Business Construct

Cover story: Cand se va sparge zidul crizei

Cover story: Cand se va sparge zidul crizei
23.03.2010, 15:25 171

Iulian Mangalagiu, directorul general al Ceramica Iasi, unuldintre cei mai importanti producatori de caramizi de pe piata,trage concluziile dupa un an de criza in constructii si consideraca "dupa un lung sir de ani de crestere, cand estimarile pareauusor de facut, ne aflam pentru a doua oara in situatia in care unan a devenit termen lung pentru previziuni din cauza multitudiniifactorilor implicati". Cu alte cuvinte, si 2010 este o enigmapentru producatorii de materiale de constructii, in conditiile incare nu au o viziune pe termen lung a evolutiei economieilocale.

Totusi, salvarea asteptata de toata suflarea din constructiieste semestrul doi, cand s-ar putea revigora investitiile finantatede Guvern, precum si cele din imobiliare blocate in 2009. "Credemca din a doua jumatate a acestui an, chiar daca cu pasi timizi,piata isi va relua cursul de crestere si va avea o cresteresanatoasa in urmatorii trei ani, cu o medie situata intre 5 si10%", considera directorul general al Ceramica Iasi, care detine brandul de caramizi Brikston.

Pe langa declinul investitiilor in infrastructura si in sectorulimobiliar, companiile din constructii au fost afectate si de ceamai grea iarna din ultimii 20 de ani.

"Piata constructiilor a avut o scadere in primele doua luni aleanului intre 30% si 70% fata de 2009, in functie de zona geograficasi de aplicatii. Estimam ca piata va avea o scadere in primajumatate de an fata de anul trecut, din cauza contextului economicactual, dar si din cauza anotimpului friguros cu temperaturi maiscazute decat in anii trecuti. Consideram ca in a doua jumatate aanului vom avea o crestere a pietei datorita deschideriiproiectelor finantate din buget, dar si a investitiilor privatecare se vor accentua spre sfarsitul anului", sustineMangalagiu.

Consum in scadere cu 30%. Piata de caramizi ascazut anul trecut cu circa 30% in volum, pana la 1,7 milioane demetri cubi, si in valoare cu 45%, 130-140 mil. euro, din cauzadisparitiei marilor proiecte rezidentiale, consumul fiind sustinutin principal de investitiile individuale, realizate mai ales demuncitorii romani care lucreaza in strainatate.

"Scaderea in volum a pietei a fost influentata de temperareacreditarii, determinata deopotriva de cresterea restrictiilor laacordarea creditelor catre firmele din sectorul constructiilor side prudenta clientilor persoane fizice, cauzata deimpredictibilitatea veniturilor si de asteptarea acestora capreturile sa-si continue scaderea", explica directorul general alCeramica Iasi, companie detinuta de fondul de investitii americanAdvent International. Americanii au o prezenta puternica insectorul constructiilor avand in portofoliu si producatorul devopsele si adezivi Deutek.

Impactul crizei s-a resimtit anul trecut si la nivelulpreturilor, care au scazut in medie cu cel putin 15%, odata cuacutizarea competitiei pe piata materialelor de zidarie, undeproducatorii de caramida concureaza si cu cei din industria de BCA(beton celular autoclavizat). "Pe termen lung, aceste politici depret ar putea ajunge sa afecteze nu numai profitabilitatea companiilor din sectorul constructiilor(producatori, comercianti sau firme de constructii), ci chiarsansele acestora de a supravietui crizei. Pe de alta parte,scaderea preturilor a avut si un efect pozitiv: proiectelerezidentiale individuale care si-au urmat cursul pot oferi preturimai mici beneficiarilor finali", afirma Mangalagiu.

Revenirea, "inevitabila". Populatia cu veniturimedii, cea care a sustinut boomul economic din perioada 2004-2008,se afla in prezent in stand-by, in asteptarea relansarii creditariisi a unor locuri de munca mai sigure.

"Clasa sociala cu venituri medii, care a propulsat piatarezidentiala in anii trecuti si care acum nu mai investeste inspecial din cauza insecuritatii locului de munca si rigidizariimodului de acordare de imprumuturi de catre banci va incepe din nousa investeasca de indata ce barierele mentionate anterior se vorridica, pentru ca nevoia de locuinte exista", considera oficialulCeramica Iasi.

El considera ca revenirea cresterii pentru consumul de materialede constructii este inevitabila, pentru ca in Romania exista incontinuare un deficit mare de locuinte, iar oferta va trebui sasatisfaca in cat mai mare masura cererea "latenta" existenta.

Luna august a fost declarata la unison de toti producatorii demateriale de constructii cea mai buna din 2009, datoritainvestitiilor realizate de muncitorii romani care lucreaza instrainatate si s-au intors in Romania in vacanta. Insa per total,in 2009 remiterile muncitorilor romani au scazut cu circa 30% fatade 2008, fapt care s-a resimtit si in industria constructiilor.

De altfel cresterea pietei de zidarie depinde si decresterea economica a tarilor in care muncesc romanii care trimitbani acasa, in aceeasi masura in care Guvernul va avea capacitateade a gestiona criza la toate nivelurile si bancile vor relaxaconditiile de creditare pentru firme.

Chiar daca exista potential de crestere, consumatorii sunt inexpectativa din cauza majorarii ratei somajului pana la 8,3% infebruarie, a nesigurantei locurilor de munca si a politicilorbugetare salariale. Castigurile functionarilor din administratie aucrescut cu 10% in luna ianuarie comparativ cu aceeasi perioada aanului trecut, urmand trendul din 2009, cand angajatii din sectorulpublic au ajuns la venituri salariale lunare cu aproape 60% maimari decat media pe economie.

"S-a creat un efect de domino in economie, cauzat si de«umflarea» mediatica a efectelor crizei, ce a determinat la nivelindividual cresterea prudentei, reconsiderarea nevoilor, reducereacheltuielilor si, in ultima instanta, amanarea proiectelorrezidentiale. De aceea, problema o constituie deocamdataconvertirea nevoii de locuinte in cerere", consideraMangalagiu.

Export in Ucraina si Moldova. Ceramica Iasi afinalizat anul trecut o investitie de 30 de milioane de euro intr-onoua sectie de preparare a materiei prime si de productie ablocurilor ceramice, cu o capacitate de productie de de 480.000 demetri cubi, potrivit ultimelor date disponibile. In paralel,compania a oprit temporar productia de tigla si accesorii pentruacoperisuri, care se realizau intr-o sectie cu tehnologieneperformanta. "In 2009, vanzarile de tigle ceramice au avut opondere foarte mica in businessul nostru, caramizile si blocuriceramice fiind predominante", afirma Mangalagiu.

Ceramica Iasi, listata pe bursa RASDAQ, a realizat in 2008 ocifra de afaceri de 15,8 mil. euro si nu a publicat incarezultatele financiare finale ale anului 2009, insa businessul afost in scadere. La jumatatea anului trecut, reprezentantiicompaniei sperau sa mentina nivelul cifrei de afaceri similar cucel din 2008, in ciuda scaderii pietei cu 30%.

"Cifra de afaceri din 2009 a fost afectata de evolutiadefavorabila a cursului de schimb leu-euro, de cererea scazutacauzata de criza pietei constructiilor, precum si de scaderile depreturi ale materialelor pentru zidarii."

Pentru anul acesta, compania din Iasi are in plan patrunderea pepietele din Republica Moldova si Ucraina si sa extinda gama deproduse, in timp ce investitiile vor fi minore, fiind prevazutedoar finalizari sau perfectionari ale investitiilor din perioadaanterioara.

Target: vanzari ca anul trecut. Compania si-apropus pentru anul acesta ca volumele vandute in 2010 sa fie celputin egale cu cele din 2009, luand in calcul o stabilizare adistributiei si faptul ca incepand cu partea a doua a anului trecutCeramica a dezvoltat gama de produse si a marit performanteleproduselor din portofoliu.

"Pe fondul unei piete in criza, in care focusul este pe pret,2010 va fi un an al actiunilor care vizeaza detaliul, atentianoastra concentrandu-se pe reducerea costurilor si pe utilizareacat mai eficienta a capacitatilor de productie puse in functiuneanul trecut", spune Mangalagiu.

Doar jumatate din angajati. Ceramica Iasi aramas la sfarsitul anului trecut cu aproximativ 230 de angajati,jumatate fata de cele 430 de persoane care lucrau la inceputulanului 2008, din cauza procesului de restructurare inceput in 2009, dar si a retehnologizariiderulate in ultimii doi ani.

"Anul acesta nu vom face restructurari pentru ca am ajuns la unnivel organizational optim tinand cont de capacitatile de productiepe care le avem. In acelasi timp ne pregatim pentru crestereapietei materialelor de constructii pe care o asteptam in perioadaurmatoare", afirma Mangalagiu, care sustine ca procesul derestructurarea a fost finalizat prin oprirea functionarii liniei deproductie a tiglelor ceramice, care a permis reducereacheltuielilor cu personalul si cu exploatarea unei linii mai putinperformante.

Guvernul trebuie sa investeasca. Manga-lagiusustine ca Guvernul ar trebui sa se focuseze pe masuri care sa deaincredere investitorilor in potentialul de dezvoltare al Romaniei,astfel incat sa creeze macar acelasi cadru din anii 2004-2005, candrata somajului a scazut in fiecare an, iar investitorii se bateaupe locatii ca sa construiasca.

"Capacitatea de actiune a Guvernului este diminuata atat delipsa viziunii, cat si de nevoia de a rezolva urgent problemepunctuale , pentru care directioneaza catre consum imediat fonduricare ar trebui alocate investitiilor."

Directorul Ceramica Iasi considera ca investitiile depind foartemult si de gradul de dezvoltare al infrastructurii si utilitatilor,lucruri de care alte tari din regiune se ocupa cu precadere, pecand Romania nu se poate lauda cu mai mult de 250 km construiti inultimii 20 de ani.

Ce au facut competitorii. Declinul consumului de materiale dezidarie a afectat si businessul celui mai mare jucator de pe piatade caramizi, grupul austriac Wienerberger, care a inchis temporarla inceputul verii fabricile de caramizi de la Tritenii de Jos(Cluj) si Gura Ocnitei (Dambovita).

Wienerberger Sisteme de Caramizi, cu afaceri de 77 mil. euro in2009, a fost astfel nevoit sa inchida doua dintre cele treifabrici, fiind mentinuta deschisa doar unitatea de productie de laSibiu, datorita pozitiei strategice in care se afla din punct devedere logistic. De altfel, potrivit raportului anual al grupului,inchiderea fabricilor din 2009 s-a resimtit si in vanzari, care auavut o scadere abrupta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO