Business Construct

Cover: Ofensiva metalului pe piata tiglei

Cover: Ofensiva metalului pe piata tiglei

Andrei Sulyok, director general Lindab Romania

27.09.2007, 21:32 55

Tiglele metalice, care au in prezent o pondere de 61% din valoarea vanzarilor de invelitori realizate vor domina si in urmatorii ani piata de profil, atata timp cat nivelul investitiilor din constructii va fi in crestere.
"Pozitia dominanta a tiglelor metalice in ceea ce priveste sistemele de invelitori este o pozitie castigata in timp si o situatie ireversibila, avand in vedere conditiile meteorologice din Romania, care favorizeaza vanzarea acestui tip de tigla. In plus, invelitorile metalice sunt solutii traditionale in majoritatea zonelor din Romania", a declarat Andrei Sulyok, directorul general al Lindab Romania.
Spre comparatie, tiglele din beton au avut o pondere de 19% din piata in 2006, in timp ce 13% a fost detinut de invelitorile bituminoase si doar 7% pe tigla ceramica, potrivit unui studiu realizat de Neomar Consulting.
"Pana in 2010 estimam o crestere a pietei constructiilor de minimum 12-15% pana in 2010, avand in vedere investitiile care se vor derula prin programele sectoriale de dezvoltare, precum si datorita investitiilor de pe piata rezidentiala", afirma Sulyok. Potrivit reprezentantilor Lindab, anul acesta a fost unul atipic, in care s-a inregistrat o iarna blanda si in care s-a lucrat ca in sezonul de varf. "In lunile iulie si august, canicula a afectat vanzarile de tigla, pentru ca cei care lucrau in exterior nu se puteau apropia de sistemul de invelitori care frigea. In plus, restrictiile de circulatie, in care vehiculele de peste 7,5 tone nu puteau circula intre orele 10:00-20:00. Practic, nu se putea monta tigla metalica intre orele 12:00 si 18:00", explica Sulyok. Lindab Romania a realizat in primul semestru o cifra de afaceri de 17,7 milioane de euro, in crestere cu 42% fata de valoarea obtinuta in aceeasi perioada a anului trecut. Ritmul de crestere s-a mentinut si in lunile iulie si august, dar cu o crestere mai redusa fata de primele luni.

Compania si-a dublat capacitatea de productie
Lindab a investit recent circa 400.000 de euro pentru dublarea capacitatilor de productie, prin dezvoltarea in Romania a unei noi game de profile de tigle metalice adresate clientilor cu venituri medii.
Noua gama, Lindab Skane, se deosebeste de Lindab Nodric, produsul premium al companiei, printr-o suprafata utila a tiglei cu 10% mai mare si un pret mai scazut cu 15-20%. Noua linie de productie inaugurata are o capacitate de 2.000.000 de metri patrati pe an. "Anul acesta am luat decizia de a dubla capacitatile de productie, pentru ca am dorit sa avem un produs de masa, pe langa cel premium, care se adreseaza unei paturi mai largi de clienti, precum persoane fizice cu venituri medii, dar si developeri de proiecte rezidentiale din piata", explica Sulyok. Inainte de a majora capacitatea de productie, se lucra in trei schimburi in fiecare zi si circa 70-80% din productie era livrata pe piata. "Noua linie de productie are o capacitate de doua milioane de metri patrati si impreuna cu cea existenta va asigura necesarul de vanzari pentru urmatorii doi-trei ani", afirma reprezentantii Lindab.

Castiga teren in Ardeal si Banat
Tigla metalica este un produs traditional pe pietele din Moldova si Muntenia, insa acest produs a reusit sa patrunda in ultimii ani si in zone in care se utilizeaza preponderent tigla din beton sau ceramica. "Sunt zone geografice unde tabla este un material de constructii traditional, cum sunt zona de sud a tarii si zona Moldovei. In aceste arii geografice, clientii sunt mult mai dispusi sa cumpere invelitori de tip tigla metalica. Chiar si in zona Ardealului si a Banatului, unde se utilizeaza preponderent tigla ceramica, optiunea s-a modificat catre tigla metalica", observa Sulyok.
Potrivit lui, ceea ce se intampla acum in Banat si Ardeal poate fi comparat cu ceea ce s-a intamplat atunci cand au intrat pe piata locala peretii de gips-carton. Acest produs a fost privit cu reticenta de de romani, dar acum vanzarile cresc considerabil in fiecare an, pentru ca producatorii de tigla ceramica au pierdut pasul cu tehnologia.
Compania a investit pana in prezent 9,4 milioane de euro in linii si instalatii de productie pentru tabla cutata trapezoidala, elemente de tinichigerie, accesorii pentru intregirea sistemelor de ventilatie, casete ornamentale de fatada, asamblarea portilor de garaj, casete structurale de perete, grinzi usoare, tigla metalica Skane. In ultimii ani, datorita cresterii puternice a pietei au fost anuntate investitii masive in noi capacitati de productie de invelitori, fiind una dintre cele mai competitive din intreg sectorul constructiilor. "Piata invelitorilor metalice a devenit tot mai concurentiala din punct de vedere numeric, insa nu neaparat si calitativ", explica Sulyok.
Piata invelitorilor de acoperis va depasi in acest an 130 de milioane de euro, mai mult cu 40% fata de anul trecut. Insa nu toate companiile beneficiaza de acest ritm de crestere, avand in vedere ca preferintele pentru acoperisuri s-au concentrat asupra tiglei metalice. Ca urmare a trendului ascendent al acoperisurilor, companiile consacrate pe piata invelitorilor din Romania si-au imbunatatit oferta pentru a face fata concurentei. Cele mai mari vanzari de invelitori sunt realizate in zona de centru, Bucuresti, nord-vest si sud. Fiecare tip de invelitori se axeaza pe anumite regiuni, in functie de specificul constructiilor si de conditiile de mediu. Ca urmare, trei zone cumuleaza jumatate din totalul suprafetei comercializate de invelitori - centrul tarii (19%), Bucuresti (16%) si nord-vest (16%).

Piata de ventilatii, inca la inceput
Divizia de ventilatii detine o pondere de 5% din cifra de afaceri a Lindab Romania, urmand ca in urmatorii trei ani sa creasca cu circa 1-2%. Lindab a deschis anul acesta doua centre de vanzare dedicate exclusiv sistemelor de ventilatie in Floresti, judetul Cluj si la Constanta. "Vrem sa fim cat mai aproape de firmele de instalatii si de constructii din tara si de aceea ne-am propus sa dezvoltam intr-o perioada scurta o retea nationala puternica de centre de vanzare a produselor de ventilatie Lindab", precizeaza Sulyok. Urmatoarele locatii planificate sunt Timisoara, Bacau si Bucuresti. Aceste centre vor deservi zonele de dezvoltare din vestul, nord-estul si sudul Romaniei, fiecare din ele putand acoperi o zona de aproximativ 150 km distanta fata de orasele in care sunt locate.
Oficialii Lindab iau in considerare deschiderea unei noi unitati de productie de sisteme de ventilatie intr-unul dintre orasele din provincie, unul din orasele luate in considerare fiind Clujul. "Vom investi intr-o capacitate de productie de sisteme de ventilatie cand volumul de vanzari va necesita o astfel de decizie. Cred ca mai devreme de doi ani de zile nu vom porni o investitie intr-o unitate de productie", afirma reprezentantii Lindab.
"Inca n-am hotarat daca noua unitate de productie de sisteme de ventilatie va fi la Cluj, insa in mod cert va fi la o distanta mai mare de 400 de kilometri de Bucuresti, pentru a diminua costurile de transport. Ventilatiile sunt produse voluminoase care au un cost de transport ridicat, intre 10-40%, in functie de model si marime", explica Sulyok.
Sistemele de ventilatie sunt cel mai des solicitate in cadrul unitatilor de productie, spatiilor logistice si centrelor comerciale, dar mai putin in cadrul sectoarelor rezidentiale si de birouri. "Avand in vedere spatiile mici pe care le rezerva dezvoltatorii pentru sistemul de ventilatie, din cauza economiilor pentru inaltime, nu putem vorbi de o cerere ridicata din partea acestor sectoare", mentioneaza Sulyok.
In prezent sunt foarte putine cladiri de birouri care au un sistem de ventilatie care sa asigure necesarul de aer proaspat in cladire. Practic, cei care sunt proprietarii unui imobil fara un sistem de ventilatie performant vor pierde bani, pentru ca nu vor mai putea inchiria cladirea la preturile din prezent.
Intre Suedia si Romania exista un decalaj enorm in ceea ce priveste calitatea constructiei. Orice cladire publica trebuie sa aiba un sistem de ventilatii performant si in cazul in care nu exista ventilatii in cadrul proiectului nu se acorda autorizatia de constructie, potrivit managerului de la Lindab.
Compania va investi in urmatorii ani in extinderea portofoliului de produse de pe piata romaneasca, proces inceput anul trecut cand Lindab a investit circa 400.000 de euro intr-o linie de productie de casete structurale pentru constructii, singura de acest gen a grupului Lindab.
Linia de productie are o capacitate anuala de productie de un milion de metri patrati, casetele structurale fiind adresate atat spatiilor industriale mari, cat si celor comerciale, de tip hipermarket si supermarket.
"In urmatorii ani, investitiile noastre se vor orienta catre profilele usoare, folosite pentru sistemele de pereti, fiind un sector care se va dezvolta in urmatorii ani, precum si in structuri metalice din profile laminate la rece", afirma Sulyok.
Grupul Lindab nu intentioneaza in prezent sa faca o achizitie pe piata locala, insa este deschis oricarei oportunitati care apare in urmatorii ani.
"In ceea ce priveste posibile achizitii pe piata romaneasca, grupul ia in considerare orice oportunitate, insa Romania nu este una din tintele Lindab. Vom cumpara firme in cazul in care ne ofera accesul catre o piata in care nu suntem prezenti sau pentru a ne diversifica portofoliul de clienti, ceea ce nu e cazul pietei locale", spune directorul general al companiei.

Proces de evaluare continuu pentru angajati
In cadrul companiei Lindab, angajatii sunt supusi unui proces continuu de evaluare, pentru a vedea necesitatile de training ale fiecaruia, avand in vedere criza fortei de munca de pe piata constructiilor si lipsa de specialisti din domeniu.
"Criza fortei de munca de pe piata constructiilor este generata in mare parte de catre unii dintre angajatori care nu ofera conditii salariatilor. Un muncitor are in prezent destule surse de informare pentru a compara salariul pe care il obtine in Romania cu cel de pe piete consacrate din Irlanda, Spania sau Italia", explica Sulyok.
De exemplu, desi preturile solicitate pentru locuinte sunt similare cu cele din tarile vest-europene, constructorul roman nu ofera si un salariu apropiat cu cel de afara. In mod cert, daca muncitorii romani ar avea conditii bune in Romania nu ar pleca, afirma reprezentantii Lindab.
"In plus exista foarte multe firme de apartament, care nu au cheltuieli si folosesc forta de munca la negru. Un muncitor devine calificat dupa o perioada de pregatire de circa 3-6 luni in cadrul firmei si daca dupa aceasta perioada nu i se ofera conditii ca sa ramana in continuare este o investitie pierduta", conchide Sulyok.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO