decalaj trebuie abordat printr-o comunicare transparentă între emitenţi şi acţionari pentru a gestiona aşteptările atât ale antreprenorilor cât şi ale investitorilor”.

La nivel de categorie de vârstă, 79,2% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 18-35 de ani, care deţin acţiuni listate la BVB au investit bani şi în criptomonede, în timp ce doar 30,8% dintre persoanele de peste 45 de ani, cu deţineri la companii cotate la BVB deţin şi monede virtuale.

„Observăm diferenţe între generaţii, precum generaţia sub 35 de ani, unde 70% dintre respondenţi au început să investească în ultimii trei ani, şi cea de peste 45 de ani, unde jumătate dintre aceştia sunt investitori activi de peste zece ani. Aceste generaţii oferă o imagine complet diferită a unui investitor din punctul de vedere al frecvenţei tranzacţionării, sectoarelor preferate, randamentului pe care îl caută şi ce are în vedere atunci când ia decizii de investiţii,” a declarat Cristian Ştefănescu, Partener MIA Marketing.

Mai mult de jumătate dintre participanţii la studiu deţin atât acţiuni cotate pe piaţa principală cât şi pe piaţa AeRO, iar 44% deţin doar acţiuni listate pe piaţa principală a BVB. Totodată, doar 2,3% dintre participanţi deţin acţiuni listate numai pe piaţa AeRO.  

Din punctul de vedere al momentului deciziei de a investi la BVB, cei mai mulţi dintre respondenţi au menţionat că au investit pentru prima dată la bursă în ultimii trei ani (52%). Un procent însemnat dintre respondenţi, 26% au precizat că au investit pentru prima dată la BVB în perioada de pandemie, între 2020 şi 2021. Daor 18% dintre participanţii la studiu sunt persoane care au investit pentru prima oară la BVB cu mai mult de zece ani în urmă.

În ceea ce priveşte principalele motive pentru care participanţii la studiu au investit bani pe bursa românească, 76% au declarat că au făcut acest lucru pentru a obţine profit din capitalul de care dispun, 67% pentru a beneficia de un randament mai mare decât cel oferit de un depozit bancar, iar 58% pentru diversificarea investiţiilor.

Aproape o treime dintre participanţi au fost de părere că este uşor să investeşti la bursă.

Când vine vorba de activitatea de tranzacţionare a investitorilor, 69,5% dintre respondenţi au precizat că efectuează tranzacţii bursiere lunar sau mai des, în timp ce doar 7,3% efectuează o dată la 4-6 luni. Dintre persoanele care tranzacţionează acţiuni săptămânal, 92,3% deţin şi criptomonede.

În ceea ce priveşte durata medie de deţinere a unei acţiuni, 60% dintre respondenţi au menţionat că păstrează o acţiune în portofoliu maximum 12 luni, dintre care peste jumătate investesc pentru un termen mai scurt de 6 luni. Un procent de 19% dintre investitori investesc de obicei în companii pentru o perioadă de 1 până la 2 ani, în timp ce 23% au o viziune pe termen mediu şi lung, declarând că păstrează o acţiune în portofoliu mai mult de doi ani.

Din perspectiva randamentului anual vizat pentru investiţiile de pe bursă, 61,6% dintre respondenţi consideră că un randament anual cuprins între 10-20% este unul mulţumitor. 15,8% dintre respondenţi sunt mulţumiţi de un randament de peste 20%, în timp ce media tuturor răspunsurilor se transpune într-un randament de 14,5% pe an.

Totodată, la întrebarea privind definirea randamentului atractiv, media tuturor răspunsurilor indică 20% pe an.

În ceea ce priveşte numărul de IPO-uri şi plasamente private la care respondenţii au participat în ultimii doi ani, 22,6% au participat la două IPO-uri sau plasamente private, în timp ce 10,2% au investit în cadrul a cinci sau chiar mai multe IPO-uri sau plasamente private în ultimii doi ani. Cei mai mulţi dintre respondenţi, 23,2%, nu au participat la niciun IPO sau plasament privat în ultimii doi ani.

Studiul efectuat de MIA Marketing include răspunsuri primite din partea unui număr de 177 investitori de retail, care la momentul cercetării aveau capital investit la Bursa de Valori Bucureşti. Dintre respondenţi, 77 de investitori au vârsta cuprinsă între 18-35 de ani, 61 între 26-45, iar 39 au peste 45 de ani. În ceea ce priveşte nivelul de educaţie al acestora, 88% dintre respondenţi au studii superioare

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO