Business Construct

Construcţiile cresc, dar abia la toamnă se numără bobocii

Construcţiile cresc, dar abia la toamnă se numără...

Autor: Andreea Neferu

04.06.2015, 00:07 588

Volumul lucrărilor de construcţii a crescut cu circa 13% în primul trimestru comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, semn că industria de profil, una dintre cele mai afectate pe timp de criză, după un declin de peste 40%, dă semne de revenire. Cifrele oficiale de la Institutul Naţional de Statistică pe primul trimestru au venit să confirme practic observaţiile din ultima perioadă ale mai multor jucători din industria construcţiilor, care anunţau creşteri ale vânzărilor în primele luni, datorită atât condiţiilor meteo favorabile, cât şi deblocării investiţiilor private. Cât de reală şi sustenabilă este însă această creştere din prima parte a lui 2015?

„Să nu ne îmbătăm cu apă rece şi să nu ne grăbim să proclamăm că industria construcţiilor este din nou pe val. Abia la toamnă se numără bobocii”, îmi spunea recent un manager din sectorul materialelor de construcţii, remarcând şi el faptul că prima parte a anului a fost una mai bună, dar că este o perioadă prea puţin relevantă în ecua­ţia întregului an pentru a spune cu siguranţă că luminiţa de la capătul tunelului se vede deja. Abia la finalul toamnei, când sezonul de construcţii se încheie, jucătorii din domeniu vor putea trage linie şi să spună dacă într-adevăr 2015 a marcat adevărata ieşire din criză pentru un sector care a ajuns la „doar” 9 mld. euro anual, în condiţiile în care în boom se ridica la 15 mld. euro.

De ce este atât de important ca industria construcţiilor să-şi revină cât mai repede cu putinţă?

„Un euro cheltuit în construcţii generează alţi trei euro în economie“, a spus Mihai Rohan, preşedintele patronatului din industria cimentului CIROM, în cadrul conferinţei ZF Construction & Infrastructure Summit ’15, care a avut loc la finalul lunii mai. Cu alte cuvinte, factorul de multiplicare al industriei construcţiilor este unul dintre cele mai mari la nivelul PIB-ului, având în vedere că acest sector are un puternic impact economic şi social atât pe termen scurt, cât şi pe termen mediu şi lung. Un singur exemplu: construcţia unei şosele, a unei autostrăzi se va resimţi imediat în economie şi va crea şi noi locuri de muncă, având de asemenea potenţialul de a atrage noi investiţii pe termen mediu şi lung - un investitor îşi va deschide un depozit sau o fabrică pe traseul autostrăzii pentru că îi va fi mai uşor astfel să transporte mărfurile, iar de aici încolo iarăşi se vor crea noi posturi. Plus că la un kilometru de autostradă nu lucrează efectiv numai 500 de oameni, ci poate un număr dublu în fabricile care furnizează materie primă. Din păcate însă, proiectele de infrastructură, care ar putea susţine din plin în primă fază sectorul construcţiilor, se lasă aşteptate, astfel că avansul din primul trimestru al anului se datorează aproape exclusiv investiţiilor din sectorul privat, şi acelea insuficiente momentan. Mecanismul prin care industria construcţiilor poate fi stimulată este simplu de înţeles şi relativ simplu de implementat. Investiţiile publice atrag şi investiţii private. Important este însă ca toţi cei care au pe mână investiţiile publice să-l înţeleagă şi ei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO