Business Construct

Cine a zis că nu se mai fac hipermarketuri?

Cine a zis că nu se mai fac hipermarketuri?

Autor: Mihaela Popescu

27.10.2010, 23:56 102

Toate lanţurile de hipermarketuri vor avea deschideri demagazine noi în 2011. Deşi ritmul de expansiune este la jumătatefaţă de cel înregistrat în 2007 sau 2008, acesta va fi primul an încriză în care proiectele de hipermarketuri noi se dezgheaţă. Dealtfel, la nivelul pieţei, nimeni nu se mai aşteaptă să vadăreluarea ofensivei marilor retaileri alimentari pentru cote depiaţă cu aceeaşi viteză ca în perioada 2006-2008, când reţeleleReal, Kaufland şi Auchan făceau primii paşi în România. Cora,retailerul cel mai puţin expansiv în perioada explozivă aconsumului, îşi ia revanşa anul viitor, când ar putea avea 5inaugurări de magazine.

De partea cealaltă, Carrefour - cel mai mare jucător de pe piaţă -ar putea avea un singur proiect de extindere finalizat anul viitor,în Bucureşti, într-un spaţiu închiriat încă din 2007. Compania nu acomunicat până acum care sunt planurile sale pentru 2011.Retailerul francez a avut în criză cea mai abruptă schimbare destrategie la nivelul expansiunii: de la ritmuri de 7 magazine noipe an, anunţate în planul său de afaceri până în 2012, reţeaua dehipermarketuri a ajuns anul acesta la o singură inaugurare.Consultanţii spun că acesta este al doilea start al expansiuniihipermarkturilor în România, însă va fi sub semnul precauţiei."Este de aşteptat ca de anul viitor să fie reluată dezvoltarealanţurilor de hipermarketuri la nivel local. Mă aştept să văd oexpansiune mai precaută a retailerilor de profil, cu o atenţie maimare nu doar la potenţialul amplasamentelor alese, ci şi laformatele de magazine construite.

Este posibil ca operatorii să-şi facă reţele mixte de magazine prinajustarea formatelor în funcţie de oraşele în care vor intra", adeclarat Ionuţ Pascu, Senior Project Manager al companiei deconsultanţă Roland Berger Strategy Consultants. Volume susŢinute deextindere Contracţia consumului, estimată la 10%, a adus anultrecut scăderi de vânzări în hipermarketurile mai vechi de pepiaţă. De exemplu, Cora, singurul operator străin care nu s-aextins anul trecut, a raportat un declin al vânzărilor de 5% în2009 faţă de 2008. Per ansamblul pieţei, deşi reţelele de profil auraportat creşteri ale afacerilor în 2009, vânzările pe metru pătratîn euro s-au contractat cu 16% faţă de anul anterior, potrivit uneianalize realizate de ZF. Retailerii nu văd încă semnalele uneiredresări a consumului în 2011, din cauza reducerii salariilorbugetarilor cu 25% şi a majorării TVA la 24%, măsuri de austeritatebugetară care ar putea fi menţinute şi anul viitor.

De ce se extind încă hipermarketurile?

"În ultimii doi ani operatorii s-au concentrat pe eficientizareabusinessului în magazinele mai vechi şi nu pe expansiune,angajamentul investi­ţional pentru proiecte noi fiind marecomparativ cu alte segmente din retail. Pentru 2011 au foststabilite strategiile de dezvoltare la nivelul marilor grupuri carecu siguranţă iau în calcul şi pieţele emergente, printre care senumără România, pentru că pe termen mediu şi lung încă se poatemiza pe creşteri de afaceri venite din aceste regiuni", a explicatPascu. Ce argumente pro-expansiune ale hipermarketurilor vedereprezentantul Roland Berger? Chiriile încă în scădere în 2010,costurile cu forţa de muncă sau cele logistice mai reduse faţă denivelul înregistrat anterior crizei sunt câteva dintre beneficiileexpansiunii într-o astfel de perioadă, potrivit lui Ionuţ Pascu. Ogur de oxigen pentru constructori? Cele 19 proiecte noi pentru2011 centralizate de ZF ar putea genera un business de peste 100mil. euro constructorilor agreaţi de retaileri. Printre aceştia senumără firmele IBT ROM Construct SRL - antreprenorul general alproiectului Cora din Drobeta-Turnu Severin - şi Real Design -constructorul centrului comercial Colosseum din Capitală în carevor fi deschise anul viitor magazinele Carrefour şi Leroy Merlin."Creşterea investiţiilor în hipermarketuri poate fi un stimulentpentru businessul constructorilor, dar cu efecte prea mici lanivelul întregului sector de construcţii: segmentul rezidenţial vamerge probabil cu frâna de mână trasă şi în 2011, iar elementelecare ţin de infrastructură nu vor constitui nici ele un sprijinpentru redresarea afacerilor din domeniul construcţiilor", aafirmat Ionuţ Pascu. Ce malluri se ocup În 2011 Cele mai multeinaugurări de magazine vor fi în centre comerciale sau parcuri deretail. De exemplu, Auchan va intra anul viitor în două malluri -Palas din Iaşi şi Polus Center din Constanţa - însă doar în primuldintre acestea va fi chiriaş.

Reprezentanţii Real nu au dat detalii despre planurile deexpansiune pe 2011, precizând doar că pe termen mediu reţeaua vainaugura 2-3 unităţi pe an. Este posibil ca retailerul german sămeargă în special în spaţii închiriate, în parcuri de retail saumalluri, aşa cum a procedat până acum. Odată cu reluareaexpansiunii în 2010, francezii de la Cora au mizat mai mult peparteneriatele cu dezvoltatorii de centre comerciale decât pepropriile proiecte, ceea ce reprezintă o schimbare la nivel destrategie. Proiectele de expansiune pregătite anterior crizei laConstanţa şi Piteşti, oraşe în care reţeaua a achiziţionat douăterenuri în perioada 2007-2008, sunt încă într-un stadiu incipient:la Piteşti retailerul nu are încă autorizaţia de construire, întimp ce în Constanţa nu a fost demarat până acum şantierul pentrunoul magazin, potrivit datelor furnizate de reprezentanţiiautorităţilor locale.

În schimb, Cora a anunţat deschiderea unei unităţi la Constanţaspre finele acestui an, în centrul comercial City Park în care aoperat anterior reţeaua SPAR. De partea cealaltă, Kaufland estesingurul operator care ar putea merge în expansiune doar în spaţiiproprii, de tip "stand alone" (independente de alte formate decomerţ). Reprezentanţii retailerului deţinut de grupul LIDL &Schwarz nu au oferit informaţii despre planurile de expansiune peanul viitor, însă este posibil ca reţeaua să continue extinderea înacelaşi ritm ca în 2010. În urmă cu aproximativ un an, Kaufland aluat un credit de 150 mil. euro de la BERD (Banca Europeană pentruReconstrucţie şi Dezvoltare) pentru finanţarea expansiunii în 20 deoraşe mici. De la momentul accesării creditului şi până în prezentretailerul a deschis aproximativ zece magazine. Kaufland ar puteadeveni în acest an sau în 2011 noul lider al segmentului dehipermarketuri, luând locul francezilor de la Carrefour, datorităpariului său pe expansiune. Carrefour a fost anul trecut cea maimare reţea de profil după vânzări, compania raportând la Ministerulde Finanţe o cifră de afaceri de 1,03 miliarde de euro. Piaţalocală a hipermarketurilor este estimată în prezent la peste 3-3,2miliarde de euro, ceea ce reprezintă aproape jumătate dinvân­zările realizate în retailul modern.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO