Business Construct

Infrastructura: Autostrazi de peste 3 mld. euro in executie anul viitor

Infrastructura: Autostrazi de peste 3 mld. euro in executie anul viitor
16.12.2008, 16:00 47

Daca in ultimii ani principala problema a dezvoltarii infrastructurii era chiar semnarea contractelor de executie, pentru urmatorii doi-trei ani aceasta problema este oarecum rezolvata.
De altfel, anul viitor ar putea fi finalizati aproximativ 150 de kilometri de autostrada, care constau in doua tronsoane ale autostrazii Transilvania (Suplacu de Barcau-Bors si Campia-Turzii-Cluj Vest) si in largirea la doua benzi a centurii de nord a Bucurestiului si a Ploiestiului.
In plus, avand in vedere contractele semnate in ultimii doi ani, in 2010 ar putea fi finalizati inca 264 de kilometri de autostrada. Insa acestea vor putea fi puse in practica doar daca va exista finantarea.
"Anul viitor vor fi finalizate cele doua tronsoane ale Autostrazii Transilvania pe care se lucreaza in prezent (Suplacu de Barcau-Bors si Campia Turzii- Cluj Vest - n.r.), largirea centurii de nord a Bucurestiului si centura Ploiestiului, insa numai daca va fi asigurata finantarea. Celelalte proiecte de autostrazi au termene de finalizare in 2010", a declarat Cristian Duica, directorul general adjunct al CNADNR.
Potrivit lui, intarzierile la constructia autostrazii Transilvania au fost cauzate de blocarea lucrarilor in anul 2005, precum si de schimbarea traseului, care acum traverseaza in proportie de 70% zone care au proprietari privati, fata de traseul initial unde erau terenuri majoritar detinute de stat.
Finantare de la UE. O parte din proiectele care vor fi finalizate in 2010 printre care se numara Ti-misoara-Arad, Cernavoda-Medgidia, varianta ocolitoare Constanta , varianta ocolitoare Sibiu, au deja finantare de la Banca Europeana de Investitii (BEI) si de la Comisia Europeana.
Deja au fost aprobate de catre Autoritatea de Management (AM) pentru POS-T doua proiecte majore de infrastructura.
Autostrada Cernavoda-Constanta, care are un cost total de 413,95 milioane de euro, va fi finantat cu 250 de milioane de euro de la Banca Europeana de Investitii, 70,81 milioane de euro este contributia Comisiei Europene (CE), iar diferenta este suportata de la bugetul de stat.
Al doilea proiect este constructia centurii Constanta, care are un buget total de 191,53 milioane euro, din care 86,24 milioane euro provin dintr-un imprumut BERD, 52,78 milioane euro reprezinta contributia CE, iar restul de la bugetul de stat.
Comisia Europeana a trimis anul acesta un avans de circa un miliard de euro pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructura, dintr-un total de 4,56 miliarde de euro repartizate prin Programul Operational Sectorial de Transport (POS-T), potrivit reprezentantilor Ministerului Economiei si Finantelor, suma care va fi absorbita in urmatorii doi ani in functie de proiectele de infrastructura care vor fi incepute.
Printre proiectele de infrastructura care ar putea avea probleme de finantare, fiind dezvoltate cu fonduri de la bugetul de stat, se numara autostrada Transilvania, autostrada Bucuresti-Ploiesti, largirea la patru benzi a centurii de sud a Capitalei si a variantei de ocolire a orasului Oradea.
415 km in executie. Compania Nationala de Drumuri Nationale si Autostrazi (CNADNR) va receptiona aproximativ 415 kilometri de autostrada in urmatorii doi ani, avand in vedere contractele semnate in ultimii trei ani, astfel incat la sfarsitul lui 2010 reteaua de autostrazi va ajunge la 678 de kilometri.
Spre comparatie, din 2004 pana anul acesta au fost construiti doar 66 de kilometri de autostrada din totalul de 263 kilometri, din cauza numarului redus de contracte majore de infrastructura semnate in perioada 2000-2004, cand au fost incepute doar proiectele de executie ale autostrazii Bucuresti-Cernavoda si a autostrazii Transilvania.
Pana la sfarsitul anului urmeaza sa fie anuntati si castigatorii de la licitatiile pentru constructia tronsonului Medgidia-Constanta (31,8 kilometri), varianta ocolitoare a orasului Arad (12 kilometri) si tronsonul Comarnic-Brasov (58 de kilometri), care va fi realizat in parteneriat public-privat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO