Business Construct

Inaltime de inchiriat

Inaltime de inchiriat

Alexandru Popescu, directorul general al Kranz Eurocenter

28.02.2008, 14:54 225

Constructorii care castiga o lucrare au, de cele mai multe ori, un parc tehnologic si de echipamente suficient de mare pentru a acoperi majoritatea sarcinilor impuse de dezvoltator.
Unele parti ale proiectului insa necesita un anumit tip de utilaj, ceea ce inseamna ca se poate apela la achizitia sau la inchirierea unui utilaj strict pentru perioada limitata de timp.
"Conform modelului vestic, un constructor are 70% din parcul de utilaje in proprietatea lui si restul de 30% fiind inchiriat pentru a acoperi particularitatile fiecarui proiect", considera Alexandru Popescu, directorul general al Kranz Eurocenter.
Avantajele sunt mari in momentul in care se lucreaza la un proiect de mare anvergura, care necesita o gama variata de utilaje. Inchirierea unei macarale devine profitabila in momentul in care este vorba despre o operatiune speciala, cu o durata relativ scurta intr-un proiect sau cu sanse mici de repetabilitate.
Potentialul pietei nu a fost gasit numai de Kranz Eurocenter, ci de aproape toti distribuitorii de macarale din Romania, majoritatea dintre ei avand departamente
speciale de inchiriere, de montare si de demontare si de mentenanta sau de reparatii.
Strategia Kranz este, dupa cum spune Popescu, de a livra toate aceste servicii la pachet, de la proiectarea locului de amplasare la montaj, demontaj si la operare.
Semnarea unui astfel de contract echivaleaza cu preluarea raspunderii de catre un tert, eliberand in acelasi timp si o anumita parte din forta de munca. In unele cazuri companiile apeleaza la inchiriere si la pachete integrale de servicii pentru macarale si pentru ca ele nu poseda un astfel de departament sau pentru ca este depasit de necesitatile proiectului.

Macarale la cheie
Principalii concurenti ai Kranz sunt distribuitorii de macarale, precum si alte cateva firme specializate pe servicii de inchiriere. Tendinta generala este de a scadea cat mai mult implicarea clientului, firmele urmand sa asigure toate serviciile de care constructorul are nevoie in operarea macaralei, de la partea tehnica la cea legala.
"Un mare constructor, un antreprenor general, isi doreste intotdeauna ca felia din proiect care inseamna macara turn sa fie asigurata de o firma care sa poata asigura tot pachetul si nu sa aiba o firma pentru inchiriere, una pentru montaj si una pentru operare", spune directorul general al Kranz.
De altfel, in portofliul de contracte de inchiriere al Kranz se regasesc nume ca Strabag sau Bouygues, constructori straini care au castigat mari proiecte locale pe care le dezvolta, in ponderi destul de mari, prin subcontractare.
Externalizarea serviciilor care tin de macara sunt profitabile mai ales cand sunt luate la pachet, dovada faptul ca in cazul Kranz Eurocenter circa 80% dintre contracte au fost pentru intregul set de servicii.
Anul trecut Kranz a operat circa 100 de montari de macarale, la un parc propriu disponibil de 20 de macarale marca Liebherr, anul acesta urmand sa fie achizitionate inca cinci utilaje.

Scumpirea terenurilor a dinamizat piata macaralelor
Piata macaralelor din Capitala a fost dinamizata mai ales de scumpirea terenurilor, fapt ce a dus la dezvoltarea de proiecte din ce in ce mai inalte, chiar si pe rezidential. Din dorinta de a reduce presiunea pretului terenului in produsul final, dezvoltatorii au venit cu proiecte din ce in ce mai mari pe verticala, dand nastere practic pietei de macarale. De la tendinta de a le inchiria, fenomenul de dezvoltare pe verticala a asigurat constructorii de necesitatea unor utilaje proprii.
Din 2002 pana in 2007, numarul de macarale luat in evidenta de Inspectia de Stat pentru controlul Cazanelor, Recipientilor sub presiune si a Instalatiilor de Ridicat Bucuresti (ISCIR) a crescut de la 76 la 388 de unitati.
Piata bucuresteana de macarale a atins anul trecut un nivel de circa 30 de milioane de euro, corespunzator unui numar de 195 de macarale nou inregistrate, la un pret mediu de 150.000 de euro.
Companiile specializate pe vanzarea de utilaje au prins valul, reprezentanta oficiala a macaralelor Liebherr, de exemplu, si-a triplat afacerile anul trecut, atingand cifra de 30 de milioane de euro.
Tendinta generala a pietei de utilaje este de a obtine un randament cat mai mare din partea utilajelor, iar pretul nu mai reprezinta o prioritate pentru consumatori, dupa cum declara majoritatea jucatorilor de pe piata de profil. Miscarea in lant a fost provocata atat de multitudinea de noi proiecte anuntate, cat si de diversitatea lor, de la constructii civile si industriale la drumuri, poduri sau baraje.
Perspectivele de crestere a pietei sunt in continuare foarte bune in cazul macaralelor, cererea fiind din ce in ce mai mare din partea proiectelor din Capitala, urmand ca si provincia sa recupereze din diferenta de activitate in constructii, printre exemple numarandu-se mai ales orasele importante din Transilvania ca Timisoara, Cluj sau Arad.
"Intentionam sa deschidem puncte de lucru in provincie. Consider ca aceasta explozie a constructiilor din Bucuresti va avea un ecou si in restul tarii. Foarte multe orase vor avea nevoie de macarale. Sunt foarte multe orase in care pretul terenului creste din ce in ce mai mult, ceea ce inseamna ca se va construi si acolo din ce in ce mai mult pe verticala, moment in care apare nevoia de macarale", afirma Popescu.


Specializare pe inchirieri
Kranz Eurocenter, firma cu actionariat romano-german, are sediul social la Pitesti si un punct de lucru in Bucuresti. Pentru anul in curs Kranz se asteapta la o cifra de afaceri de circa 17 milioane de euro, cu 70% mai mult fata de nivelul atins in 2006. Afacerile companiei sunt divizate aproape egal intre sediul din Pitesti, firma specializata pe lucrari de constructii si cel din Bucuresti, care se bazeaza mai ales pe inchirierea de macarale si de sisteme de cofraje.
Anul trecut Kranz Eurocenter Bucuresti a investit circa doua milioane de euro in dezvoltarea afacerilor din Romania. "Deocamdata este loc suficient pe piata. Noi suntem dedicati serviciului de inchiriere", spune Popescu.
Dupa parerea lui inchirierea este ceva vital in momentul in care vrei sa acoperi cat mai bine un proiect, mai ales in cazul jucatorilor straini care vin in Romania cu un stoc minim de utilaje.
Una dintre explicatii este si faptul ca transportul este foarte scump. Popescu spune ca pentru a aduce o macara in Romania dintr-un stat vecin este nevoie de circa 30.000 de euro, bani necesari si la intoarcere.
Durata medie a unui contract de inchiriere este in cazul Kranz Eurocenter de zce luni, chiria variind foarte mult in functie de durata initiala a contractului, de caracteristicile tehnice ale macaralei sau tipul de servicii cerute.
Chiriile variaza intre 1.000 si 1.500 de euro pe luna pentru o macara mica si pana la 10.000 de euro pe luna pentru un echipament mai masiv.
In Bucuresti Kranz are 70 de angajati, urmand ca anul acesta, mai ales din cauza achizitiei programate de inca cinci macarale, numarul lor urmand sa atinga 90-95 de persoane. Competitia dintre distribuitorii de utilaje, care au angajat marea majoritate a specialistilor de pe piata, face insa ca angajarea de personal nou in Bucuresti sa fie din ce in ce mai dificila.
"Problema fortei de munca este o problema generala in Bucuresti. Tocmai de aceea am fost nevoiti sa asiguram conditii speciale, cum ar fi cazarea, mai ales pentru ca am observat ca putem folosi forta de munca din provincie, care este la fel de bine calificata, dar pentru care spatiul locativ poate fi, cel putin la inceput, o problema", a explicat Popescu.
Printre cei mai importanti distribuitori de macarele de pe piata locala se numara Liebherr, Marcom, Terra si Powertek.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO