Business Construct

Consum record de caramizi

Consum record de caramizi

Iulian MANGALAGIU, directorul general al Ceramica Iasi: Producatorii romani nu au reusit sa tina pasul cu cererea din piata - de aici si volumul mare de importuri, de aproximativ 25% din totalul pietei de zidarie. Unul din motivele principale este faptul ca o investitie in acest domeniu dureaza intre unul si doi ani, timp in care ritmul de dezvoltare al pietei se poate modifica rapid.

31.01.2008, 19:06 189

Piata de caramizi a avut in ultimii trei ani o ascensiune puternica, cu cresteri anuale de 15-30%, situatie care i-a determinat pe producatorii de profil sa investeasca incontinuu in majorarea capacitatilor de productie. Cu toate acestea, producatorii de caramizi sunt in continuare depasiti de consumul de pe piata, situatie care a condus la cresterea importurilor pana la 25-30%.
"Producatorii romani nu au reusit sa tina pasul cu cererea din piata - de aici si volumul mare de importuri, de aproximativ 25% din totalul pietei de zidarie. Unul din motivele principale este faptul ca o investitie in acest domeniu dureaza intre unul si doi ani, timp in care ritmul de dezvoltare al pietei se poate modifica rapid", a declarat Iulian Mangalagiu, directorul general al Ceramica Iasi. Potrivit lui, importul de caramizi va continua si anul acesta, in ciuda investitiilor pe care le au in derulare producatorii de profil.
"Ceramica Iasi s-a straduit anul trecut sa faca fata cererilor de pe piata, dar nu poate garanta acest lucru pentru 2008, pentru ca avem o capacitate de productie limitata", explica Mangalagiu.
Cu aceeasi situatie se confrunta si Wienerberger, cel mai mare producator de caramizi de pe piata, care desi detine trei fabrici pe piata locala - una dintre ele urmand sa ajunga la capacitate maxima anul acesta- inca importa caramizi de la fabrica din Ungaria.
"Continuam sa importam de la fabrica din Ungaria pentru a satisface cererea de pe piata interna, unde nu reusim sa acoperim cererea. Fabrica de la Tritenii de Jos a inceput productia la sfarsitul anului trecut si va ajunge sa lucreze la capacitate maxima in a doua jumatatea a anului acesta", spune Daniel Catanas, directorul general al Wienerberger Sisteme de Caramizi, subsidiara locala a producatorului austriac Wienerberger. Compania a investit circa 20 de milioane de euro in construirea fabricii de la Tritenii de Jos, din judetul Cluj, care va avea o capacitate de productie de 140 de milioane de formate. Wienerberger a anuntat in urma cu doi ani ca intentioneaza sa deschida cel putin cinci fabrici pe piata locala, in functie de evolutia pietei.
"Suntem in continuare interesati sa deschidem noi fabrici pe piata locala, insa e foarte greu sa gasim o suprafata mare de teren care sa aiba resurse suficiente de materie prima. In plus, nu mai exista suprafete mari de teren care sa fie achizitionate de la un singur proprietar", afirma Catanas.
"Anul trecut am produs si vandut 250.000 de metri cubi de zidarii, in crestere cu 18% fata de 2006, cresterea datorandu-se in principal cresterii productivitatii. Vanzarea s-a derulat liniar, inclusiv in lunile care traditional sunt considerate extrasezon, iar stocurile au fost minime tot timpul anului. Insa, cererea a fost mult mai mare decat posibilitatile noastre", spune si Nicolae Neag, directorul general al Siceram din Sighisoara. Compania va incepe in ultima parte a anului lucrarile la o noua fabrica de zidarii, placaje si pardoseli din ceramica, investitie ce va fi finalizata la sfarsitul lui 2009. "La ora actuala, cu toate imbunatatirile aduse in aceasta iarna, capacitatea productiei de zidarie este de 850 de metri cubi pe zi", precizeaza Neag.


Piata de 240 de milioane de euro
Piata de caramizi a inregistrat anul trecut o crestere de 30%, dublu fata de previziunile initiale, pana la circa 200 de milioane de euro, datorita majorarii investitiilor din sectorul rezidential. Cele mai cautate produse de zidarie au fost blocurile ceramice, care sunt caramizi de dimensiuni mai mari comparativ cu formatele clasice si dispun de un grad de izolare termica si fonica mai ridicat.
"Piata de caramizi a crescut anul trecut cu circa 30%, dublu fata de previziunile initiale, unul dintre principalii factori de crestere fiind investitiile de pe piata imobiliara, cumulat cu investitiile romanilor care lucreaza in strainatate", afirma Catanas de la Wienerberger.
Concluzia este sustinuta si de Mangalagiu care con?side?ra ca din cele sapte miliarde de euro pe care i-au introdus in tara muncitorii romani care lucreaza in strainatate, o mare parte a fost repartizata pentru dezvoltarea unor proiecte rezidentiale individuale.
In plus, vremea calda din perioada iernii a incurajat constructorii sa inceapa lucrarile mult mai devreme in comparatie cu anii anteriori.
"Estimam ca piata caramizilor a crescut in 2007 cu aproximativ 25% in raport cu anul 2006, ajungand la circa 2,5 milioane de metri cubi, intr-o piata totala de materiale de zidarie de aproximativ 5 milioane de metri cubi. Principalul resort al cresterii il constituie dezvoltarea segmentului rezidential, atat in mediul urban cat si in mediu rural", spune Mangalagiu. Astfel, piata de caramizi va creste anul acesta cu circa 15%, pana la 240-250 de milioane de euro, un avans mai puternic fiind mai greu de inregistrat din cauza limitarilor de productie. Un alt factor care a condus la cresterea consumului de caramizi a fost si echilibrarea preturilor in raport cu materialele de constructii din BCA (Beton Celular Autoclavizat).
Astfel, daca in anii precedenti caramida era mai scumpa chiar si cu 20% fata de BCA, in prezent caramida poate fi chiar si mai ieftina. Pretul mediu la caramizi este in prezent de circa 350 de lei (100 de euro), in crestere cu circa 10% fata de anul trecut.
Insa, cresterea barilului de petrol la peste 100 de dolari si majorarea preturilor la energie cu cel putin 30% vor aduce un nou val de cresteri ale preturilor de circa 10-15%.


Importurile inghit 25% din piata
"Circa 25% din cererea de caramizi din 2007 a fost furnizata din import. Tarile din care s-a importat cel mai mult sunt Ungaria, Croatia si Serbia. In cursul anului 2008 o parte dintre producatori isi vor mari capacitatile de productie si de aceea ne asteptam ca ponderea importurilor sa scada", explica Managalagiu. Practic, valoarea importurilor si-a redus ponderea de la 30%, cat a fost inregistrat in 2006.
Datele financiare ale companiei Ceramica la 30 septembrie 2007 indica o cifra de afaceri neta de 11 milioane de euro, cu 22% mai mare fata de anul anterior si un profit net de 3,3 mil. euro, cu 55% mai ridicat decat in aceeasi perioada a anului precedent.
"Evolutia vanzarilor a fost influentata de cresterea pietei, insa n-ar fi fost posibila fara investitiile facute in cursul anului 2006 intr-o noua linie de productie a blocurilor ceramice", explica Mangalagiu.
Ceramica Iasi a finalizat la inceputul anului trecut o investitie de 7,5 milioane de euro intr-o noua linie de productie a blocurilor ceramice. Investitia consta in realizarea unei noi capacitati de productie, intr-un flux continuu, complet automatizat.
"Ne propunem ca in 2008 sa crestem odata cu piata, desi cresterea ne va fi limitata de capacitatea de productie pe care o avem in acest moment. Ne vom stradui sa satisfacem cat mai bine cererile partenerilor nostri, atat din punct de vedere cantitativ, cat si calitativ. Pentru noi, anul 2008 este un an de reasezare in piata", spune directorul general al Ceramica Iasi.
Compania va incepe anul acesta un program de investitii in cresterea cu circa 65% a capacitatii de productie, in cresterea gradului de informatizare al companiei si in servicii catre partenerii nostri (in special logistice si financiare), in care va investi circa 15 milioane de euro.
Fondurile pentru investitii vor proveni din majorarea de capital derulata dupa preluarea companiei de catre fondul de investitii american Advent International.
In plus, conducerea companiei se gandeste sa mai stranga alte resurse financiare, cel mai probabil prin impru-?muturi la banci, pentru a-si dubla capacitatea de productie.
In prezent, Ceramica Iasi are o capacitate de productie de circa 160.000 de metri cubi anual.
Wienerberger, cel mai mare producator de pe piata, are in prezent o capacitate de productie instalata de circa 520 de milioane de bucati, la care se adauga importurile. Austriecii au investit pana in prezent circa 60 de milioane de euro pe piata locala si vor sa continue investitiile in noi capacitati de productie.
Investitiile Wienerberger din ultimii ani s-au resimtit puternic in evolutia cifrei de afaceri din 2006, cand a ajuns la 46,4 milioane de euro, echivalentul a 2% din totalul ve?niturilor grupului austriac, in crestere cu 60% fata de anul precedent, in timp ce profitul net s-a triplat pana la 6 mi?lioane de euro.
Una dintre problemele cu care se confrunta Wienerberger este lipsa de personal calificat.
"Nu luam forta de munca de la competitori pentru ca avem un sistem propriu de productie, care nu se mai regaseste pe piata locala. Nu exista forta de munca specializata si derulam programe de pregatire care dureaza circa 6-8 luni"
Producatorul de materiale de constructii Siceram din Sighisoara si-a bazat cresterea de 8,5% a cifrei de afaceri de anul trecut, pana la circa 16,7 milioane de euro, exclusiv din vanzarile de caramizi.
"Cifra de afaceri a Siceram a crescut cu 8,5% anul trecut, cresterea datorandu-se in totalitate cresterii de la zidarii. Anul trecut am vandut putine invelitori deoarece fabrica de tigla a fost mult timp oprita pentru retehnologizare", spune Nicolae Neag de la Siceram.
"Pentru anul acesta, anticipam o crestere a cifrei de afaceri de circa 15% fata de anul trecut, crestere datorata in principal punerii in functiune a noii fabrici de tigla, prevazuta a avea loc in prima jumatate a anului", adauga Neag.
Noua fabrica de tigla, realizata cu utilaje de la producatorul italian Terra Rosa, va avea o capacitate de un milion de metri patrati pe an, in urma unei investitii de 14 milioane de euro si va realiza pentru prima data in Romania si in Europa de Est tigla ceramica de 10 bucati pe metrul patrat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO