OMV Petrom, cel mai mare producator integrat de energie din sud-estul Europei, operator în cadrul proiectului Neptun Deep, anunţă ca Transocean Barents, unitatea mobila de foraj offshore semi-submersibila contractata pentru Neptun Deep, a ajuns la Constanta.
„Sosirea platformei marcheaza un moment crucial in efortul nostru de a dezvolta primul proiect de gaze in zona de apa de mare adancime din Romania, impreuna cu partenerul nostru Romgaz. Neptun Deep este un proiect strategic pentru Romania si UE. Va contribui la independenta energetica a tarii si la cresterea economica. Ne concentram sa ducem la bun sfarsit proiectul in conditii de siguranta si eficienta, pe masura ce avansam spre primele livrari de gaze”, spune Christina Verchere, CEO OMV Petrom.
Proiectul Neptun Deep este dezvoltat de OMV Petrom si Romgaz (prin filiala sa Romgaz Black Sea Limited), fiecare companie avand o cota de participare de 50% la proiect. Investitiile necesare fazei de dezvoltare insumeaza, cumulat, pana la 4 miliarde de euro. Productia totala este estimata la aproximativ 100 de miliarde de metri cubi de gaze naturale.
Primele livrari de gaze sunt asteptate in 2027.
In urma deciziei de investitie din iunie 2023, au fost semnate acorduri de executie cu mari companii internationale: instalatia de foraj Transocean Barrents a fost contractata pe o perioada minima de un an si jumatate, serviciile integrate de foraj urmand a fi furnizate de Halliburton Romania.
Transocean Barents a ajuns in siguranta la Constanta dupa o calatorie de 18 zile: a plecat din Cartagena, Spania, la sfarsitul lunii octombrie si a trecut pe sub podurile din stramtoarea Bosfor, ceea ce a necesitat coborarea turlei, o premiera mondiala pentru Transocean si acest tip de platforma.
Inainte de plecarea ei din Cartagena, Transocean Barents a trecut prin modificari structurale majore pentru a permite operatiunea de rabatare a turlei. In total, a fost nevoie de aproximativ 750.000 de ore de munca si 8 luni pentru a pregati Transocean Barents pentru calatoria in Marea Neagra, spun oficialii de la Petrom.
„Platforma a trecut printr-un proces complex de pregatire. In esenta, turla care cantareste in jur de 220 de tone a fost rabatata pe punte pentru a permite trecerea pe sub podurile din stramtoarea Bosfor. Echipajul va efectua acum operatiunea inversa si va pregati echipamentul pentru foraj, astfel incat, in 2025, sa putem incepe operatiunile in siguranta.”, explică Cristian Hubati, membru al Directoratului OMV Petrom, responsabil cu activitatea de Explorare si Productie.
Infrastructura necesara pentru dezvoltarea zacamintelor comerciale Domino si Pelican Sud include 10 sonde, 3 sisteme submarine de productie si reteaua de conducte colectoare asociate, o platforma offshore, conducta principala de gaze catre Tuzla si statia de masurare a gazelor.
Dupa sosirea in Romania, platforma de foraj marin va trece prin lucrari de pregatire precum ridicarea turlei si instalarea echipamentelor de foraj pentru viitoarea misiune: forajul sondelor de productie din proiectul Neptun Deep.