O posibilă fuziune sau achiziţie este un gând pe care managementul companiei Bento l-a avut încă dinainte de listarea pe piaţa Aero, dar acest pas trebuie analizat în contextul unei direcţii de dezvoltare organică pe care o urmează compania, a spus Vlad Bodea, Executive Board Member, Co-founder Bento, în cadrul ZF Capital Markets Summit 2023.
“Fuziunile şi achiziţiile sunt un gând pe care îl aveam şi înainte de listare, dar el trebuie cumva analizat în contextul nostru în care focusul principal este pe dezvoltare organică. Dezvoltarea organică nu înseamnă neaparat dezvoltare lentă, ci prin organic noi înţelegem a consolida şi mări businesul principal. Acest lucru se reflectă şi iniţiativele de M&A pe care le avem. Avem idei, am început discuţii, dar încă sunt la stadiu incipient. Orice achiziţie, când va avea loc, va fi în sensul de a consolida businessul principal.”
Ce a mai spus Vlad Bodea, Executive Board Member, Co-founder Bento:
Noi suntem acum într-un moment în care ne concentrăm foarte mult pe creştere organică şi încă nu simţim că am capitalizat suficient şi am beneficiat suficient de listarea pe Aero. Una dintre direcţiile noastre este de a ne poziţiona ca o investiţie pe termen lung şi cred că pe piaţa reglementată cumva natura investitorilor şi modul în care se fac tranzacţiile este aliniat cu acest gând, dar nu ne gândim acum la chestia asta. Ne concentrăm pe oportunităţile organice de creştere.
Bento, din perspectiveă regională, acţionăm în primul rând în România, dar avem o prezenţă susţinută atât în Statele Unite, cât şi Elveţia. Ca şi vertical de business, probabil că în continuare cea mai importantă verticală pentru noi este zona de utilităţi, discutăm atât de energie electrică , cât şi gaze şi apă. Suntem prezenţi şi în zona de retail, healthcare, media şi o parte fundamentală a strategiei noastre de dezvoltare acum, care se bazează pe parteneriate cu canale de vânzare, este de a ne expune acele produse din portofoliu care sunt suficient de mature către pieţe internaţionale prin intermediul partenerilor. De aici ne aşteptăm să vină probabil cea mai spectaculoasă dezvoltare la nivel regional.
Pentru noi contractul cu Electrica este semnificativ din foarte multe puncte de vedere. În zona de distribuţie de energie electrică am început şi este în continuare o piaţă importantă pentru noi, iar câştigarea acestui proiect ne validează şi poziţia şi potenţialul în zona aceasta. Proiectul a fost câştigat printr-un proces de achiziţie publică. Lucrurile au mers ca în orice achiziţie publică. O altă importanţă a proiectului pentru noi este că este legat de produsul nostru flagship şi de soluţia de field serfice management şi spunem că va fi cea mai mare implementare din ţară. Este strâns legat de poziţionarea noastră ca şi vendor software, de experienţa noastră operaţională pe care o avem implementând soluţii de field service management în zona de utilităţi cu precădere în zona de distribuţie a energiei electrice. Un alt aspect al proiectului este că ne validează relaţia pe care o avem cu Ernst&Young şi strategia noastră de a merge şi a ne extinde prin intermediul partenerilor noştri.
Cred că principala diferenţă dintre piaţa din SUA şi România este cum plătesc clienţii şi seriozitatea faţă de latura comercială şi juridică a înţelegerilor. Noi lucrând şi pe zona de infrastructureă IT am remarcat aici de asemenea o preocupare sporită legat de securitate.
Noi tradiţional în zona de software suntem parţial o companie de custom software, însă miza noastră este tranziţia către o companie de produs. Aici ar fi multe argumente, dar principalul ar fi legat de profitabilitate şi potenţialul de scalabilitate a businessului