Business Construct

Consiliul Concurenţei recomandă ca durata contractelor pentru lucrări de modernizare, reparaţii şi întreţinere drumuri să fie limitată la maxim 5 ani, după ce a identificat în piaţă contracte cu durata de 10-30 ani sau chiar cu perioadă nespecificată

Consiliul Concurenţei recomandă ca durata contractelor...

Autor: Roxana Rosu

21.10.2021, 14:05 131

Consiliul Concurenţei recomandă ca durata contractelor pentru executarea lucrărilor de modernizare, reparaţii şi întreţinere drumuri şi străzi să fie limitată la maxim cinci ani şi doar în cazuri excepţionale să poată fi prelungită, ceea ce ar permite şi altor jucători să intre pe această piaţă.

Autoritatea face această recomandare în urma finalizării unei analize sectoriale pe piaţa lucrărilor de modernizare, întreţinere şi reparaţii de drumuri şi străzi din municipiile reşedinţă de judeţ din România.

Analiza a identificat o serie de contracte cu durate foarte mari de finalizare: 10 ani (municipiul Târgu Jiu), 12 ani (municipiul Zalău), 20 ani (municipiul Piatra-Neamţ), 30 ani (municipiul Constanţa) sau chiar cu perioadă nespecificată (municipiul Iaşi).

Totodată, autoritatea de concurenţă a remarcat că la nivelul Unităţilor Administrativ Teritoriale (UAT) nu există o aplicare uniform a legislaţiei privind atribuirea lucrărilor.

Astfel, mare parte dintre lucrările de reparaţii şi întreţinere a drumurilor şi străzilor sunt executate de operatori interni (respectiv 14, cu capital al unităţilor administrativ-teritoriale) sau de UAT-uri prin servicii publice specializate organizate în subordinea consiliilor locale (respectiv 8).

În schimb, pentru lucrările de modernizare/reabilitare a drumurilor şi străzilor, care sunt executate, în cea mai mare parte de către operatori cu capital privat/mixt, atribuirea contractelor se realizează de cele mai multe ori prin proceduri de achiziţie publică.

Şi la nivelul Uniunii Europene, modul de atribuire a contractelor pentru lucrările de modernizare, reparaţii şi întreţinere drumuri şi străzi diferă în funcţie de legislaţia specifică din fiecare stat.

În ţări precum Suedia sau Belgia, atribuirea contractelor se face prin licitaţii publice, în timp ce Germania, Austria şi Norvegia permit şi varianta ca lucrările să fie executate de către operatori interni ai municipalităţilor.

În acelaşi timp, analiza a mai relevat faptul că o mare parte a operatorilor care execută lucrări de modernizare, reparaţii şi întreţinere drumuri şi străzi deţin capacităţi proprii de producţie a materialelor necesare realizării lucrărilor (ex.: agregate minerale, mixturi asfaltice, betoane de ciment).

Deşi operatorii specializaţi se pot deplasa oriunde în ţară, pentru a executa lucrări de modernizare, reparaţii şi întreţinere drumuri şi străzi, analiza a arătat că aceştia preferă

contracte în localităţile- regiunile de reşedinţă unde au, de cele mai multe ori, surse proprii de materii prime, utilaje, unde cunosc particularităţile legate de forţa de muncă.

Potrivit Consiliului Concurenţei, valoarea totală a contractelor adjudecate pe piaţa lucrărilor de modernizare, întreţinere şi reparaţii drumuri şi străzi din municipiile reşedinţă de judeţ, din 2016 şi până în prima parte a anului 2019, a fost de 2,27 miliarde lei, remarcându-se regiunea Nord-Vest cu o valoarea totală a contractelor de 549,18 milioane lei, reprezentând 24,18% din total.

La polul opus se află Regiunea Sud, cu o valoarea totală a contractelor adjudecate de 116,3 milioane lei (5,12%).

Municipiile cu cea mai mare valoare a contractelor de lucrări de reparaţii şi întreţinere străzi sunt: Târgu Mureş (168,9 milioane lei), Arad (132,2 milioane lei), Cluj-Napoca (131,7 milioane lei), urmate de Craiova (110,2 milioane lei), Satu Mare (110,1 milioane lei) şi Bucureşti (107,5 milioane lei)

În ceea ce priveşte lucrările de modernizare/reabilitare străzi şi drumuri municipale, cele mai mari valori ale contractelor, la adjudecare, s-au înregistrat în Galaţi (178,4 milioane lei), urmat de Sibiu (103,5 milioane lei) şi Oradea (85,4 milioane lei).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO