Update: Acţiunile Purcari revin de la suspendare la un preţ în creştere cu 25% la 17,64 lei. Sunt foarte puţini vânzători şi foarte mulţi cumpărători.
Maspex, producătorul Tymbark şi Salatini, a anunţat la Bursa de Valori Bucureşti că în urmă unui proces de sondare a pieţei derulat prin BRD a decis să depună la Autoritatea de Supraveghere Financiară documentaţia pentru preluarea unei poziţii de control în compania Purcari (WINE) la preţul de 21 de lei pe acţiune. Acum acţiunile Purcari se tranzacţionează la 14,28 lei pe acţiune. La preţul de 21 de lei capitalizarea Purcari este de 850 mil. lei. O poziţie de control, adică de la 50% plus 1 în sus ar însemna minimum 424 mil. lei, arată calculele ZF.
“Victor Bostan îşi va monetiza parţial investiţia în emitent prin vânzarea de acţiuni reprezentând aproximativ 5% din capitalul social la un preţ de 21 lei/acţiune în cadrul unei oferte publice de preluare voluntară ce urmează a fi lansata de Maspex şi care va oferi condiţii egale tuturor acţionarilor Emitentului. Victor Bostan va rămâne în continuare acţionar prin intermediul Amboselt de aproximativ 15% din capitalul până la sfârşitul anului 2027; participaţia de 15% a Amboselt în capitalul social al Emitentului este supusă: (a) unui acord de blocare (în engleza, "lock- up agreement") şi (b) a unei opţiuni de vânzare/cumpărare (in engleza ,,put/call option") care poate fi exercitată în primele şase luni ale anului 2028 pentru un preţ de exercitare pre-agreat care va fi egal cu preţul ofertei publice de preluare voluntara plus o dobândă de 12% pe an compusă anual”.
Potrivit datelor bvb.ro 60% din acţiunile Purcari sunt deţinute de persoane juridice, 20% de Amboselt iar restul de investitori de retail. Compania are o capitalizare de 570 mil. lei.
“Purcari Wineries Public Company Limited (în continuare “Emitent”, “Compania”, ”Purcari” sau ”Grupul”) informează acţionarii săi, piaţa şi celelalte părţi interesaţi că a primit din partea Maspex Romania SRL, Amboselt Universal Inc şi dl Victor Bostan, acţionari ai Purcari, notificări cu privire la înţelegerile comerciale dintre părţi şi depunerea de către Maspex Romania SRL la Autoritatea de Supraveghere Financiară în data de 21 mai 2025 a documentaţiei pentru lansarea unei oferte publice voluntare de către Maspex Romania SRL pentru a obţine o poziţie de control în cadrul Purcari”.
Acordul dintre Maspex si Victor Bostan este condiţionat de menţinerea în cadrul emitentului a actualei echipe cheie de management pentru a asigura continuitatea afacerii şi implementarea strategiei existente “2x by 200”, se arată în raport.
Grupul Purcari este controlat de omul de afaceri Victor Bostan, prin intermediul vehiculului de investiţii Amboselt Universal Inc.
“În acest scop, a fost semnat un acord cu directorul general (CEO), Alexandru Filip, pentru a susţine implicarea sa continuă şi pentru a include prevederi cu privire la stimulente. Acest acord conţine opţiuni de vânzare/ cumpărare (în engleza,,put/call option") pentru anumite acţiuni viitoare in cadrul actualului Program de Motivare Purcari, care pot fi exercitate la un preţ de exercitare egal cu preţul din oferta publica de preluare voluntara la care se adaugă o dobânda de bază”.
Maspex România, unul dintre cei mai mari jucători din industria băuturilor şi a produselor alimentare, a terminat anul 2024 cu o cifră de afaceri de 1,25 miliarde de lei, în creştere cu circa 9% faţă de anul precedent, arată datele de la Ministerul de Finanţe. Avansul este mai mic decât cel din 2023, însă compania continuă şirul creşterilor de mai bine de un deceniu. Profitul net al producătorului s-a ridicat la 177,6 milioane de lei, mai mare cu 15% faţă de anul precedent.
Compania din România este parte a grupului Maspex Holding, cu sediul central în Polonia, grup care se poziţionează în topul celor mai mari 100 de companii din Europa Centrală şi de Est, potrivit unui studiu Coface.
În România, Maspex are un portofoliu extins de produse, de la băuturi răcoritoare, apă minerală naturală, cafea instant, snackuri, paste şi cereale, ketchup, conserve de tomate şi dulceaţă, dar şi băuturi alcoolice. Printre brandurile companiei se află Tymbark, Tedi, Nestea, Bucovina, La Festa, Salatini, Arnos, dar şi mărci nou intrate în portofoliu precum Vălenii de Munte (ketchup, conserve), Zubrówka (vodcă).
Purcari a înregistrat în T1/2025 venituri de 91,1 mil. lei, mai mari cu 12% faţă de cele din T1/2024, în pofida unei baze ridicate de comparaţie, care a inclus vânzări de 5 milioane lei din Ecosmart, afacere deconsolidată. Pe o bază comparabilă, excluzând contribuţia Ecosmart, veniturile au crescut cu 18%, notează compania în raportul trimestrial publicat la BVB.
În perioada ianuarie-martie 2025, profitul net s-a diminuat cu 17% an/an, la 9 mil. lei, în timp ce EBITDA a atins 23,9 milioane lei, cu o marjă de 26%.