Business Construct

Logistica: Alternativa la rezidential si comercial

Logistica: Alternativa la rezidential si comercial
28.04.2009, 14:30 189

Suprafata de spatii logistice livrate s-a ridicat anul trecut la 350.000 de metri patrati, in crestere cu 40% fata de stocul livrat in anul 2007, potrivit estimarilor din piata, iar pentru acest an este de asteptat ca suprafata totala de spatii logistice livrate sa scada mai mult de jumatate, adica sub 110.000 de metri patrati.

Preturile, care variaza intre 3,5 euro si 5,5 euro pe metrul patrat pentru spatiile logistice clasa A, nu sunt asteptate sa creasca, cererea si oferta ajungand la un echilibru in acest an.
„Preturile nu au crescut la fel de mult cum au evoluat chiriile din rezidential. In medie, cresterea a fost de 10-15% in ultimii ani, iar in acest an nu ma astept ca preturile sa creasca semnificativ, pentru ca cererea si oferta au ajuns oarecum la un echilibru. Cererea a scazut, pe fondul scaderii consumului din ultima perioada, dar si oferta a scazut, pe masura ce unele proiecte au fost amanate pentru o data ulterioara. Consideram ca atunci cand piata isi va reveni, implicit si cererea va creste", a declarat Valentin Stanciulescu, business development manager pe piata locala in cadrul Warehouses De Pauw (WDP), dezvoltator imobiliar din Belgia.
WDP a intrat pe piata locala imobiliara in 2007 cu investitii initiale care s-au ridicat la peste 20 de milioane de euro, ceea ce a presupus achizitia de terenuri de aproximativ un milion de metri patrati, iar in 2008 investitiile companiei s-au dublat, la aproape 50 de milioane de euro, fiind anuntate dezvoltari de depozite, centre de distributie si spatii industriale in suprafata totala de peste un milion de metri patrati.
„WDP a decis sa investeasca in Romania datorita pozitiei strategice a tarii si potentialului enorm cu privire la dezvoltarea sectorului imobiliar logistic. Intrarea pe piata locala a avut loc in urma unor numeroase studii de piata si a discutiilor cu clientii importanti ai WDP", a adaugat Stanciulescu.
In portofoliul companiei se numara in prezent terenuri in apropiere de Bucuresti, respectiv 61 de hectare, in judetul Constanta 19 hectare, in zona Ploiestiului 45 de hectare, in vecinatatea Pitestiului aproximativ 23 FOTO: Agerpresde hectare si in zona Brasovului unde compania detine 23 de hectare.
Printre clientii traditionali ai grupului belgian WDP se numara companii ca Ferrero, Carrefour, Mazda, Renault, InterBrew sau DHL.
InvestiTiile continu~. In ciuda conditiilor actuale de piata, reprezentantii Warehouses De Pauw anunta in urmatorii 5-10 ani investitii totale de aproximativ 500 de milioane de euro, orientate atat spre achizitia de terenuri, cat si spre constructia de depozite si centre de distributie sau spatii industriale.
„WDP este in cautare de noi oportunitati si vom continua strategia de a investi in locatii de top, pentru a construi spatii de depozitare clasa A, investitiile pe termen lung, respectiv pentru urmatorii 5-10 ani, ridicandu-se la peste 500 de milioane de euro", a continuat Stanciulescu.
Compania isi propune sa livreze primele spatii logistice, pana la sfarsitul acestui an, cel mai tarziu la inceputul lui 2010, cu o suprafata de circa 40.000 de metri patrati, investitii care se ridica la aproximativ 100 de milioane de euro. „La toate locatiile pe care le detinem suntem gata pentru a demara dezvoltarea de proiecte, iar la o parte dintre acestea urmeaza sa inceapa constructiile, existand deja discutii avansate cu companii mari de pe piata. Cel mai tarziu la sfarsitul anului sau in prima jumatate a anului viitor ne propunem sa livram aproximativ 40.000 de metri patrati, investitie care se ridica la aproximativ 100 de milioane de euro", a precizat Stanciulescu.
Pentru acest an insa, reprezentatul WDP apreciaza ca criza economica, cu impact asupra finantarii proiectelor imobiliare de orice natura, va reduce livrarea de spatii logisitice la jumatate. Astfel, daca primele estimari apreciau pentru acest an livrari de 180.000 de metri patrati, la sfarsitul anului acesta 2009 sunt asteptati pana la 100.000 de metri patrati de spatii de depozitare si centre de distributie clasa A.
„Avand in vedere situatia mai neplacuta de pe piata, ne confruntam si noi cu o scadere a cererii, dar ne continuam proiectele si ne reiteram angajamentul fata de piata si fata de clienti. La nivelul intregii piete, ma astept in acest an sa fie livrati aproximativ 100.000-110.000 de metri patrati, la jumatate fata de estimarile initiale de 170.000-180.000 de metri patrati", a spus Stanciulescu.
Chiar si asa insa Stanciulescu apreciaza ca exista inca potential de dezvoltare pe piata, iar o posibila remediere a situatiei pentru piata imobiliara logistica fiind estimata la sfarsitul acestui an, odata cu reluarea creditarii financiare.
„Spre sfarsitul anului 2009, inceputul anului 2010 consideram ca lucrurile se vor imbunatati, dar in perioada de criza este important cum te raportezi la dificultatile intampinate - cu optimism si hotararea de a merge mai departe sau cu teama si tendinta de a te retrage pentru o perioada", a adaugat reprezentantul dezvoltatorului imobiliar.
Bucuresti versus Constanta. Cu toate ca necesarul de spatii logistice la nivel national inca nu este satisfacut, existand cerere in acest sens, dezvoltarea din ultima perioada a tot mai multe spatii de acest gen in jurul Capitalei va duce intr-un viitor apropiat la o saturatie a cererii de spatii logistice, sunt de parere oficialii WDP.
„Bucurestiul face legea in momentul de fata in ceea ce priveste capacitatea de spatii logistice de care dispune, in primul rand pentru ca aici este foarte mare cererea de distributie pe fondul consumului foarte mare. In curand insa, apreciem ca zona Capitalei va deveni sufocanta pentru dezvoltatorii de logistica, de aceea WDP s-a concentrat pe dezvoltarea axelor de comunicatie reprezentate de autostrazile prezente si viitoare", a explicat Stanciulescu.
In ciuda ofertei prea mari de spatii logistice din jurul Capitalei, preturile cele mai ridicate sunt practicate in estul tarii, in special in zona Constantei.
„Constanta nu dispune de suficiente spatii logistice, iar din punctul de vedere al dezvoltarii este un important centru, in special datorita porturilor maritime, cat si celor fluviale, dar si aeroportului de la Mihail Kogalniceanu. Pe viitor zona Constantei, alaturi de Capitala, va fi deservita de spatiile logistice care se vor realiza pe Autostrada Soarelui, una dintre acestea fiind locatia de la Fundulea", a apreciat reprezentatul WDP.
Compania deserveste de asemenea zona de centru si de vest a tarii prin spatiile detinute in Brasov, iar sudul tarii este deservit de spatiile logistice din Pitesti, Ploiesti si Bucuresti.
„La nivelul Romaniei, WDP nu s-a concentrat pe o anumita zona, ci a vrut sa acopere cat mai mult din teritoriul tarii. Suntem prezenti la Brasov pentru ca exista companii si operatori logistici care au nevoie de acoperirerea centrului si vestului tarii, dar deservim si zona Ploiestiului pentru ca este o cerere foarte mare acolo. Am mers si la Pitesti pentru ca este o zona bine reprezentata pe partea de automotive", a completat Stanciulescu.
De asemenea, reprezentatul WDP a apreciat ca se ia in calcul si o investitie in zona de vest a tarii, in functie de oportunitate, locatia exacta si valoarea totala a proiectului nefiind specificate.
„Perioada actuala este optima pentru investitii, multi dintre proprietarii de ternuri fiind dispusi sa coboare pretul din nevoia de lichiditati. Cei care au nevoie sa ruleze businessul pe partea de logistica vor merge mai departe, fiind singura lor sansa de supravieturie, iar criza va cerne companiile care au puterea necesara", a afirmat Stanciulescu.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO