Business Construct

Extinderea pune umărul la revenire

Autor: Mihaela Popescu

29.09.2010, 23:39 39

Patru dintre cei şapte mari operatori de magazine de bricolajactivi la nivel local au comunicat până acum date despre vânzărilela semestru, iar cifrele publicate arată că avansul afacerilor s-adatorat doar expansiunii reţelelor.

Anul trecut, nici extinderea suprafeţelor de vânzare nu le-a maiadus acestora creşteri de vânzări, ceea ce indică o uşoarăredresare a pieţei în 2010. Jucătorii din piaţă estimeazăcontracţia cererii de materiale de construcţii, amenajăriinterioare şi grădinărit la 10-15% în primul semestru faţă de S1din 2009.

"Bonul mediu de casă în retailul de bricolaj s-a redus în acestan cu circa 5%, iar acest lucru nu se datorează doar orientăriiclienţilor către produse mai ieftine - tendinţă generată înprincipal de măsurile luate de Guvern care au inhibat consumul",estimează Alexander Frech, directorul general al reţelei austriecede magazine de bricolaj BauMax România, care operează 11 unităţi înprezent.

Pe segmente precum obiectele sanitare, parchet laminat sauţigle, cele mai mari volume de vânzări au fost generate deprodusele de prim nivel de preţ (cele mai ieftine de la raft),potrivit managerului. Piaţa a revenit încă de anul trecut latendinţa de limitare a consumului doar pe produsele de strictănecesitate.

În contextul prăbuşirii sectorului rezidenţial al pieţeiimobiliare, retailerii de bricolaj au fost nevoiţi să semulţumească să aprovizioneze cu materiale în special proiecte mici,precum renovări sau reamenajări de locuinţe.

"Începând cu 2009 a devenit tot mai vizibilă orientareaclienţilor către produsele de bază. În ultimii doi ani s-aaccentuat tendinţa românilor de a se orienta în special cătreprodusele destinate activităţilor de renovare, în condiţiile încare în perioada 2007-2008 această tendinţă începuse să piardăteren în faţa apetitului în creştere pentru soluţiile de decorare.La acel moment, se contura din ce în ce mai clar dorinţa oamenilorde a-şi decora şi modela ambientul în ton cu ultimele noutăţi dindomeniu", afirmă Monica Hodor, directorul general al PraktikerRomânia, liderul pieţei DYI locale, cu 27 de magazine înprezent.

La rândul său, Dragoş Pavăl, coproprietarul reţelei de magazineDedeman, a estimat declinul retailului de bricolaj la 15% în primulsemestru comparativ cu perioada similară din 2009.

Cum se vede din Germania. Germanii de la Praktiker menţioneazăîn raportul financiar pe primul trimestru al companiei că pieţeledin România, Bulgaria şi Ungaria nu au dat semne de redresare.

Aceeaşi idee a fost susţinută şi de directorul de marketing alPraktiker România, Dan Todor, în cadrul unui interviu cu ZiarulFnanciar din primăvara acestui an: el spunea că primele trei luniau fost cea mai dură perioadă pentru retailerii de profil activi pepiaţa locală deoarece s-au resimţit în consum creşterea şomajului,lipsa bonusurilor de final de an şi reducerile de salarii dinmediul privat, precum şi faptul că mulţi români resimt povaracreditelor pe care le-au contractat anterior crizei.

Cu toate acestea, trei luni mai târziu, în raportul semestrialal companiei germane piaţa din România apare într-o lumină pozitivăpentru prima dată în acest an: "Subsidiarele din Bulgaria şiRomânia şi-au îmbunătăţit considerabil dinamica vânzărilor întrimestrul al doilea comparativ cu cel anterior", se arată într-uncomunicat al grupului.

La nivel local, această îmbunătăţire s-a tradus prin diminuarearatei de scădere a vânzărilor, în condiţiile în care reţeaua nu aavut proiecte de extindere în intervalul menţionat.

Astfel, Praktiker România a raportat în Q1 un ritm de declin deaproape 19%, care apoi s-a diminuat la 12% la semestru.

Şi francezii de la Mr. Bricolage, prezenţi pe piaţa localăprintr-un parteneriat cu proprietarul Arabesque - cel mai maredistribuitor de materiale de construcţii - au reuşit să-şitempereze declinul vânzărilor în trimestrul al doilea din an.

Reţeaua din România a avut un declin al vânzărilor în magazinelemai vechi de 11,2% şi un avans al cifrei de afaceri de 6% în S1comparativ cu aceeaşi perioadă din 2009, pe fondul extinderii cu ounitate la Iaşi. În primul trimestru, compania raportase o scăderea rulajelor de 18%.

Investiţiile în expansiune par a fi singurul "antidot" alretailerilor de bricolaj împotriva scăderilor businessului, pe opiaţă care s-a contractat cu peste 10% în acest an. Cea mai marecreştere de vânzări la semestru, de 15%, a fost raportată dereţeaua de magazine Dedeman deţinută de fraţii Adrian şi DragoşPavăl din Bacău. Avansul vine în condiţiile extinderii retaileruluicu cinci unităţi în intervalul analizat (iulie 2009- iunie 2010),dintre care două au fost deschise în Bucureşti.

"În acest moment ne confruntăm cu o scădere de vânzări de 10% însuprafeţe comparabile (în magazinele mai vechi de un an - n. red.),în condiţiile în care anul trecut declinul a fost de 6%. Printr-oexpansiune accelerată a reţelei de magazine reuşim să compensămaceste scăderi de vânzări", spune directorul BauMax România, careva prelua în octombrie conducerea filialei din Austria.

De partea cealaltă, Hornbach, unul dintre retailerii fărăproiecte de expansiune finalizate în criză, a raportat scăderi devânzări şi în acest an.

"Declinul uşor al vânzărilor în afara Germaniei a fost cauzat înprincipal de scăderile de rulaje din Cehia şi România, pieţe pecare redresarea economică este mai lentă decât în restul ţăriloracoperite de reţeaua noastră europeană de magazine", se menţioneazăîn raportul trimestrial al companiei realizat pe perioadamartie-mai 2010.

"În ultimul an întreaga piaţă de bricolaj a resimţit o reduceresemnificativă. Printre cele mai afectate categorii de produse sedisting bucătăriile, electrocasnicele mari, echipamentele pentrufitness şi electrocasnicele mici", se arată într-un studiu alcompaniei de cercetare de piaţă IMRCG Consulting. Acesta esteprimul studiu publicat de o companie de cercetare de piaţă în acestsector.

Doar Praktiker, liderul pieţei DIY (do-it-yourself, retail debricolaj), a mai făcut publice până acum propriile studii realizatela nivel local. Germanii estimau piaţa do-it-yourself din Româniala 2,1 miliarde de euro la nivelui lui 2009, în scădere cu 25% faţăde valoarea din anul anterior.

Cele opt reţele mari de bricolaj active pe piaţă au raportatanul trecut afaceri cumulate de un miliard de euro, în declin cucirca 20% faţă de 2008, potrivit datelor de la Registrul Comerţuluicentralizate de ZF. Deşi cheltuie mai puţin pentru produse pentruamenajarea sau echiparea locuinţei, românii au devenit în ultimulan mai exigenţi cu retailerii de bricolaj, mai arată studiulIMRCG.

"Comparativ cu anul trecut, clientul magazinelor de tip DIY (debricolaj - n. red.) a devenit mult mai exigent în aşteptările pecare le are atunci când merge la cumpărături. În 2010, un număr maimare de clienţi consideră că este important ca magazinul să aibă ogamă largă de produse (90%, faţă de 81% în 2009), să fie bineorganizat, iar produsele uşor de găsit (82%, faţă de 75% în 2009)şi să ofere un raport bun preţ-calitate (82%, faţă de 75% în2009)", a afirmat Monica Vâlcu, directorul general al IMRCG.

Anul trecut, produsele pentru grădinărit au fost printrepuţinele categorii care încă mai înregistrau creşteri de vânzări.Alexander Frech susţine însă că în 2010 la nivelul reţelei sale demagazine s-a întrerupt trendul de creştere susţinută a vânzărilorde produse pentru grădinărit.

"În acest an, cele mai reduse ritmuri de declin le-amînregistrat pe segmentele de decoraţiuni pentru casă şi echipamentetehnice", a mai menţionat directorul BauMax.

Miza pe promoţii

Ca şi anul trecut, reţelele de magazine de bricolaj au mizatputernic în 2010 pe promoţii şi discounturi în comunicarea cătreclienţi. Cataloagele retailerilor sunt pline de produse "laofertă", care au reduceri de până la 20-30%.

Directorul companiei de cercetare a pieţei IMRCG subliniazăfaptul că reducerile aduc cu siguranţă clienţi mai mulţi înmagazine, însă nu neapărat îi şi determină pe aceştia să cumpereprodusele aflate în promoţie.

"Din cercetările noastre de până acum, nu am identificat oregulă clară care să indice că reducerile de preţ sunt preferate îndecizia de cumpărare. Ele atrag atenţia, dar de multe ori seîntâmplă să nu se finalizeze cu achiziţii", afirmă Vâlcu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO