Business Construct

Ce contracte îi ţin în viaţă pe marii constructori

Ce contracte îi ţin în viaţă pe marii constructori
27.10.2010, 23:53 105

Romeo Boţocan, şeful firmei de construcţii Max Boegl, enumerăcele mai importante contracte în derulare de pe piaţa locală alefirmei germane: autostrada Medgidia-Constanţa, stadionul LiaManoliu şi centura oraşului Sibiu. Trei proiecte mari, cu o valoarecumulată de 350 de milioane de euro, dar care ar trebui finalizateintegral în următoarele opt luni. "Ar mai fi de menţionat şidemararea de curând a străpungerii Splaiul Independenţei -Autostrada A1, valoarea contractului semnat în 2007 fiind de 146 demilioane de euro", mai precizează Boţocan.

Situaţia firmei nu este singulară. Potrivit informa­ţiilorexistente, maghiarii de la Arca­dom, care au avut anul trecutvenituri de 35 mil. euro din lu­crările realizate la mallul AtriumCenter din Arad, vor în­re­­gistra în acest an o scăderesem­­nificativă a veniturilor, ţinând cont că proiectul de la Arada fost finalizat în pri­mă­vară, iar alte contracte de acest gen nuau fost începute. Asemănătoare este situaţia firmei israelieneDanya Cebus, constructorul mallului Cotroceni Park, care anultrecut a intrat în topul constructorilor cu afaceri de 118 milioanede euro.

Firma mai are în prezent în lucru doar o serie de proiecte delocuinţe mai mici şi intenţionează să intre pe piaţa deinfrastructură, unde însă lucrurile nu par mai "roz" decât la unelecentre comerciale. "Anul acesta a fost «rateul» cu parteneriatulpublic-privat de la Comarnic-Braşov cu Vinci Aktor, licitaţiapentru extinderea reţelei de metrou care nu este finalizată şilicitaţia de la Deva - Orăştie, care din câte ştiu nu este niciaceasta finalizată. Din păcate, alte noutăţi nu prea sunt. Lametrou ştiu că erau la un moment dat vreo 23-24 de firmeinteresate. În rest, n-au fost licitaţii spectaculoase în acestan", spune Laurenţiu Plosceanu, preşedintele Asociaţiei Române aAntreprenorilor în Construcţii (ARACO). El adaugă la această listăşi continuarea procesului de extindere a reţelei de hipermarketuriKaufland, care atacă oraşele medii din Transilvania şi ar puteainvesti anul viitor alte câteva zeci de milioane de euro înmagazine.

Marile contracte din urmă­torii ani ar trebui să vină tot dininfrastructură, unde însă la ora actuală de lucrează la doar circa300 de kilometri de autostrăzi şi centuri ocolitoare ale marilororaşe, la nivel de autostradă. Cel mai mare proiect deinfrastructură în derulare este pe mâinile americanilor de laBechtel care lucrează la tronsoanele Câmpia Turzii - Gilău şiSuplacu de Barcău - Borş ale Autostrăzii Transilvania, în timp ceun al doilea proiect important de autostradă în derulare - MoaraVlăsiei Ploieşti, tronson de 42,5 kilometri - este împărţit defirmele locale PA&CO Internaţional (Costel Căşuneanu), EuroConstruct Trading '98 (Dan Besciu), Spedition UMB şi Com-Axa(Dorinel Umbrărescu). Un alt contract important în derulare al unuiantreprenor român din construcţii este modernizarea şi reabilitareaDN 67C Bengeşti - Sebeş, cunoscut drept Transalpina, drum cu olungime de 148 de kilometri.

Proiectul a fost câştigat de către firma Romstrade a lui NeluIordache, iar valoarea estimată a contractului este de 385 demilioane de euro. Vor fi fonduri pentru finalizarea unui asemeneaproiect, în condiţiile în care constructorii se plâng că nu potlucra în condiţiile în care statul întârzie cu lunile să îiplătească? "Pledăm acum pentru o abordare mai fermă în vedereainventarierii cât mai complete, nu zic exhaustive, a investiţiilorpublice începută încă din anii '90. Trebuie stabilit care suntnecesare şi care sunt cele pentru care nu se pot aloca bani înviitorul apropiat şi mediu, deoarece sunt multe investiţii începutefără a avea resurse de a fi finalizate.

Din acest motiv sunt multe firme încurcate. Pe lângă faptul că nupot fi începute proiecte noi, trebuie achitate şi datoriileacumulate de către stat, şi nu mă refer doar la rambursările deTVA, ci la lucrări executate şi neachitate", a conchis Plosceanu.Max Boegl n Autostrada Medgidia - Constanţa, contract în valoare de168 de milioane de euro, semnat în martie 2009, cu termen definalizare iunie 2011; n Stadionul Naţional Lia Manoliu, contractde 140 de milioane de euro, a cărui finalizare este programatăpentru mai 2011; n Varianta de ocolire în regim de autostradă aoraşului Sibiu, contract de 49 de milioane de euro a căruifinalizare este programată în decembrie 2010. Romstrade nModernizarea şi reabilitarea DN 67 C Bengeşti - Sebeş(Transalpina), drum cu o lungime de 148 de kilometri. Valoareacontractului: 385 de milioane de euro; n Modernizare AeroportuluiInternaţional George Enescu Bacău: 45 mil. euro pentru construireaunui nou terminal, a unei parcări şi a unei piste noi; nReabilitarea şi extinderea la patru benzi a 22 de kilometri dincentura de sud a Capitalei, în consorţiu cu Euro Construct Trading'98 şi Consitrans, contract de 27 de milioane de euro. FCCConstruccion n Construcţia Pasajului Basarab din Bucureşti, proiectde 210 milioane de euro, care ar trebui finalizat în urmatoareleluni; n Autostrada Arad-Timişoara de 32,2 kilometri, în consorţiucu firmele Porr şi Astaldi, contract semnat în decembrie 2008; nCentura de nord a Bucureştiului, tronsonul Mogoşoaia - Otopeni (4,6km), realizat în consorţiu cu subsidiara Alpine, contract de 51,2mil. lei (12 mil. euro). Bechtel - Autostrada Transilvania Cel maimare proiect de infrastructură în derulare este pe mâinileamericanilor de la Bechtel care lucrează la tronsoanele CâmpiaTurzii - Gilău şi Suplacu de Barcău - Borş ale AutostrăziiTransilvania. În vara acestui an lucrările erau la un stadiu deexecuţie de 40%, astfel că americanii vor mai avea probabil câţivaani de lucru până când de la Braşov la Borş se va putea circulaexclusiv pe autostradă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO