Business Construct

Cei 200 de kilometri de cale ferată pe care statul îi are în lucru în vestul ţării costă 7 mld. lei şi vor fi gata până în 2017

 Cei 200 de kilometri de cale ferată pe care statul îi...

Autor: Andreea Neferu

06.05.2015, 00:08 1991

Ziarul Financiar prezintă pentru prima dată o evidenţă a stadiului fizic de execuţie al tronsoanelor de cale ferată aflate în lucru în prezent în România, tronsoane care ar urma să asigure o viteză de transport de 160 km/h.

CFR SA are în lucru în prezent puţin peste 200 de kilometri de cale ferată în partea de vest a ţării, cu o valoare de 7 miliarde de lei, pe care vrea să îi finalizeze până în 2017, arată o analiză a ZF pe baza datelor transmise de compa­nia care are în subordine infra­structura feroviară din România.

CFR SA estimează că cei 200 de kilo­metri pentru care a plătit până acum puţin peste 3 miliarde de lei vor fi finalizaţi treptat între 2015 şi 2017, în prezent tronsoanele aflate în lucru având stadii de execuţie ce variază de la 5% la 85%.

Cel mai avansat tronson de cale ferată din perspectiva execuţiei este Frontieră -Curtici - Arad - km 614 (41 de kilometri), realizat în proporţie de peste 85%. Tronsonul ar urma să fie gata anul acesta şi  reprezintă o investiţie de circa 1,3 miliarde de lei, realizată de francezii de la Alstom, austriecii de la Swietelsky, italienii de la Astaldi şi firmele româneşti Euro Construct Trading 98 şi Dafora.

Şi tronsonul Coşlariu - Micăsasa, parte a căii ferate Coşlariu - Sighişoara (89,5 kilometri), ar urma să fie finalizat anul acesta de către grecii de la Aktor şi firma locală Arcada, care primesc 895 de milioane de lei pentru construirea sa. Tronsonul are un stadiu de execuţie de 71,7%, potrivit datelor transmise CFR SA.

Alte tronsoane, precum Coşlariu - Simeria (cu subsectoarele Vinţu de Jos - Coşlariu, respectiv Vinţu de Jos - Simeria), cu o lungime de 74 de kilometri ar urma să fie gata în 2016-2017.

De asemenea, în lucru se află şi podurile feroviare dunărene Borcea şi Cernavodă, cu un stadiu de execuţie de 5%, dar care ar urma să fie gata anul viitor. 

Proiectele pe care CFR SA le are în lucru în prezent sunt finanţate din fonduri europene.

„Pentru a creşte rata de absorbţie a fondurilor europene, responsabilii de proiecte monitorizează strict programele de lucru săptămânale, stabilite prin graficul de execuţie, iar în perioada următoare se va finaliza şi strategia de mobilizare şi execuţie a lucrărilor pentru toate firmele de construcţii care au deschise şantiere“, potrivit CFR SA.

Calea ferată a fost în ultimii ani o Cenuşăreasă a infrastructurii de transport, după cum au numit-o mai mulţi miniştri ai transporturilor, astfel că trenurile de călători au ajuns să circule în medie cu o viteză de doar 45 km/h, în timp ce cele de marfă parcurg România la o viteză medie de 23 km/h.

Potrivit master-planului general de transport, infrastructura feroviară are nevoie de investiţii de aproape 19 miliarde de euro până în 2030.

În timp ce japonezii testează cele mai noi tehnologii de trenuri bazate pe levitaţie magnetică (Super-Maglev), „rachete“ orizontale care vor atinge viteze de peste 500 de kilometri/oră, iar mai aproape de noi, în Europa, trenurile Eurostar care unesc Londra de Paris şi Bruxelles prin Canalul Mânecii ating viteze de până la 300 de kilometri/oră, în România „ţelul suprem“ este de a avea linii ferate pe care să se circule cu până la 160 de kilometri/oră.

În prezent, potrivit datelor transmise anterior de CFR SA, există doar 313 kilometri de cale ferată pe care se poate circula cu o astfel de viteză, între Bucureşti şi Constanţa, respectiv Bucureşti şi Predeal (se ia în calcul doar un singur sens de mers). Pentru reabilitarea căii ferate Bucureşti - Constanţa, statul a plătit aproape un miliard de euro.

 

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO