♦ Iulius deja a închiriat jumătate din suprafaţa de retail de la viitorul proiect Rivus din Cluj ♦ Iaşiul şi Clujul aşteaptă noi „megamalluri“ în următorii ani ♦ Extinderea Promenada este singurul mare proiect de retail din Bucureşti.
România are un stoc total de retail modern de peste 4,3 milioane de metri pătraţi, din care peste 2,7 milioane de metri pătraţi malluri, iar restul în principal parcuri de retail.
Peste 60% din suprafaţa totală de retail modern este concentrată în primele zece cele mai mari oraşe, cu peste 200.000 de locuitori.
În 2024 se remarcă un declin al pieţei comparativ cu evoluţia înregistrată în 2023, cu un singur proiect - Argeş Mall din Piteşti.
Cu toate acestea, perspectivele rămân încurajatoare, având în vedere că între 2025 şi 2028 câteva centre comerciale mari şi dominante sunt aşteptate să adauge câteva sute de mii de metri pătraţi închiriabili la stocul modern de retail. „Mai este un al doilea centru comercial în Piteşti - este anul Piteştiului, care primeşte din 180.000 mp cât sunt estimaţi probabil pentru anul acesta, cred că Piteşti are 70.000-80.000 mp, deci o valoare semnificativă. Avem aproximativ 110.000 mp în prima jumătate a anului, mai sunt câteva centre comerciale, până în 180.000 mp, care sunt în a doua parte a anului. Şi anul viitor se anunţă iarăşi destul de aglomerat. Sunt aproape 200.000 mp, cu menţiunea că din 2026 încep să apară pe radar marile centre comerciale, a spus Silviu Pop research director pentru CEE & România în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Colliers, la conferinţa ZF Malluri & centre comerciale 2024 realizată de ZF alături de Iulius, Vivo!, NEPI Rockcastle, Veranda, Vantage Towers şi Nhood.
„Chiar din 2025, că anul viitor avem o primă inaugurare, un refurbish foarte mare în Iaşi - ar trebui să se termine Mall of Moldova, este un refurbish şi este o extindere a fostului centru comercial Era Iaşi. Aceasta este poate noutatea acestor ani, au revenit pe tapet aceste dezvotlări mari, cum vedem ce se întâmplă din partea Iulius sau Prime Kapital, în Cluj, Constanţa, Iaşi, acestea sunt semne care arată încrederea în creştere în România.“
„Avem o creştere de 3% a indicatorului de trafic în S1, după ce în 2023 depăşisem 2019, un an reper pre-pandemic. E un apetit în creştere pentru socializare, pentru evenimente, este un mix de experienţe. Depăşim sfera mallului clasic. Avem o nouă direcţie în companie, de a aduce în proiecte experienţe de entertainment şi edutainment. La Cluj am semnat un parteneriat cu o librărie care va fi cea mai mare din ţară, pe 500 mp, pe două niveluri. Avem evenimente, concerte, târguri, expoziţii, colaborări cu muzeul MINA pentru evenimente de artă imersivă. Încercăm să alocăm spaţii, deşi nu avem mult loc liber în centrele noastre, pentru evenimente culturale“, a spus Oana Diaconescu, head of leasing retail, Iulius.
La Rivus Cluj Iulius va investi într-o primă sală de spectacole integrată într-un centru comercial.
„Trei din patru clujeni spun că nu au acces la un brand preferat. Noi deja aveam cereri de închiriere pe centrul de acolo pentru o suprafaţă similară cu alt mall, aşa că ne-am dat seama că există nevoia unui nou centru. Este un mix-use development care include mai multe funcţiuni, vom avea 5 hectare de zonă verde, investim în infrastructură, păstrarea a două clădiri de patrimoniu industrial, o clădire culturală. Nu este doar un mall“, a spus Oana Diaconescu.
Ea a subliniat că deja 50% din suprafaţa de retail de la Rivus este deja contractată.
„Vom avea cea mai mare ancoră de home and deco, avem Jumbo pe 8.000 mp, avem zonă de divertisment de peste 4.000 mp deja semnată, un hype arena pe 2.000 mp. Avem premiere pentru Transilvania de peste 25.000 mp în proiect. Rivus este la al treilea mix-use development, după Palas Iaşi şi Iulius Town Timişoara, care au performat peste aşteptări. Avem o cifră de afaceri de 41,8 mil. euro la Iulius Town Timişoara, de 36 mil. euro la Palas Iaşi şi 34 mil. euro la Iulius Mall Cluj. Este un trend ascendent pe piaţa chiriilor, dar corelat şi cu creşterea traficului, balansat şi de rata inflaţiei, care a crescut anul trecut, preţul materialelor de construcţie, care a crescut tot anul trecut“, a subliniat Oana Diaconescu.