Business Construct

Infrastructura: Finalizarea autostrazii Transilvania, o enigma si pentru Bechtel

Infrastructura: Finalizarea autostrazii Transilvania, o enigma si pentru Bechtel
14.12.2009, 15:50 300

Mix, care a plecat din Romania imediat dupa ce s-au inauguratcei 42 km dintre Campia Turzii si Gilau (Cluj Vest), considera ca ainvatat in cei sase ani si jumatate sa aiba foarte multa rabdare,luand in considerare ritmul greoi al exproprierilor si aldevierilor de utilitati. Ultima portiune de teren a fostexpropriata in luna august a anului curent.

"Avand in vedere ca am primit ultima suprafata de teren pentruconstructie abia in luna august a anului acesta, cred ca am reusitsa demonstram ca atunci cand terenurile sunt expropriate siutilitatile sunt mutate, capacitatea noastra de a inainta estefoarte ridicata. Am aratat acest lucru prin ritmul de lucru. Dacane uitam la stadiul lucrarilor in mai si cum este astazi se vede caeste o imagine complet diferita", explica Mix.

Pentrufinalizarea celor 42 de kilometri de autostrada pana in decembrieau lucrat peste 4.000 de oameni, iar alte 450 de persoane au fostimplicate in lucrarile de la tronsonul 3C (Suplacu deBarcau-Bors).

"Am reusit sa ne respectam angajamentul fata de Guvern, amfinalizat cei 42 km din tronsonul Campia Turzii - Gilau pentru caream semnat contractele de predare-primire. Cei 2.686 de angajatidirecti si cei 1.641 de angajati prin subcontractori au muncit indoua schimburi pentru finalizarea acestei sectiuni. A fost cel maicomplex tronson de autostrada realizat in Romania pana in prezent",a declarat Bogdan Sgarcitu, director de comunicare al Bechtel. Petronsonul 2B (Campia Turzii-Gilau) s-au construit in total 45 destructuri (poduri, pasarele, pasaje, viaducte). Fiecare km dintronsonul de autostrada dat in folosinta a costat 12 mil. euro,ceea ce face din aceasta lucrare cel mai scump proiect deinfrastructura din ultimele doua decenii.

Ritmul greoi in care au fost finalizati primii 42 de kilometri afost cauzat si de numeroasele schimbari ale managerilor de proiect."Tinta proiectului era ca pana in 2008 sa construim 170 dekilometri de autostrada, dar au fost foarte multe schimbari intr-operioada relativ scurta de timp. De-a lungul mandatului meu au fostschimbati cinci ministri de transport, opt directori ai CNADNR sizece directori de proiect", explica Mix, care va fi inlocuit deMike Swinford, actualul manager de proiect al autostrazii pe careBechtel o construieste in Albania.

"Avand in vedere ca va fi finalizata prima faza a autostrazii,cred ca a venit timpul pentru mine sa plec. A fost o decizie luatade comun acord. Ma simt norocos ca am petrecut aproape sase ani sijumatate in Romania si am vazut progresul acestei tari", spune Mix.El afirma ca si-a petrecut 12% din viata in Romania. "Desi am maifost in Turcia, Polonia sau Marea Britanie, pot spune ca nu am statnicaieri o perioada atat de lunga intr-un singur loc. Imi placemancarea de aici, cultura si faptul ca am gasit oameni cu oeducatie foarte ridicata. In plus, copiii mei au invatat aici si aulocuit la Cluj si la Bucuresti".

Mix regreta ca nu a reusit sa invete limba romana si ca nu acomunicat mai bine problemele pe care le-a avut la construireaautostrazii catre opinia publica si guvern. "Mi-a fost foarte usorsa nu vorbesc romana pentru ca aici toti vorbesc engleza. Mi-amluat un caine ciobanesc mioritic, care are cinci ani de zile siraspunde la comenzi si in engleza si in romana". Un alt regret estefaptul ca autostrada nu a fost o prioritate pentru guvern de-alungul anilor si ca nu a fost o administratie mai eficienta lanivelul autoritatilor.

"Un proiect ca acesta trebuie sa fie vazut ca unul vital pentruintreaga populatie, nu doar pentru o anumita persoana sau un anumitguvern sau partid. Cred ca trebuie mentinut un nivel sustinut deinteres pentru un astfel de proiect. In ultimii sase ani am trecutprintr-o alegere de presedinte si ne pregatim de a doua, plus douaalegeri pentru Parlament si aderarea la UE".

Bechtel este multumit. Intrebat daca nu estedezamagit de ceea ce a fost realizat in mandatul sau, Mix adeclarat: "Nu vad lucrurile asa, pentru ca am reusit sa dezvoltamun proiect si sa intensificam lucrarile pana la un punct candromanii pot sa vada rezultatele. Voi fi mereu optimist si mai alesin aceste momente cand suntem atat de aproape de a face in asa felincat romanii sa utilizeze aceasta autostrada si sa vada ceavantaje va oferi acest proiect".

Autostrada a inceput deja sa atraga investitii in zona, unuldintre cele mai mari proiecte fiind constructia celui de-al doileadepozit logistic al companiei Kaufland, care va avea o suprafata de125.000 de metri patrati sau centrul de distributie alMacromex.

Lucrarile la autostrada Transilvania, cu o lungime de 415 km, aufost intrerupte la jumatatea anului 2005, cand Gheorghe Dobre,ministrul transporturilor de la acea vreme, a inceput reanalizareacontractelor incheiate de guvernarea PSD in 2004. Ca urmare asistarii lucrarilor, termenul de finalizare, stabilit initialpentru 2012, a fost prelungit cu un an. Insa si 2013 este incert,avand in vedere ca ministrul transporturilor Radu Berceanu aanuntat anul acesta ca nu are finantare pentru tronsonulTargu-Mures-Brasov (161 km).

Tot Berceanu a declarat ca semnarea contractului cu Bechtel afost conditionata de intrarea in NATO si ca a fost semnat in zecezile, timp in care partea romana nu a avut timp nici sa traduca dinengleza in romana. Mix a evitat sa raspunda la intrebarea legata deintrarea in NATO, afirmand ca el este in Romania doar pentru aconstrui autostrada, desi a participat la negocieri.

"Am venit in Romania in iunie 2003 si atunci am inceputnegocierile si contractul a fost semnat in decembrie. Deci au fostsase luni de negocieri, timp suficient pentru a pregati acestcontract de ambele parti", sustineMix, care regreta ca in perioada petrecuta in Romania nu acomunicat mai bine cu Ministerul Transporturilor, cu autoritatilelocale si cu sefii de sindicat. Mix va pleca din Romania la sediulcentral Bechtel de la Londra, unde se va ocupa de dezvoltarea denoi afaceri in domeniul infrastructurii.

Autostrada Transilvania a inghitit pana acum peste 2,6 mld. lei(circa 700 mil. euro), din care 1,9 mld. lei au fost alocate de labugetul de stat si 766,9 mil. lei au fost acoperite din crediteexterne, rezulta dintr-un centralizator al cheltuielilor efectuatede CNADNR pentru lucrarile la autostrada Brasov - Cluj - Bors, careva avea 415 kilometri.

Bechtel mai are de incasat inca 100 mil. euro restante pentrulucrarile de anul acesta de la Ministerul Transporturilor. Pe langatronsonul 2B care va fi finalizat in decembrie, Bechtel a realizatin proportie de 50% si lucrarile la tronsonul Suplacu deBarcau-Bors.

"Am facut deja progrese importante pe sectiunea 3C (Suplacu deBarcau-Bors-n.r.) si anul viitor putem livra cel putin 50 km,urmand ca in 2011 sa finalizam 80 km si sa incepem o nouasectiune", explica Mix. Toate acestea vor fi posibile numai daca seva asigura finantarea de catre guvern si vor fi finalizateexproprierile, potrivit Bechtel.

In plus, pentru urmatoarele sectiuni-3A Cluj - Mihaiesti si 3BMihaiesti - Suplacu de Barcau - trebuie finalizata proiectarea.Potrivit contractului, in prezent ar fi trebuit sa se lucreze petoata lungimea de 254 km la Targu-Mures la Bors.

Ministerul Transporturilor si Bechtel au semnat in februarie unprotocol privind derularea contractului si programul lucrarilor laautostrada pe anul 2009, pentru livrarea a circa 42 km, din cei 54km ai tronsonului dintre Turda si Gilau, pana la sfarsitulanului.

"Protocolul a fost un instrument eficient de administrare alucrarilor la nivel local si acest lucru a permis un ritm rapid deluare a deciziilor", explica Mix.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO