Business Construct

Cu ochii spre Est. GALERIE FOTO

Cu ochii spre Est

Cu ochii spre Est

Autor: Ioana David

29.09.2011, 00:05 468

Adunaţi la două târguri de mobilă din nordul Bucu­reştiului, primul la Romexpo şi celălalt la Romaero, pro­ducătorii de mobilă au avut un tonus mult mai bun în această toamnă. Au venit la expo­ziţii atât pentru partenerii externi, cât şi pentru clienţii locali, dar speranţele se îndreaptă mai degrabă pentru prima categorie. Planurile lor merg chiar până în Turkmenistan, acolo unde Simex, un produ­cător de talie medie, vrea să înfigă steagul românesc.

Pentru alte firme, aşa cum este cazul Alprom din Piteşti, 2011 a marcat revenirea pe pieţe mai vechi, aşa cum este cazul Olandei şi Franţei, astfel că exporturile au putut creşte şi sunt perspective ca şi cifra de afaceri totală să fie mai mare anul acesta.

"Vânzările (totale- n.red.) ar putea creşte cu 5% anul acesta", a spus Ioan Popescu, reprezentantul compartimentului de vânzări al Alprom, companie prezentă la Romaero. Motorul companiei este reprezentat de exporturi, care în primele opt luni ale anului au avut un plus de 25%. Popescu spune că obiectivul principal al companiei este mărirea portofoliului de clienţi externi. Cu aproape 80% din vân­zări generate de pieţele externe, cele mai importante fiind Austria, Germania, Elveţia, Anglia, Bulgaria, Ungaria, Moldova şi Rusia, Alprom este cu ochii pe oricine nu vorbeşte româneşte la târgul de mobilă.

La expoziţie, compania a mizat pe mobila de culoare albă, noua vedetă a acestui sezon, dar şi pe mobilierul de nuc. Colecţia nouă, îmbunătăţită cu furnir de nuc, este testată cu această ocazie.

Popescu explică faptul că produsele companiei se încadrează în categoria de mijloc ca şi execuţie, "nici cu foiţă de aur (segmentul superior - n.red.), dar nici din PAL (segmentul economic - n.red.)".

Alprom a avut în 2010 o cifră de afaceri de 33 mil. lei (7,7 mil. euro), în creştere cu aproape 4% comparativ cu nivelul din 2010, potrivit calculelor ZF pe baza datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Compania, care este controlată de omul de afaceri Cătălin Chelu, a trecut pe pierderi în 2011, care au atins 1,8 milioane de lei (0,4 mil. euro) după un profit de 5 milioane de lei (1,2 mil. euro) în 2010, conform aceleiaşi surse.

Cu planuri pentru deschiderea unui magazin în Turkmenistan, în octombrie, producătorul Simex din Şimleu Silvaniei, prezent la Târgul de la Romaero, a venit cu o piaţă surpriză. Compania produce mobilă clasică şi are în prezent 12 magazine în România, dar şi câteva în afara ţării la Viena, Budapesta, Moscova şi în alte locaţii.

Cristian Bilţ, preşedintele Simex, spune că se gândeşte la un magazin şi la Belgrad, iar acum încearcă să găsească un spaţiu în capitala Serbiei.

Simex a avut în 2010 o cifră de afaceri de 14,8 mil. euro, iar anul acesta şi-a propus un avans de 5%, potrivit lui Bilţ.

Daniel Egri, directorul general al producătorului Mobex din Târgu Mureş, spune că dacă înainte de criză marii dealeri europeni s-au orientat către Asia, astfel că producătorii români care lucrau pentru mărci consacrate s-au închis, acum aceştia se întorc către vechii parteneri.

"Românii oferă discreţie, loialitate, dar şi calitate", este de părere Egri.

Compania a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 36,7 milioane de lei (8,7 milioane de euro), un profit de 2,3 milioane de lei (0,5 milioane de euro) şi are 676 de angajaţi, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Ponderea exportului în cifra de afaceri este de 80%. Compania produce mobilă clasică şi se poziţionează pe segmentul superior de preţ. Spre exemplu, la Romaero Băneasa cel mai scump produs era un dormitor de 4.000 de euro.

Cu toate că exportul înregistrează o evoluţie pozitivă, Egri nu este la fel de optimist şi pentru 2012. "2012 nu-l văd mai bun pentru exporturi, nu vor mai creşte la fel de mult. Cred că va veni o altă undă a crizei. Acum se termină proiectele care nu au fost terminate în 2010. Nu au cum să fie începute proiecte noi", spune Dan Egri.


Mai bună şi mai ieftină.
Egri spune că produsele companiei ajung în magazinele din afară la preţuri de trei ori mai mari.

Faptul că mobila românească este mai scumpă în afară este o certitudine. Popescu de la Alprom este de părere că preţurile sunt cam de două ori mai ridicate decât în România, în timp ce Marin Blidar, directorul general al producătorului Sarmex SA, care are o fabrică în Satu Mare, este de părere că diferenţa de preţ este mult mai mare.

"Fabricile româneşti încep să câştige din competitivitatea pierdută în ultimii ani. Clienţii (externi - n. red.) se întorc în Europa Centrală şi de Est să cumpere produsele pe care chinezii nu ştiu să le facă bine sau pe care italienii le fac prea scump", a spus Mihail Gîdei, directorul general al Samus Mex, una dintre fabricile grupului Mobexpert. Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de 19,9 milioane de lei (4,7 mil. euro), pierderi de 6,3 milioane de lei (1,5 mil. euro) şi 303 angajaţi, conform datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Samus Mex este prima firmă din grupul Mobexpert, controlat de omul de afaceri Dan Şucu, care a participat la un târg de mobilă de pe piaţa locală, cel de la Romaero, după mai mulţi ani în care nu a fost interesată de astfel de expoziţii locale, preferând să meargă numai la cele internaţionale.


Şi cei mari merg la export.
Înaintea târgurilor de mobilă, Viorel Cataramă a fost printre primii oameni din industrie care au vorbit despre faptul că exportul reprezintă o oportunitate pentru firmele din industria mobilei şi dădea drept exemplu vânzările externe ale companiei sale care au avut o creştere semnificativă de 19% în primele opt luni ale anului.

În prezent livrările externe ale companiei sunt de aproximativ 35% din totalul afacerilor grupului, care anul trecut au sărit de 100 mil. euro. Cea mai bună piaţă pentru companie este Germania.

La nivelul întregii pieţe revigorarea exporturilor s-a simţit în 2011. Potrivit datelor Asociaţiei Produ­cătorilor de Mobilă din România, în primele cinci luni ale anului exporturile s-au majorat cu 18%.

Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, citate de reprezentanţii APMR, cea mai bună lună pen­tru producţia de mobilă a fost februarie. Şi producţia s-a încadrat pe un trend ascendent, însă românii au continuat să cum­pere mai puţină mobilă.

Astfel, piaţa internă de mobilă s-a redus cu 12,2% în primele cinci luni ale acestui an, până la aproape 350 de milioane de euro, potrivit datelor APMR.

Perioada ianuarie - mai a adus o scădere şi a nu­mărului de angajaţi, în industrie lucrând la finalul primelor cinci luni numai 48.800 de persoane comparativ cu 50.000 la finalul lunii mai 2010. Ceea ce într-o piaţă în uşoară creştere înseamnă o productivitate mai mare - unul dintre marile câştiguri ale crizei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO