Business Construct

Gara de Nord, în loc să fie un mall de peste 1 miliard de euro, cu magazine moderne, cu spaţii de birouri pentru corporatişti rămâne în continuare îngropată într-o mizerie de nedescris unde nici ministrul Transporturilor, premierul sau preşedintele nu ar vrea să calce. Dar de ce să facem un proiect mare de unde statul să ia taxe şi impozite? Nu mai bine mărim taxele şi impozitele?

Opinie Cristian Hostiuc, director editorial ZF

Gara de Nord, în loc să fie un mall de peste 1 miliard...

Autor: Cristian Hostiuc

18.04.2023, 00:39 22208

Nu ştiu când Sorin Grindeanu, actualul ministru al Transporturilor, premierul Nicolae Ciucă, viitorul prim-ministru, Marcel Ciolacu, preşedintele PSD sau preşedintele Klaus Iohannis au trecut ultima dată prin Gara de Nord, asta dacă au trecut vreodată în ultimii ani.

Unul dintre principalele repere ale Capitalei şi ale României, o ţară care şi-a dublat PIB-ul în ultimul deceniu ajungând la 300 de miliarde de euro, este un dezastru total.

Când te duci cu trenul, milioane de oameni continuă să meargă cu trenul, tragi aer în piept când traversezi Gara de Nord până ajungi la linie, atunci când pleci cu trenul sau când ajungi cu trenul şi încerci să ieşi cât mai repede din Gară. Nu vrei să ai de-a face cu nimeni, nu vrei să te atingi cu nimeni, nu vrei să vezi mizeria din jur şi modul cum arată Gara de Nord. Nici dacă te-ar plăti cineva nu ai vrea să bei o cafea în Gară.

Când investitorii privaţi încearcă să ridice România cu mall-uri cu toalete curate, cu clădiri de birouri unde tinerii să vină să lucreze îmbrăcaţi frumos, cu supermarketuri, statul român cu Gara de Nord, pentru că acest reper al Capitalei ţine de Ministerul Transporturilor, de Guvern, te aruncă în mizerie.

Mulţi tineri pleacă din România, nu din motive de bani, ci din motive de mizerie şi mai ales de faptul că nu se face nimic pentru a curăţa această mizerie. Şi în primul rând statul nu face nimic.

Indiferent de guvernare, aceeaşi oameni conduc statul. Grindeanu este în politică de peste două decenii, Nicolae Ciucă este mai nou, Marcel Ciolacu are si el aproape două decenii de lucrat la stat, iar preşedintele Iohannis este pe ştatul de plată al statului de când se stie. Plus ceilalţi din politică.

Gara de Nord trebuie transformată complet într-un mall, cu magazine, cu restaurante şi cafenele în care să îţi dai loc de întâlnire, cu clădiri de birouri în care tinerii să vină să lucreze. Gara de Nord trebuie să rămână principalul punct feroviar al ţării, cu milioane de călători, dar care să fie integrat într-un complex imobiliar de care are nevoie Capitala. În zona Gării de Nord nu există niciun mall, aproape că nu există clădiri de birouri care să aibă deschidere la metrou.

O dată la 10 ani, câte un ministru al Transporturilor anunţă un program de modernizare, consolidare şi reabilitare a spaţiilor din Gară, a clădirilor din staţia de călători Bucureşti Nord. Tocmai la începutul anului s-a anunţat lansarea licitaţiei pentru o primă etapă a modernizării Gării de Nord, proiect de 471 milioane lei, adica 95 milioane de euro din fonduri europene. https://www.zf.ro/economia-verde/reportaj-pagina-verde-transport-sustenabil-dar-cu-ce-infrastructura-21788090

Această modernizare, ca de altfel toate care au fost, v-a însemna un nou dezastru, un nou eşec al statului, o nouă şansă ratată de a schimba faţa unui punct important din Capitală.

Clădirea Gării de Nord, istorică, poate fi menţinută foarte bine iar lângă poate fi construit un complex imobiliar modern, un proiect de peste 1 miliard de euro, care să aibă aceeaşi funcţiune de transport feroviar, dar care transport să fie integrat într-un mall şi într-un spaţiu cu birouri pentru corporatişti.

Un asemenea proiect ar curăţa mizeria actuală şi ar fi un punct de plecare pentru transportul feroviar de călători.

Asta nu înseamnă ca Gara de Nord trebuie vândută, ci că s-ar putea realiza un parteneriat public-privat de miliarde de euro, pe decenii, că poate un operator privat, si avem multe exemple în acest sens, mall-urile realizate pana acum, ar administra un spaţiu si o zonă.

Acest subiect nu este nou. https://www.zf.ro/opinii/cel-mai-important-proiect-imobiliar-pe-care-ar-trebui-sa-l-faca-bucurestiul-in-urmatorii-10-ani-un-mall-peste-gara-de-nord-dar-cine-sa-l-sustina-15279940

Există interes pentru Gara de Nord, există dezvoltatori imobiliari care au miliarde de euro şi care ar putea scoate din mizerie o zonă din Bucureşti. Dacă Iulian Dascalu nu ar fi făcut complexul Palas din Iaşi, aproape toţi tinerii care lucrează astăzi în clădirile de acolo ar fi lucrat în altă parte, dar în afara României.

Statul, guvernul, Ministerul Transporturilor, pentru că ei sunt acţionarii Gării de Nord, preferă mai degrabă să ne ţină în mizerie, să ne ţină în timp decât să dea acestei ţări, acestor tineri care vin din urmă o şansă de a lucra aici, într-un mediu care să rivalizeze cu ceea ce este în Occident.

Toţi cei care sunt pe la putere, din când în când îşi aduc aminte, că străinii, că multinaţionalele ne fură ţara, că scot profitul din ţară, fără să se uite la mizeria pe care o patroneză în primul rând statul. Tot CFR-ul a fost şi este o vacă de muls care înghite anual sute de milioane de euro şi unde progresele sunt minime. Toate gările din ţară sunt un dezastru, trăiesc într-o mizerie de nedescris, iar cei de la putere ne îndeamnă să folosim transportul feroviar.

Gările, mai ales cele din principalele oraşe nu mai sunt de mult nişte spaţii doar feroviare, cu un chioşc unde angajaţii se încălzesc iarna la reşou.

Bucureştiul, care înseamnă o treime din PIB-ul României, are 4 proiecte mari imobiliare, unde într-un fel sau altul totul ţine de stat, de guvern, de ministere: Romexpo, un proiect între 2-4 miliarde de euro, Esplanada, un proiect între 1-2 miliarde de euro, Casa Radio, un proiect între 2-3 miliarde de euro şi Gara de Nord, un proiect de peste 1 miliard de euro. Avem proiecte care înseamnă investiţii de 6-10 miliarde de euro, şi peste care se aşterne praful şi se pierd bani.

De unde să aibă bugetul bani mai mulţi, venituri mai mari, de unde să ia statul taxe şi impozite dacă aceste proiecte stau îngropate de peste un deceniu?

Nu mai bine măreşte statul taxele şi impozitele decât să facă aceste proiecte?

Gara de Nord va fi cârpită înca o dată si ne vom trezi peste 5-10 ani în aceeaşi mizerie, în loc să se facă un proiect mare de peste 1 miliard de euro unde transportul să fie o activitate auxiliară, iar până vine trenul sau până pleacă trenul să te plimbi prin magazine moderne ca să mai cumperi câte ceva.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24