Business Construct

Infrastructura: Prima autostrada prin munti

Infrastructura: Prima autostrada prin munti
27.05.2009, 14:06 144

15 kilometri de tuneluri duble, cinci noduri de autostrada, sunt doar cateva din datele tehnice ale celei mai complicate autostrazi care va fi construita in Romania in urmatorii ani.
Consortiul format din companiile Vinci Concession, Aktor Concession, Vinci Construction Grand Projets si Aktor trebuie sa treaca muntii Bucegi in urmatorii patru ani, iar ulterior sa primeasca autostrada in concesiune pe o perioada de 26 de ani. Valoarea contractului pentru partea de constructie si proiectare realizat prin parteneriat public-privat este de 1,5 miliarde euro, inclusiv TVA.
La aceasta valoare pretul mediu pe kilometru de autostrada se ridica la 25 de milioane de euro, valoarea mare fiind explicata de autoritati prin complexitatea lucrarilor de arta care vor fi realizate: poduri, tuneluri, pasaje.
Consortiul condus de Vinci a obtinut 95,7 puncte din totalul de 100 si a devansat ofertele consortiului Astrada Concession, format din Strabag AG, Egis Projects, Eurovia Construct International, Housing & Construction Holding Co. Ltd si consortiul Autostrada A3 Comarnic - Brasov, format din compania Bilfinger Berger - Porr.
Motivele pentru care celelalte doua consortii care au depus oferte finale au fost descalificate au fost, printre altele, faptul ca latimea podurilor nu respecta standardele, numarul spatiilor comerciale era prea mic, faptul ca oferta prevedea ca Ministerul Transporturilor sa suporte anumite costuri privind realizarea legaturilor la electricitate si ca perioada de constructie a fost mai mare fata de cea stabilita in caietul de sarcini.
„Consortiul castigator pentru autostrada Comarnic-Brasov a fost desemnat cel format din companiile Vinci Concession, Aktor Concession, Vinci Construction Grand Projets si Aktor, care vor realiza proiectarea si constructia spatiilor comerciale si intretinerea de vara si iarna", a spus Radu Berceanu, ministrul transporturilor si infrastructurii.
Vinci, Strabag (Austria), Alpine (Austria) si Ashtrom (Israel) au mai semnat in 2004 acorduri cu Ministerul Transporturilor pentru construirea a cate unui tronson din autostrada Ploiesti-Brasov, insa contractele au fost reziliate in 2005 de Alianta DA (formata din PNL -PD), care a considerat ca intelegerile faceau parte din acorduri semnate de PSD.
Vinci urma sa construiasca chiar tronsonul Comarnic-Brasov, pe care l-a castigat acum, iar potrivit reprezentantilor Ministerului Transporturilor autostrada ar fi putut sa fie gata pana in prezent, insa era ilegala, pentru ca nu indeplinea normele europene ale parteneriatelor in sistem public-privat.
Acesta este primul contract de constructie prin concesiune a unui tronson de autostrada si se va derula pe o perioada de 30 de ani, dintre care patru sunt destinati perioadei de constructie.
„De aici intr-un an sper sa inceapa constructia, care va dura patru ani, astfel ca in 2014 sa putem circula pe autostrada", a afirmat Berceanu.
Dupa expirarea contractului de concesiune, statul va avea posibilitatea sa prelungeasca perioada de administrare a autostrazii, sa organizeze o noua licitatie sau sa preia administrarea la compania de stat.
Avantajul in cazul acestei autostrazi este ca aproximativ 80% din terenurile care vor fi expropriate apartin companiilor de stat Romsilva si Apele Romane, dezavantajul este ca in ultimii ani de cele mai multe ori institutiile statului s-au incurcat intre ele cand a trebuit sa rezolve problema exproprierilor.
Dupa finalizarea lucrarilor, statul va plati circa 180 de milioane de euro pe an, timp de 26 de ani, suma care include costurile de constructie, de intretinere, dobanzile bancare platite de concesionar bancherilor sai si profitul acestuia. In total se ajunge la 4,7 miliarde de euro.
Comarnic-Brasov este prima autostrada care va avea taxa, ce se va ridica la aproximativ 1,9 euro pentru un autoturism in primul an dupa finalizarea constructiei, avand in vedere ca a fost calculata dupa formula 1,75 euro pe axa autovehiculului pe suta de kilometri, iar ulterior taxa se poate modifica in functie de indicii de consum.
Ministrul transporturilor intentioneaza sa realizeze prin concesiune si alte autostrazi, cum ar fi Pitesti-Sibiu si centura mare a Capitalei, precum si unele tronsoane de cale ferata.
Asistenta tehnica pentru acordarea concesiunii la acest proiect a fost furnizata de consortiul Louis Berger, Credit Invest si Tuca Zbarcea si Asociatii, valoarea contractului fiind de 3,9 milioane de euro.
Pana la Ploiesti, gata In 2010. Premierul Emil Boc si ministrul transporturilor si infrastructurii Radu Berceanu au efectuat in luna mai a doua vizita oficiala la viitoarea autostrada Bucuresti-Ploiesti de la inceputul anului pentru a inspecta derularea lucrarilor, pentru a se asigura ca pana in iulie 2010 tronsonul de la centura Bucurestiului la Ploiesti (55 km din totalul de 62 km) va fi dat in circulatie.
„Autostrada Bucuresti-Ploiesti va fi gata in iulie 2010, mai putin sapte kilometri, insa se va putea circula intre centura Bucuresti si cea a Ploiestiului. Problema este ca nu exista posibilitatea preluarii traficului de pe autostrada la intrarea in Bucuresti", a spus ministrul transporturilor.
Guvernul a alocat pentru 2009 circa 410 mil. lei (100 de milioane de euro) din care a alocat pana in prezent 322 de milioane de lei, aproximativ 150 de milioane de lei fiind restante pe anul precedent. Pentru a acoperi suma ramasa, MTI ar putea accesa fonduri europene.
Berceanu a afirmat ca exproprierile pentru autostrada sunt aproape finalizate, urmand sa se rezolve problema celor sase locuinte de la Barcanesti, unde proprietarii nu au acceptat valoarea despagubirilor, si exproprierile de pe podurile de la DN1, raul Teleajen si Prahova, precum si titlul de proprietate de la o padure.
Tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti de pe autostrada Bucuresti-Ploiesti are o lungime de 42,5 km, licitatia de constructie fiind castigata, in 2006, de un consortiu format din firmele UMB Spedition, Pa &Co International, Euroconstruct Trading '98 si Com-Axa. Valoarea totala a contractului se ridica la circa 200 de milioane de euro.
Tronsonul Bucuresti-Moara Vlasiei (19,5 km) este construit de consortiul italian Pizarotti -Tirena Scavi in baza unui contract de circa 160 de milioane de euro.
In ceea ce priveste lucrarile la soseaua de centura a municipiului Ploiesti (12 km), Boc a declarat ca termenul de finalizare a fost devansat cu doua saptamani, de la 30 noiembrie la 15 noiembrie 2009.
Premierul a vizitat si pasajul Baneasa, unde lucrarile au fost blocate pana la inceputul anului, insa in prezent stadiul fizic al constructiei a ajuns la 54%, urmand sa fie finalizat in decembrie 2009, in urma unei investitii de 13 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO