Business Construct

Eşec major pentru industria românească. Ce se poate face pentru continuarea activităţii la şantierul naval din Mangalia, un „colos“ cu afaceri de 400 mil. euro şi 2.500 de angajaţi în vremurile bune?

Eşec major pentru industria românească. Ce se poate...

Autor: Mirabela Tiron

31.05.2024, 00:07 17061

Olandezii de la Damen au cerut intrarea în insolvenţă a şantierului Damen Mangalia, la şase ani de când au preluat un pachet de 49%, urmând ca din iunie 1.000 de angajaţi ai şantierului, din cei aproape 1.500 în total, să intre în şomaj tehnic.

Acest „colos“, dintr-o industrie ce ar trebui să fie considerată strategică pentru România, se zbate pentru a se menţine pe linia de plutire după ce a adunat pierderi de 582 mil. lei (120 mil. euro) în perioada 2018-2022, potrivit datelor publice.

Ultimul an în care şantierul din Mangalia a raportat profit este 2017, când a obţinut 158 mil. lei, la afaceri de 988 mil. lei (200 mil. euro) şi când avea aproape 2.000 de angajaţi.

„Forţa şi mărimea industriei navale reprezintă indicatori pentru forţa unei economii. Închiderea unei astfel de capacităţi, într-o perioadă în care se fac tot mai multe investiţii, inclusiv în domeniul apărării, ar însemna o pierdere strategică pentru România şi siguranţa ei“, a declarat pentru ZF Petru Ianc, preşedintele Societăţii Române de Metalurgie şi fost şef al Departamentului de politică industrială din Ministerul Economiei.

La Mangalia, dat fiind ieşirea la mare, se pot produce nave comerciale de dimensiuni mari, precum petroliere, containere, nave Ro-Pax (transport persoane şi autovehicule), nave extracţie diamante, proiecte pentru industria off-shore, caroserii pentru vehicule militare (TAB-uri) dar se realizează şi lucrări de reparaţii şi modernizări nave militare.

Pe de altă parte, şantierul naval din Galaţi, preluat integral de olandezii de la Damen în urmă cu 25 de ani, ce produce nave de patrulare, offshore, feriboturi,  barje, iahturi, nave militare şi remorchere, a ajuns anul trecut la afaceri de 115,8 mil. euro, de două ori şi jumătate mai  mult faţă de anul anterior şi face şi profit în fiecare an.

În România sunt cinci mari şantiere navale, la Tulcea, Galaţi, Brăila, Mangalia şi Constanţa, cu  afaceri totale de 2,3 miliarde de lei (470 mil. euro) în 2022, în scădere cu 20% şi 8.120 de angajaţi în total, potrivit datelor centralizate de ZF. Cel mai mare jucător de pe această piaţă, şantierul naval Vard Tulcea, deţinut de italienii de la grupul Fincantieri, a finalizat în 2022 cu afaceri de 1,2 miliarde de lei şi a raportat profit, potrivit datelor publice.

„România are lanţul valoric pentru industria navală, cu Liberty Galaţi furnizor de tablă. O explicaţie pentru un astfel de eşec în această industrie ar fi un management defectuos în a atrage comenzi de nave de pe piaţa globală. Avem tradiţie în această industrie, înainte de anii 90 România avea una din cele mai mari flote maritime, cu fabricaţie integrată.“ Mai mulţi directori generali a schimbat şantierul din Mangalia din 2018 iar în consiliul de supraveghere sunt reprezentanţi cu experienţă în alte domenii decât industria navală, aşa cu arată câteva CV-uri consultate de ZF.

Anul trecut, olandezii de la Damen solicitau rezilierea contractului de funcţionare a asocierii cu statul român privind şantierul din Mangalia. Olandezii susţineau  că prin adoptarea legii 187/2023 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice a fost  anulat cadrul juridic în baza căruia funcţiona asocierea dintre statul român şi Damen în ceea ce priveşte şantierul naval.

Tranzacţia pentru preluarea şantierului naval Mangalia s-a finalizat în 20 iulie 2018, iar olandezii de la Damen Shipyards Group au preluat pachetul majoritar de la coreenii de la Daewoo şi au cesionat 2% statului român, astfel încât Ministerul Economiei, prin şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, a ajuns să controleze un pachet de 51%.  Oficialii conducerii Damen nu au răspuns solicitării ZF.

Olandezii prin firma-mamă vor să recupereze 160 mil. euro considerate împrumuturi către şantierul naval din Mangalia din 2018 până acum, a spus pentru ZF Laurenţiu Gobeajă, liderul sindicatului Liber Navalistul.

Dosarul pentru deschiderea procedurii de insolvenţă a fost depus în instanţă de Damen Holding B.V, ce figurează pe post de creditor,  iar primul termen de judecată este 14 iunie, aşa cum arată datele de pe Tribunalul Constanţa

Grupul olandez Damen, care include 55 de companii la nivel internaţional şi 35 de şantiere navale, în care lucrează 12.500 de angajaţi, a avut afaceri totale de 3,1 miliarde de euro. Grupul a construit anul trecut peste 120 de nave, potrivit datelor de pe site-ul grupului.

 

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro