Burse - Fonduri mutuale

Urmează Gala ZF 24 de ani. Care sunt, istoric, cele mai valoroase companii din România? OMV Petrom a fost mereu pe podium în 15 ani, dar lideri au mai fost şi Hidroelectrica şi cel mai recent UiPath

Urmează Gala ZF 24 de ani. Care sunt, istoric, cele mai...

Autor: Cristina Roşca

17.11.2022, 18:00 346

♦ Care sunt în 2022 cele mai valoroase companii din România veţi afla în ediţia din acest an a anuarului ZF care va fi publicat în următoarele săptămâni ♦ Cum sunt evaluaţi în acest an cei mai valoroşi actori economici? Câte companii sunt mai valoroase ca în 2021? Câte au pierdut teren? ♦ Acestea sunt doar câteva dintre întrebările la care veţi găsi răspuns în noua ediţie a catalogului ZF, realizat în parteneriat cu BT Capital Partners şi cu Veridio.

OMV Petrom a fost timp de nouă ani consecutivi cea mai valoroasă companie din România, fiind eva­luată undeva între 3,576 mld. euro în 2009 – primul an de criză economică şi financiară – şi 8,439 mld. euro în 2007, unul dintre ultimii ani de boom.

În niciunul din ultimii 15 ani de pe podium nu a lipsit OMV Petrom, doar că începând cu 2016, gigantul din energie a ocupat fie locul doi, fie locul trei în topul celor mai valoroase companii din economia românească, arată o analiză ZF.

În afară de OMV Petrom, singurii doi jucători care au reuşit să urce pe prima treaptă a podiumului celor mai valoroase 100 de companii din România, catalog realizat de ZF în parteneriat cu BT Capital Partners şi cu Veridio, sunt Hidroelectrica şi UiPath. Fiecare dintre cei doi actori a fost lider timp de trei ani, cel mai mare producător de energie electrică al ţării, Hidroelectrica, fiind numărul unu între 2016 şi 2018, pentru ca apoi primul unicorn românesc, UiPath, să ocupe această poziţie.

Care va fi în 2022 cea mai valoroasă companie din România? Veţi afla această informaţie în ediţia din acest an a anuarului ZF, ce va fi publicată în următoarele săptămâni. Evaluarea companiilor în acest anuar este făcută pe baza datelor financiare din anul anterior – deci 2021 în cazul acestei ediţii – pentru cele nelistate. Pentru cele care sunt pe Bursă, se va lua în calcul capitalizarea.

Dat fiind că în România, dintre numele mari, nu sunt foarte multe firme care sunt listate, rezultatele din 2021 vor fi cele în funcţie de care se va calcula valoarea.

Iar 2021 a fost un an bun pentru mediul de business în general, cifra de afaceri cumulată a celor peste 800.000 de companii din economie apropiindu-se la un pas de 2.000 de miliarde de lei, cu 16% peste nivelul din 2020, primul an marcat de pandemie, şi aproape dublu faţă de nivelul din 2008 ori 2009.

Evoluţia indicatorilor financiari nu este liniară în toate domeniile şi chiar şi în acelaşi sector ea poate varia. Astfel, şi când vine vorba de cele mai valoroase 100 de companii româneşti, e posibil ca unele să fie evaluate în creştere, iar altele în scădere. Plus că, pentru companiile listate la Bursă, ultimul an a fost un rollercoaster, preţul acţiunilor fiind influenţat de o multi­tudine de factori economici şi geopolitici, de la inflaţia galopantă, la războiul din Ucraina. Criza energetică îşi spune şi ea cuvântul în acest sens, mai ales în rândul companiilor din domeniu, deşi nu numai. Dintre companiile lider din ultimii 15 ani, OMV Petrom (companie care anterior purta în clasamentele ZF numele de Petrom) şi UiPath sunt listate la Bucureşti şi, respectiv, la New York. Hidroelectrica nu este încă pe bursă, IPO-ul producăto­rului de energie fiind cel mai aşteptat din istoria bursei locale. Despre listarea Hidroelectrica se vorbeşte însă de multă vreme, şi până când nu va suna clopoţelul bursei, evaluarea companiei se va face pe baza rezultatelor financiare din anul anterior.

În ceea ce priveşte listarea Hidroelec­trica, vânzătorul va fi Fondul Proprietatea, care are 20% din titluri, restul fiind deţinute de stat. FP poate vinde totul, 15% sau 10%. Sau poate alege să rămână cu participaţia integrală dacă băncile din consorţiul de intermediere spun că ar fi mai benefic acest lucru. În perioada 2007-2021, FP s-a numă­rat şi el de trei ori pe podiumul celor mai va­lo­roase companii din România. S-a întâmplat în 2009, 2010 şi 2014. Alte com­panii care au fost pe unul dintre primele trei locuri se mai numără Romgaz, Orange, Vodafone şi BCR. Între timp, aceşti jucă­tori au coborât în clasa­ment, dar au rămas unele dintre cele mai valoroase companii.


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO