Business Construct

Cover story: Tine pariul pe constructii

no title

Ionel Giuglea, directorul general al companiei Alpine Romania, filiala locala a grupului austriac Alpine

26.11.2008, 21:48 176

Compania austriaca de constructii Alpine, una dintre cele mai dinamice de pe piata locala, si-a bugetat pentru urmatorii ani o crestere de circa 10-15%, chiar daca previziunile pentru piata constructiilor nu sunt prea optimiste.

"Nu am pierdut niciodata un pariu, pentru ca nu am pus pariuri in care nu am avut informatia totala. Momentul care tocmai a trecut a fost unul nesatos si cred ca piata constructiilor se va stabiliza incepand cu anul viitor. Nu vom fi afectati de criza pentru ca am avut o dezvoltare controlata", afirma Ionel Giuglea, care a ocupat functia de director general al Alpine SA in perioada 2001-2007 si a revenit recent la aceasta functie dupa o pauza de un an si jumatate.
Giuglea a ocupat in aceasta perioada functia de managing director in cadrul diviziei locale a dezvoltatorului imobiliar austriac Raiffeisen Evolution si a fost implicat in intensificarea procedurilor de incepere a proiectului mixt Floreasca City din Capitala, care va atrage investitii de 200-250 de milioane de euro si in achizitionarea unui teren de 90 de milioane de euro de la Petrom. S-a intors recent la Alpine deoarece considera constructiile un domeniu mult mai dinamic decat cel imobiliar.
Alpine va ajunge anul acesta la o cifra de afaceri de 80-85 de milioane de euro, dublu fata de anul precedent, datorita contractelor aflate in derulare, urmand ca in 2009 afacerile companiei sa ajunga la circa 90-95 de milioane de euro.
"Ceea ce se intampla acum nu este o criza, este o revenire la normalitate. Bancile acorda in continuare credite, insa numai in conditii de siguranta. Cresterea de 30% a pietei constructiilor nu era sustenabila pe termen lung, astfel incat piata se intoarce la o evolutie normala si in continuare este enorm de lucru in constructii. Criza poate sa tina si cinci ani si Romania nu se va plange ca nu este de lucru in constructii", spune Giuglea.
 
Strategia de dezvoltare. Alpine Romania are in prezent un portofoliu de contracte in valoare de 250 de milioane de euro si a finalizat proiecte la cheie in valoare de 400 de milioane de euro.
Ponderea lucrarilor de infrastructura in intregul portofoliu este de circa 40%, iar lucrarile civile si industriale ocupa circa 40%, restul de 20% fiind reprezentat de proiectele de ingineria mediului. De altfel, compania este organizata in trei divizii productive (infrastructura, lucrari civile si de mediu) si o divizie de mecanizare.
"Pentru urmatorii ani vrem sa realizam o crestere de 10-15% a cifrei de afaceri si sa pastram un echilibru intre cele trei divizii - de infrastructura, lucrari civile si industriale si ingineria mediului. Nu vrem sa ne inscriem in lista constructorilor spectaculosi si dorim sa ne pastram nivelul de profitabilitate la valori occidentale, de maximum 5%", afirma Giuglea. Compania vrea sa majoreze in anii urmatori ponderea lucrarilor de mediu, care se vor intensifica in anii urmatori datorita fondurilor de la UE.
Potrivit lui, actuala criza financiara este de fapt o revenire la normalitate, pentru ca in ultimii ani piata imobiliara s-a dezvoltat haotic si fara niciun control, iar firmele de constructii serioase nu vor avea probleme in urmatoarea perioada.
"S-a ajuns intr-un moment in care si taximetristii devenisera investitori imobiliari si in cafenele piata imobiliara era singurul subiect de discutie. Oricine
putea deveni constructor, oricine putea ajunge proiectant sau orice inginer devenea consultant", explica Giuglea, care este adeptul unei cresteri controlate a businessului, pentru a nu exista derapaje in situatii de criza.
 
Investitii de 20 mil. euro. Grupul austriac Alpine Bau, cu afaceri anuale de circa 2,6 miliarde de euro, a intrat pe piata locala in 1998, iar un an mai tarziu a achizitionat pachetele majoritare ale companiilor Granitul Bucuresti si Scaep Giurgiu Port, care au asigurat materia prima necesara proiectelor sale de constructii in Romania.
La inceput a fost un actionariat mixt intre grupul austriac Alpine si omul de afaceri Ion Tiriac, care s-a pastrat pana in 2005, cand Alpine a achizitionat participatia detinuta de Tiriac.
"Am preluat managementul companiei, cand erau doar trei angajati in urma cu sapte ani si am ajuns in prezent la 500 de salariati. In plus, am trecut de la primul proiect cu o valoare de 4 milioane de euro la un portofoliu de lucrari de 400 de milioane de euro", afirma Giuglea.
Austriecii au investit de la intrarea pe piata locala peste 20 de milioane de euro in dezvoltarea activitatii de pe piata romaneasca, suma care cuprinde achizitia sediului de birouri din Mogosoaia, statii de asfalt si achizitie de echipamente si utilaje.
Compania detine o statie de asfalt la Sovata cu o capacitate de productie de 160 de tone/ora si una la Bucuresti, cu o productie de 240 de tone/ora, in care a investit circa 5 milioane de euro in 2006.
"Anul viitor vom investi in personal, in principal in calificarea angajatilor si vom continua procesul de extindere a stocului de utilaje si echipamente si de achizitionare de cariere si balastiere. Valoarea investitiilor se va ridica la circa 5-10 milioane de euro, pentru a evita o crestere artificiala. Putem sa crestem si cu resursele actuale, dar cresti si ramai slab, ca un schelet fara muschi. Trebuie administrate vitamine si calciu pentru crestere solida", spune managerul companiei Alpine.
Pentru pregatirea personalului, Alpine are in derulare un parteneriat cu Facultatea de Constructii prin care atrage tineri ingineri pe care ii trimite la pregatire in cadrul filialelor din Austria.
Compania are o fluctuatie de personal de circa 5-10%, tinta pentru anul viitor fiind sa ajunga la circa 550 de angajati, cu 10% mai mult decat anul acesta, in functie de proiectele pe care le va castiga. Alpine deruleaza lucrari in Bucuresti, Targu-Mures (lucrari de infrastructura) si in Timisoara (infrastructura pentru cai ferate).
"S-a vorbit intens de salarizare in ultimii ani, insa s-a pus mai putin accentul pe productivitate, care este de trei ori mai redusa decat a unui muncitor din Austria. Astfel, daca luam in calcul productivitatea, un muncitor roman putea sa fie platit mai bine ca unul din vestul Europei", considera Giuglea.
Potrivit lui, principala cauza care a condus la formarea deficitului de munca bine calificata este faptul ca nu mai exista scoli profesionale care sa asigure cunostintele de baza pentru muncitori.
"Forta de munca nu este calificata si nu exista un sistem eficient de evaluare a calificarii", explica reprezentantul Alpine.
In plus, exista multe cazuri in care un proiect de constructii este mai scump decat unul din Austria din cauza pretului la utilitati (gaze, curent electric etc) si al materialelor de constructii.
Una dintre cele mai mari probleme ale pietei constructiilor sunt consultantii, care actioneaza mai mult ca niste controlori decat ca specialisti care sa dea valoare adaugata proiectului, considera managerul Alpine. "Din lipsa de experienta, solutiile tehnice alese de consultanti sunt de multe ori gresite".
O alta problema care conduce la intarzierea proiectelor este exproprierea terenului. "S-a trecut prea brusc de la perioada de preluare abuziva a terenurilor, la situatii in care fiecare proprietar face ce vrea cu terenul pe care il detine".
 
Petrom City, proiectul nr.1. Cel mai mare proiect in care este implicata compania in acest moment este constructia proiectului de birouri Petrom City, cu o valoare de circa 80 de milioane de euro, unde lucreaza peste 400 de oameni, dintre care peste 20 sunt expatriati, implicati in lucrari de coordonare si optimizare. In prezent, se lucreaza la structura de rezistenta, proiectul urmand sa fie finalizat in 2010.
Petrom City va avea o suprafata totala desfasurata de 100.000 de metri patrati si va fi format din cinci cladiri - doua cladiri administrative ovale, o constructie cu forma clasica, un centru de date si o centrala care va genera energie - si un garaj cu circa 1.000 de locuri de parcare.
Alpine a mai fost implicata in constructia ambasadei Germaniei, proiecte de retail si logistica pentru clienti precum Billa, Kaufland sau Praktiker, proiectul de birouri Iride Business Park, fabrica Egger de la Radauti sau largirea Drumului National 1 la sase benzi de circulatie. In prezent, printre cele mai importante proiecte ale Alpine se numara constructia centurii de nord a Capitalei, in consortiu cu compania spaniola FCC Construction, care detine pachetul majoritar al concernului austriac Alpine. In general, proiectele de infrastructura contractate de Alpine au o valoare medie de 20-30 de milioane de euro.
Potrivit lui Giuglea, pentru a asigura cifra de afaceri de 90-95 de milioane de euro bugetata pentru anul 2009, compania trebuie sa mai contracteze proiecte cu o valoare de 40-50 de milioane de euro, target care va fi atins "cu usurinta".
Pentru a mari portofoliul de contracte, Alpine intentioneaza sa extinda numarul de filiale in urmatorii ani in functie de contractele pe care le va castiga.
 
Lectia Raiffeisen Evolution. Ionel Giuglea a devenit in 2007 managing director al diviziei locale a companiei de dezvoltare imobiliara Raiffeisen Evolution, din dorinta de a invata ce implica procesul de realizare a unei investitii in real estate, dar si pentru a afla de ce dezvoltatorii castiga mai mult decat un constructor. Raspunsul l-a aflat in cele 18 luni petrecute acolo, insa il va tine secret.
"Am plecat la Raiffeisen Evolution pentru a invata si am decis sa lucrez la unul dintre cei mai puternici de pe piata, pentru a vedea cum functioneaza activitatea de dezvoltare imobiliara. Am simtit totusi ca in constructii e mai mult dinamism si Alpine are mai multa nevoie de mine, decat ar fi avut Raiffeisen Evolution", afirma Giuglea.
Chiar daca a plecat la Raiffeisen Evolution, Giuglea a pastrat permanent legatura cu Alpine.
"Alpine este copilul meu de suflet. Am deja 47 de ani si cred ca pot face mai multe in constructii decat am facut pe segmentul de dezvoltare imobiliara", explica Giuglea.
"La Alpine am avut libertatea de a face ceea ce am simtit si chiar daca in constructii este mai putin 'glamour', eu cred in lucrurile pe care le pot controla daca se lucreaza serios".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO