Piaţa de retail modern din România a ajuns la 4,73 milioane de metri pătraţi la jumătatea lui 2025, dar dezvoltarea este puternic concentrată în câteva regiuni, arată datele Cushman & Wakefield Echinox. În timp ce Bucureştiul şi zona Centru–Vest (Transilvania şi Banat) cumulează peste 60% din total, 24 de judeţe din ţară nu au niciun mall, parc de retail sau galerie comercială modernă. Este vorba în special de judeţe din sud şi est, precum Ialomiţa, Teleorman, Călăraşi, Vaslui sau Botoşani, unde densitatea spaţiilor comerciale moderne rămâne zero.
„Există încă oraşe cu peste 50.000 de locuitori care nu au acces la un centru comercial modern. Aceste goluri explică de ce proiectele viitoare vizează puternic oraşele secundare şi terţiare, unde potenţialul de creştere este ridicat”, spune Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.

În prima jumătate a anului au fost livrate peste 162.000 mp de spaţii comerciale, cele mai mari proiecte fiind Mall Moldova din Iaşi (125.700 mp) şi extinderea Iulius Mall din Suceava (16.500 mp). Până la finalul deceniului, dezvoltatorii pregătesc încă peste 700.000 mp de spaţii, cu accent pe oraşele din Centru–Vest (circa 60% din total), precum Cluj-Napoca şi Reşiţa. Regiunea de Est, în special Bacău şi Galaţi, atrage 16% din proiectele aflate în lucru, în timp ce în Sud vor fi livraţi circa 65.000 mp în oraşe precum Tulcea şi Giurgiu. Bucureştiul, unde stocul actual se ridică la 1,33 milioane mp, are în dezvoltare doar 46.000 mp, semn al unei activităţi moderate faţă de restul ţării.
La nivel naţional, densitatea spaţiilor comerciale moderne a crescut la 248 mp/1.000 locuitori – printre cele mai reduse din Europa. În oraşele mari, indicatorul variază între 522 mp/1.000 locuitori în Cluj-Napoca şi 914 mp în Iaşi, în timp ce în centrele comerciale din Piteşti, Suceava, Deva, Sibiu şi Oradea densitatea depăşeşte 1.100 mp/1.000 locuitori.