Burse - Fonduri mutuale

ZF Live. Laurenţiu Duică, Colliers România. Piaţa locală de spaţii logistice şi industriale se va dubla în următorii cinci ani

Autor: Bianca Dorobanţu

29.11.2016, 00:05 589
Suprafaţa spaţiilor logistice şi industriale din România se va dubla în următorii cinci ani, ajungând la 5 milioane de metri pătraţi, de la 2,5 milioane de metri pătraţi în prezent.
 
Construcţiile vor fi susţinute de noi investiţii, de creşterea consumului, dar şi de retailerii care prin deschiderea de noi magazine îşi consolidează platformele logistice şi industriale, a spus Laurenţiu Duică, Associate Director – Industrial Division Colliers România, companie de consultanţă imobiliară, invitat la ZF Live.
 
În 2017 urmează să fie livraţi 500.000-600.000 de metri pătraţi de astfel de spaţii în toată România, dintre care 50% vor fi în Bucureşti.
 
„După o perioadă mare de stagnare, între 2009 şi 2014, când au fost foarte puţine construcţii de spaţii logistice şi industriale, în 2015 au fost multe schimbări, jucători importanţi au decis să-şi vândă portofoliul, iar alte nume mari, cum ar fi P3 sau CTP au decis să investească foarte mulţi bani în România. Au pariat câştigător, România poate fi transformată într-un hub regional de distribuţie.“
 
Costul unui metru pătrat de spaţiu de pro­ducţie este situat între 350 şi 500 euro, iar cel de spaţiu industrial clasa A oscilează între 200 şi 300 de euro, excluzând preţul terenului. Astfel, investiţiile totale din următorii 5 ani s-ar putea ridica la 1,5 mld. euro.
 
Dintre cei 2,5 mil. de metri pătraţi care ar mai urma să fie construiţi în următorii cinci ani, 30-40% vor fi de producţie, iar restul de logistică, în Capitală localizându-se un milion de metri pătraţi, iar restul, de 1,5 milioane, în restul ţării, în oraşe precum Râmnicu Vâlcea, Piteşti, Brăila, Ploieşti, Timişoara sau Cluj-Napoca, mai spune Laurenţiu Duică.  Totodată, alte oraşe atractive pentru noi linii de producţie ar putea fi Oradea, Roman, Iaşi sau Bacău, datorită costului redus al forţei de muncă şi nevoii retailerilor de a fi în apropiere de magazinele lor.
 
În regiune, Cehia are peste 7 mil. metri pătraţi de spaţii logistice şi industriale, în timp ce Polonia are 9 milioane.
 
Tensiunile existente în afara României, în ţări precum Turcia, Rusia sau Ucraina, ar putea duce la dezvoltarea de centre logistice pe plan local. 
 
„Există deja discuţii cu anumiţi producători care văd un centru logistic în România ca pe o alternativă pentru a putea livra către Turcia. Tensiunile din zonă nu influenţează spaţiile logistice, ci doar producţia”.
 
Duică mai spune că pe piaţa locală vor mai veni şi alţi investitori, în afară de cei deja prezenţi. „Se uită mult mai mulţi investitori la România. Un alt dezvoltator de spaţii, Panattoni, foarte prezent în Polonia, are deja birouri în România”.
 
Principalii jucători de pe piaţa logistică şi industrială sunt olandezii de la CTP, care au peste 360.000 metri pătraţi, P3, cu peste 300.000 de metri pătraţi, WDP sau Alinso Group, potrivit lui Laurenţiu Duică, iar dintre români, cei mai importanţi sunt TRC Park Cluj sau Helios Phoenix.
 
Laurenţiu Duică susţine că România a pierdut multe proiecte de sute de mii de metri pătraţi în favoarea unor ţări precum Polonia sau Ungaria din cauza lipsei infrastructurii.  „Cei din automotive care au decis să vină în România se uită foarte mult la timpul de tranzit, câte ore le ia ca să livreze marfa cu camioanele sau pe cale feroviară, maritimă, aeriană la destinaţie, iar România stă deficitar la acest capitol. Am pierdut sute de mii de metri pătraţi pentru că nu a fost dezvoltată infrastructura”.
 
Închirierea unui metru pătrat de spaţiu de producţie costă 4,5 euro, iar pentru depozite pe clasa A costul este de 3,8-4 euro pe metrul pătrat, adaugă el. Cele mai scumpe chirii la spaţiile logistice sunt cele situate în centrul oraşului, de 5-5,5 euro pe metrul pătrat.  „Infrastructura din România te face să fii inventiv şi să aplici reguli care în afara ţării nu se aplică. România a fost pentru logisticieni o şcoală de business. Ca exemplu, aici camioanele nu vin la ora exactă pentru descărcare şi încărcare, ca în alte ţări. Aici eşti nevoit  să-ţi adaptezi oamenii din depozit, să facă altceva, iar când vin camioanele, să livrezi la timp. În orice altă ţară dezvoltată, programul este bine stabilit, oamenii nu trebuie să faca shimb de la un loc de muncă la altul”.
 
Laurenţiu Duică mai spune că în acest moment cererea pentru spaţii logistice vine din retail, e-commerce şi automotive. „Businessul pe care se bazează logisticienii este de creştere, unii sunt mai optimişti şi îşi bugetează 20%, alţii sunt mai realişti – 10%, dar toţi si-au bugetat creşteri.”
 
Duică are o experienţă în logistică de peste 12 ani, dintre care trei ani a lucrat în Italia, ulterior întorcându-se în România, unde a fost la Rio Bucovina, FM Logistic şi P3, iar din luna septembrie anul acesta a fost recrutat de Colliers România  
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO